فرهنگ پژوهش اگر به عنوان يك اصل در چارچوب سياست كلان جامعه قرار گيرد مقام نازل كشور در حوزه پژوهش ارتقاء پيدا مي كند.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: چنانچه فرهنگ پژوهش به عنوان يك اصل در چارچوب سياست كلان جامعه و در مقياس ملي ديده شود و ابزاري باشد كه بر مبناي آن تصميم سازي و تصميم گيري صورت گيرد مي توان به اين اميدوار بود كه در آينده اي نه چندان دور مقام نازل كشور در حوزه پژوهش ارتقاء واقعي پيدا كند.

وي افزود: تحقيق بايد از موضوعي نمادين خارج و به اصلي بنيادين تبديل شود و نتايج پژوهش و تحقيقات از آرشيوها به جامعه راه يابد.

قهاري تصريح كرد: در حال حاضر اختلاف سطح بين آموزش و پژوهش و آموزش عالي در زمينه پژوهش خلاء بزرگي را در تداوم ساختار پژوهش كشور به وجود آورده است.

*اصل تحقيق در آموزش و پرورش وجود ندارد

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: اصل تحقيق در آموزش و پرورش وجود ندارد حال آنكه در آموزش عالي يكي از محورهاي اصلي آموزش و پژوهش است.

وي اظهار داشت: در كنار اين مراكز آموزش عالي تشكل هاي تخصصي و حرفه اي كشور نيز توانايي آن را دارند كه زمينه ها و بسترهاي لازم براي پژوهش را فراهم كنند.

قهاري ادامه داد: اين تشكل ها با بهره گيري از رسانه هاي مختلف مي توانند در فرهنگ سازي براي پژوهشگري، حمايت از محققان و تن دادن به محصول كارشناسي كمك كنند، علاوه بر آنكه مي توانند خود محل تلاقي انديشه ها و ارتباط تشكيلاتي و نهادينه بين پژوهشگران را تقويت و ايجاد كنند.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: سهم ناچيز فعلي تحقيقات از توليد ناخالص ملي را مي توان ناشي از نوع تلقي و نگرش افكار عمومي و مراكز تصميم گيري نسبت به امر تحقيق دانست با وجود اين تخصيص همين ميزان اعتبارات براي مراكز تحقيقاتي و پژوهشي، انتظار كشور را براي ديدن نتايج پژوهش ها برآورده نكرده است.

*بسياري از مديران از پژوهش شناخت صحيحي ندارند

وي ادامه داد: فقدان ارتباط ميان مراكز تحقيقاتي و مديريت دستگاه هاي اجرايي و نداشتن شناخت صحيح بسياري از مديران از مقوله پژوهش باعث شده بسياري از نتايج مورد بهره برداري قرار نگيرد.

قهاري تصريح كرد: از اين سو به نظر مي رسد كشور نياز به تغيير بينشي و فرهنگي در جامعه مديريت نسبت به تحقيق و پژوهش دارد.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران تاكيد كرد: براين مسائل مي توان به كمبود تعداد پژوهشگران و محققان، نبود تمايل در ابداع و توليد دانست و تحمل نكردن مشكلات براي رسيدن به نتيجه تحقيق سطح نازل دانش روز در ميان پژوهشگران و كم رنگ شدن جايگاه معنوي و اجتماعي محققان اشاره داشت.

وي تصريح كرد: براي برون رفت از اين مشكلات مي توان با حمايت مالي و در اختيار نهادن تسهيلات براي دسترسي آزاد به اطلاعات، كاهش بوروكراسي در امر تحقيق، فضاي تشويق و اختصاص امتيازات ويژه براي پژوهشگران، افزايش سطح كادر علمي فني دانشگاه ها و سازمان هاي تحقيقاتي و مركزي جهت تبادل و ارتباط بين پژوهشگران ايجاد كرد.

گفتني است، انجمن مفاخر معماري ايران در هفتادمين گفتمان هنر و معماري كه 29 آذر در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار مي شود به پژوهش در حوزه هنر و معماري مي پردازد./ي2
برچسب ها: قهاری ، پژوهش ، سیاست کلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار