رستم قاسمی با یادآوری اینکه براساس ضوابط بودجه سال جاری به وزارت نفت مجوزی برای فروش 10 میلیارد دلار اوراق صکوک نفتی داده شده است، تاکید کرد:‌ با نهایی شدن مذاکرات امکان فروش و عرضه این اوراق با نماد ریالی و دلاری در آینده نزدیک فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رستم قاسمي در مراسم چهارمين همايش ملي ارتقاي توان داخلي با رويکرد رفع موانع توليد در شرايط تحريم با بيان اين مطلب گفت: کشور ما داراي مزيت هاي خوبي از نظر جغرافيايي، ژئوپولوتيک و منابع انرژي از جمله هيدروکربوري، جايگاه برتري را در دنيا دارد، بايد براساس مزيت ها سازماندهي کشور را به سمت توسعه سوق دهيم.

وي تصريح کرد: در بعد منابع انرژي رشد اقتصادي وابسته به انرژي و مصرف انرژي وابسته به رشد اقتصادي دارد که در دنيا اتفاق مي افتد، مرز اقتصادي در کشورهاي اروپايي در حال حاضر مناسب نيست تا جايي که اروپا با 4 درصد رشد، ژاپن 3 درصد و آمريکا رشد ثابتي را پشت سر گذاشته است، در حالي که اقتصاد کشورهاي نوظهور مانند چين و هند از رشد اقتصادي خوبي برخوردار هستند و در بدترين شرايط اقتصادي رشد 2 درصدي را در سال 2013 پيش بيني بيني مي شود.

وزير نفت گفت: 80 درصد سبد انرژي دنيا منابع هيدروکربوري است، علي رغم تلاش هاي زيادي که براي منابع جايگزين صورت گرفته هنوز جايگاه هيدروکربوري که در دنيا از رتبه هاي بالاتري برخوردار است به آن توجه نمي شود. متأسفانه در کشورهاي صنعتي ماليات سنگيني از اين منابع عظيم گرفته مي شود. کشور ما در منابع نفت و گاز از منابع بسيار عظيم و سرشاري برخوردار است.

قاسمي اظهار داشت: در توليد سال گذشته اگر ما همين روند توليدي را داشتيم بيش از 150 سال آينده مي توانيم موجودي فعلي را استخراج کنيم.

وزير نفت اضافه کرد: ابزار تحريم به عنوان آخرين ابزار مهم و اساسي از آنجا که اقتصاد بخش عظيم وابسته به نفت است و درآمدهاي عمومي کشور به اين محصول وابسته است سه موضوع اينکه نتوانيم در بازارهاي جهاني حضور پيدا کنيم، توليد زنجيره اي ما آسيب بپذيرد و توسعه صنعت نفت با مشکل مواجه شود شرايط را در اوايل تحريم يعني 4 تير که پايان مهلت تحريم بود شرايط سختي را پشت سر گذاشتيم.

وي ادامه داد: مهمترين موضوع و ابزاري براي انتقال نفت همين شرايط سخت تحريم بود که باعث شد حمل و نقل نفتي همچنين بيمه کشتي هاي نفتي در داخل و بين المللي متوقف شود حتي پرچم کشورهاي مختلف را که در کشتي ها استفاده مي کرديم از آنها گرفتند و بيمه هايي که بين المللي بود براي ما لغو شد و زنجيره توليد که بسيار مهم و تعيين کننده در کشور براي خريد ميعانات گازي بود با مشکل مواجه مي کرد.

وزير نفت تصريح کرد: همچنين برخي از محصولاتي که در کشور توليد مي شد از جمله مازوت نمي توانستيم اين را صادر کنيم.

قاسمی با یادآوری اینکه براساس ضوابط بودجه سال جاری به وزارت نفت مجوزی برای فروش 10 میلیارد دلار اوراق صکوک نفتی (نفت کاغذی) داده شده است، تاکید کرد:‌ با نهایی شدن مذاکرات امکان فروش و عرضه این اوراق با نماد ریالی و دلاری در آینده نزدیک فراهم می‌شود.

خوشبختانه ما امروز توانستيم گلوگاه تحريم ها را پشت سر بگذاريم که حل مسئله بيمه کردن کشتي ها براي ما بسيار مهم بود، ما توان اينکه کل صادرات نفتي قبل از تحريم به اقصي نقاط مختلف صادر مي کرديم امروز در کشور روند صادراتي ادامه دارد.

وزارت صنعت نفت پشتيبان و ضامن اين صنعت است، امروز نه تنها کشتي هاي داخلي را بيمه مي کنيم بلکه امکان بيمه کردن کشتي هاي بين المللي را فراهم کرديم.

وي ادامه داد: مشکل زنجيره توليد در حال حاضر حل شده به طوري که 640 ميليون مترمکعب توليد گاز در کشور داريم که 530 ميليون آن ديروز مصرف شده و بقيه به پتروشيمي ها تزريق شده است.

وزير نفت اظهار داشت: عليرغم اينکه وزراي سابق تلاش هاي خوبي در توسعه اين صنعت انجام داده اند اما امروز هم کافي نيست بايد ساختاري که در  گذشته بود امروز تغيير پيدا کند.

وي ادامه داد: کل سفارشاتي که قبل از انقلاب داشتيم در حال حاضر اين بسته ها باز نشده و ما هنوز اين بسته ها را داريم و مي خواهيم رويکرد توان داخلي را  ارتقا دهيم و رويکرد داخلي را به مصرف تبدل کرده تا ماشين آلات و تجهيزات را در داخل کشور بسازيم.

وزير نفت اظهار داشت: شرايط تحريم به گونه اي اين فرصت را براي ما درست کرد که ما به عنوان توليدکننده 100 ساله ذخاير نفت و گاز تجهيزاتي را در کشور با توان داخلي طراحي و توليد کنيم.

وي گفت: تغيير رويکرد در صنعت نفت کار ساده اي نيست، صنعت نفت جاي بسترهاي توسعه بسياري دارد که بايد به آن پرداخته شود امروز اين توانمندي در کشور وجود دارد اما مشکلاتي است که بايد با بحث و گفتگو و مطالعه حل شود.

در موضوع ازدياد برداشت ما رئيس عمل کرديم و ريکاوري مخزن در دنيا و کشور که داريم بسيار پيشرفته تر است.

قاسمي تاکيد کرد: 600 ميليارد بشکه نفت درجاي آنچه به عنوان آمار قابل برداشت 150 ميليارد بشکه نفت است بايد حدود 25 درصد متوسط اگر ما توانمندي صنعتگران دانش فني کشور 100 درصد باشيم بايد ريکاوري را در اين محدوده به بالاي 25 درصد برسانيم، ذخاير نفتي در آن زمان تغييرات بسيار جدي به خود مي گيرد مثل اعداد و ارقامي که ارايه مي شود در آن زمان قابل مقايسه نخواهد بود.

قاسمي گفت: در بحث گاز توليد کشور زياد و مصرف داخلي هم بسيار بالا است و اين حق مردم است که از اين منابع خدادادي استفاده کنند و صنعتگران مي توانند از اين مزيت ها در صنعت پتروشيمي استفاده کرده و به توليد برسانند.

وي گفت: صنعت پتروشيمي امروز پرسودترين صنعت کشور است و مزيت هاي سرمايه گذاري در اين صنعت بسيار بالاست، در همين راستا هاب هاي جديدي در صنعت پتروشيمي تعريف شده است و علاوه بر آن فاز 2 عسلويه در حال انجام است و منطقه آزاد چابهار و جزيره لاوان زيرساخت هايش آماده شده است.

وي تاکيد کرد: هنوز وابستگي در صنعت نفت وجود دارد و به کمک مراکز فناوري در دانشگاه ها و شرکت هاي تجاري سازي مشکل را پشت سر گذاشتيم، اگر سه شاخصه مهم کيفيت، سرعت و قيمت را رعايت کنيم مي توانيم محصولات عالي را در کشور توليد کنيم و وزارت نفت از صنعتگران داخلي حمايت مي کند./س
برچسب ها: تحریم ، نفت ، گاز ، کشتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار