در پی اعلام نتیجه همه پرسی قانون اساسی در مصر و پیروزی اسلامخواهان، مخالفان لائیک از بروز تقلب گسترده در جریان همه پرسی خبر می دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه  فرانس بیست و چهار ، مردم مصر منتظر اعلام رسمی نتیجه همه پرسی قانون اساسی کشورشان هستند. مخالفان لائیک از بروز تقلب و نابسامانی در همه پرسی طرح قانون اساسی مصر انتقاد کردند.

گزاشگر این شبکه گفت: ارزیابی میزان تقلب در این همه پرسی کار بسیار دشواری است. اما موارد زیادی از بروز نابسامانی در جریان رای گیری از جمله نبود قضات در برخی از مراکز رای گیری مورد سرزنش قرار گرفته است. همانطور که می دانید بسیاری از قضات مصری از نظارت بر رای گیری قانون اساسی سرباز زده اند.

 بنا بر گزارش سازمان های غیر دولتی، از مشارکت قبطی ها در این انتخابات جلوگیری به عمل آمده است. احزاب لائیک، اسلامخواهان را متهم کرده اند که در مراکز رای گیری، مردم را به انداختن رای مثبت به صندوق ها تحریک کرده اند.

من (گزارشگر) در یکی از مراکز رای گیری دیدم که یک سلفی رای دهندگان را به دادن رای مثبت تشویق می کرد. برخی خاطر نشان کرده اند که اسلامخواهان برای جلب آراء بیشتر بین رای دهندگان غذای رایگان توزیع کرده اند. جبهه نجات ملی اصلی ترین ائتلاف مخالفان مصری اعلام کرده است، علیه نتیجه این انتخابات شکایت خواهد کرد. مخالفان بر این باورند که برگزاری همه پرسی و پیروزی احتمالی اسلامخواهان پایان راه نیست و مبارزه صلح آمیز همچنان ادامه خواهد داشت. در حال حاضر مخالفان هنوز مردم را به برگزاری تظاهرات در میدان التحریر دعوت نکرده اند.

احزاب لائیک که از ابتدای پیروزی انقلاب در بسیاری از موارد اختلاف نظر دارند، اکنون در مخالفت با حکومت اسلامخواهان متحد شده اند.

اولین نتایج منتشر شده نشان می دهندکه در برخی شهرها که اسلامخواهان از سال ها قبل فعالیت بیشتری دارند، قانون اساسی طرفداران بیشتری داشته است. در پاره ای از این مناطق بیش از نود درصد رای دهندگان به طرح قانون اساسی آری گفته اند.

 از نظر این مردم قانون اساسی جدید مصر متضمن برقراری ثبات در کشور خواهد بود. اما مردم برخی شهر ها بر این باورند که قانون اساسی تنظیم شده توسط اسلامخواهان بر زندگی مردم تاثیر منفی خواهد گذاشت و آزادی های مردمی را کاهش خواهد داد.

برای مثال نتایج اولیه به دست آمده در قاهره نشان می دهد که مردم این شهر با طرح قانون اساسی جدید مخالفت کرده اند. در حال حاضر اختلاف نظر میان مردم مصر در باره این طرح شدت گرفته است و اگر مخالفان تصمیم بگیرند که علیه نتیجه همه پرسی وارد عمل شوند، احتمالا شاهد بروز ناآرامی ها و بی ثباتی در این کشور و حتی بروز موجی از خشونت ها خواهیم بود.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار