به رغم آنکه استفاده از سلاحهای مجهز به اورانیوم کم غنی شده در جنگهای مختلف جهان خسارات جانی زیادی بر جا گذاشته است ، همچنان کشورهای غربی بر استفاده از چنین سلاحهای خطرناکی در جنگهایشان تاکید دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛  طی جنگهای اخیر کشورهای غربی، استفاده از سلاحهای مجهز اورانیوم به کم غنی شده ، پیامدهای ناگوار زیادی برای غیرنظامیان در پی داشته است.انواع موشک و بمبهای مجهز به اورانیوم کم غنی شده در یوگسلاوی سابق در جنگ سال هزار و نهصد و نود و نه و نیز در دو جنگ مختلف خلیج فارس در عراق، در جنگ افغانستان از سال 2001 و نیز در جنگ اسرائیل علیه لبنان در سال دوهزار و شش و نیز در عملیات اسرائیل علیه غزه در سال دوهزار و نه مورد استفاده قرار گرفت.

به علاوه آلودگی ناشی از رادیواکتیویته به بسیاری از کشورهای همسایه سرایت کرده است و ممکن است به مناطق دور دست تر از صحنه های عملیات هم برسد.پل سولیوان از مرکز ملی کهنه سربازان آمریکایی جنگ خلیج فارس گفت: اورانیوم کم غنی شده، زباله هسته ای بسیار خطرناکی است. این ماده در استخوانها، ریه ها، کبد، کلیه ها، و عضلات و بیضه تثبیت می شود.

میزان رادیواکتیویته ای که بر یوگسلاوی سابق، افغانستان و عراق ریخته شد، معادل چهارصد هزار بار رادیواکتیویته به کار رفته در بمب هیروشیما است. مردم محکوم به زندگی در محیطی آلوده اند.در سال هزار و نهصد و نود و دو در بصره، کودکان با پوکه های جنگی بازی می کردند و بعدا اعلام شد برخی از این کودکان به علت ابتلا به سرطان خون جان باختند.عکسهایی از یکی از این کودکان در دست است که جراحات را نشان می دهد.در طول جنگ خلیج فارس حدود هشتصد تن اورانیوم کم غنی شده مورد استفاده قرار گرفته بود. پس از اشغال عراق در سال دوهزار و سه، هزاران تن از این ماده مرگبار در سراسر کشور منتشر شده است.

نظره سعدون از مسئولان عراقی در رژیم صدام گفته بود : توان آلودگی زدایی محیط زیست عراق را نداریم. هوا و آب و خاک بسیاری از مناطق به مواد رادیو اکتیو آلوده است. در بیمارستان اطفال عراق، تعداد زیادی نوزاد عجیب الخلقه متولد می شدند که به گفته کارشناسان علت آن استفاده از بمبهایی با اورانیوم کم غنی شده بود.پل سولیوان گفت: در آمریکا از هفتصد هزار نیرویی که در جنگ خلیج فارس شرکت کرده بودند، بیش از دویست و پنجاه هزار نفر نیازمند درمان پزشکی شدند. ما مشکلات پزشکی جدی با کهنه سربازان جنگ خلیج فارس داریم. یکی از علل اصلی آن استفاده از اورانیوم کم غنی شده است.

در آن زمان غرب می بایست تصویر خوب را به خود اختصاص می داد و عراق می بایست شیطانی جلوه داده می شد حال آنکه غرب از سلاحهای شیطانی استفاده کرده بود.دکتر محمد داود میراکی نویسنده کتاب «افغانستان پس از دموکراسی» می گوید در منطقه تورا بورا در افغانستان، بسیاری از زنان و همچنین حیوانات دچار سقط جنین می شوند. در لبنان نمونه برداری از خاک و آب در مناطقی که در حملات سال دوهزار و شش آسیب دیده بود، ثابت می کند، ارتش اسرائیل از سلاحهای مجهز به اورانیوم کم غنی شده استفاده کرده است.


در غزه از همان نخستین روزهای آغاز عملیات سرب گداخته، یکی از جراحان نروژی از وجود آثار مواد رادیواکتیو بر بدن زخمی ها پرده برداشته بود. دولتهای غربی که چنین جنایاتی مرتکب می شوند پیامدهای استفاده از چنین سلاحهای هسته ای را مخفی نگه می دارند.دروغ پراکنی ها درباره استفاده از این سلاح به عنوان سلاحی کم خطر، به کشورهای مجرم این امکان را می دهد که از مسئولیت آلودگی زدایی مناطق آلوده طفره بروند و غرامتی به قربانیان نپردازند. این کشورها همچنین استفاده از اورانیوم کم غنی شده را به امری رایج تبدیل کرده اند درحالی که جوامع بی اعتنا مانده اند.

برچسب ها: غرب ، جنایت ، اورانیوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار