سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار
حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: چنانچه فرهنگ پژوهش به عنوان يك اصل در چارچوب سياست كلان جامعه و در مقياس ملي ديده شود و ابزاري باشد كه بر مبناي آن تصميم سازي و تصميم گيري صورت گيرد مي توان به اين اميدوار بود كه در آينده اي نه چندان دور مقام نازل كشور در حوزه پژوهش ارتقاء واقعي پيدا كند.
وي افزود: تحقيق بايد از موضوعي نمادين خارج و به اصلي بنيادين تبديل شود و نتايج پژوهش و تحقيقات از آرشيوها به جامعه راه يابد.
قهاري تصريح كرد: در حال حاضر اختلاف سطح بين آموزش و پژوهش و آموزش عالي در زمينه پژوهش خلاء بزرگي را در تداوم ساختار پژوهش كشور به وجود آورده است.
*اصل تحقيق در آموزش و پرورش وجود نداردرئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: اصل تحقيق در آموزش و پرورش وجود ندارد حال آنكه در آموزش عالي يكي از محورهاي اصلي آموزش و پژوهش است.
وي اظهار داشت: در كنار اين مراكز آموزش عالي تشكل هاي تخصصي و حرفه اي كشور نيز توانايي آن را دارند كه زمينه ها و بسترهاي لازم براي پژوهش را فراهم كنند.
قهاري ادامه داد: اين تشكل ها با بهره گيري از رسانه هاي مختلف مي توانند در فرهنگ سازي براي پژوهشگري، حمايت از محققان و تن دادن به محصول كارشناسي كمك كنند، علاوه بر آنكه مي توانند خود محل تلاقي انديشه ها و ارتباط تشكيلاتي و نهادينه بين پژوهشگران را تقويت و ايجاد كنند.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: سهم ناچيز فعلي تحقيقات از توليد ناخالص ملي را مي توان ناشي از نوع تلقي و نگرش افكار عمومي و مراكز تصميم گيري نسبت به امر تحقيق دانست با وجود اين تخصيص همين ميزان اعتبارات براي مراكز تحقيقاتي و پژوهشي، انتظار كشور را براي ديدن نتايج پژوهش ها برآورده نكرده است.
*بسياري از مديران از پژوهش شناخت صحيحي ندارندوي ادامه داد: فقدان ارتباط ميان مراكز تحقيقاتي و مديريت دستگاه هاي اجرايي و نداشتن شناخت صحيح بسياري از مديران از مقوله پژوهش باعث شده بسياري از نتايج مورد بهره برداري قرار نگيرد.
قهاري تصريح كرد: از اين سو به نظر مي رسد كشور نياز به تغيير بينشي و فرهنگي در جامعه مديريت نسبت به تحقيق و پژوهش دارد.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران تاكيد كرد: براين مسائل مي توان به كمبود تعداد پژوهشگران و محققان، نبود تمايل در ابداع و توليد دانست و تحمل نكردن مشكلات براي رسيدن به نتيجه تحقيق سطح نازل دانش روز در ميان پژوهشگران و كم رنگ شدن جايگاه معنوي و اجتماعي محققان اشاره داشت.
وي تصريح كرد: براي برون رفت از اين مشكلات مي توان با حمايت مالي و در اختيار نهادن تسهيلات براي دسترسي آزاد به اطلاعات، كاهش بوروكراسي در امر تحقيق، فضاي تشويق و اختصاص امتيازات ويژه براي پژوهشگران، افزايش سطح كادر علمي فني دانشگاه ها و سازمان هاي تحقيقاتي و مركزي جهت تبادل و ارتباط بين پژوهشگران ايجاد كرد.
گفتني است، انجمن مفاخر معماري ايران در هفتادمين گفتمان هنر و معماري كه 29 آذر در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار مي شود به پژوهش در حوزه هنر و معماري مي پردازد./ي2