یک استاد دانشگاه گفت: سلامت روان و عدم ابتلا به اختلالات روانی و شخصیتی پیش شرط اولیه در زمینه حل تعارض میان همسران است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی حمید نجات در دوره آموزشی حل تعارض ویژه زوجین که به همت مرکز آستان مهر برگزار شد، با بیان این مطلب که هر فردی با توجه به جنسیت و ویژگی های شخصیتی خود، منحصر به فرد و از دیگران متفاوت است، افزود: اختلاف نظرات و دیدگاه ها میان زوجین برخلاف تصور عمومی می تواند فوایدی را نیز برای همسران به همراه داشته باشد.
وی اختلاف نظر را یکی از عوامل تغییر مثبت عنوان کرد و ادامه داد: اختلاف نظر انسان را تشویق به تغییر کرده، روابط میان زوجین را غنی تر و عمیق ترکرده و زندگی را جالب تر می کند و در شرایط وجود اختلاف نظر میان زوجین است تصمیم های مناسب و سازنده گرفته می شود.
این دکترای روانشناسی عمومی وجود برخی عوامل و شرایط در زندگی مشترک را موجب فراهم کردن زمینه های حل تعارض و سازنده شدن اختلافات میان زوجین عنوان کرد و اظهار داشت: استحکام بیشتر روابط، توانمندی بیشتر در برقراری تعامل برای حل مشکلات، اعتماد بیشتر پس از حل تعارض و همچنین احساس رضایت و خوشنودی از توانایی حل مشکلات از جمله ملاک های سازنده بودن حل ختلافات و تعارضات می باشند.
وی با اشاره به این نکته که اختلالات روانی و شخصیتی در ناتوانی حل تعارضات اثرات مستقیم و بدیهی دارد، تاکید کرد: وجود برخی از مشکلات در افراد و روابط مانع حل تعارض میان زوجین می شود که از این میان اختلالات شخصیتی و روانی بیشترین نقش را در زمینه عدم حل تعارضات ایفا می کند.
این مشاور حوزه خانواده و ازدواج ادامه داد: بنابراین سلامت روان نخستین پیش شرط حل تعارضات محسوب می شود اما نباید هر تعارضی را ناشی از اختلالات شخصی دانست بلکه مسائلی از جمله اختلاف سلیقه و اختلاف در ارزش ها نیز موجب بروز تعارضان نقش مهمی ایفا می کنند.
نجات علم روانشناسی را علمی کاربردی و بسیار مناسب برای پیشگیری از بروز مشکلات ارتباطی در زندگی مشترک عنوان کرد و گفت: موانع عمده مربوط به حل تعارضات میان همسران شامل احساس تقصیر، عقب نشینی از روش ها برای اجتناب از بروز تعارض، مشاجره در مورد موضوعات بی اهمیت و همچنین عدم توانایی در تجمیع نظرات و رسیدن به تفاهم می شود که شناخت این موانع و تلاش برای رفع آنها می تواند در بروز بسیاری از اختلاف نظرهای مخرب و تعارضات در زندگی مشترک ممانعت به عمل آورد./س


برچسب ها: سلامت ، روان ، نخستین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.