رئیس انجمن مفاخر معماری ایران:

نوسازی بافت های فرسوده باید در جهت عدالت اجتماعی انجام شود

نوسازی بافت های فرسوده اگر در جهت بسط عدالت اجتماعی در دستور کار مسئولان قرار گیرد باعث رونق اقتصادی شهر می شود.

سید علیرضا قهاري، رئیس انجمن مفاخر معماری ایران به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ گفت: از اواسط دهه 50 که تفکر مرمت و احیای بافت مراکز شهری شکل گرفت تا به امروز مداخله ها در تغییر فیزیکی بافت کهن و بعد ها با شعار احیاء و نوسازی بافت های فرسوده توجه بیشتر به چگونگی تغییرات و لزوم کارآیی طرح های جامع بشری در حفظ بافت مراکز شهری شد.
وی افزود: از زمانی که اجرای مصوبات مطرح شد نقش قوانین شهر سازی و مالکیت و نبود مکانیزم اجرایی یک پارچه از یک سو و نادیده گرفتن نقش ساکنین از سوی دیگر چنان مشکلات را در پیش راه قرار داده که گاهی طرفداران رشد و توسعه بافت کهن را از ادامه راه منصرف کرده است.
مختاری تصریح کرد: بر اساس قانون پنجم توسعه کشور نوسازی و بهسازی بافت فرسوده باید طی فرآیندی 10 ساله انجام شود .
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران بیان کرد: این پروژه می تواند بزرگ ترین پروژه عمران کشور در طول تاریخ معاصر ایران باشد و به آرزو ها و احتیاجات اقشاری که درون این مراکز سکونت دارند جامعه عمل بپوشاند.
وی اظهار داشت: اگر نوسازی بافت های فرسوده با ضروریات امروز و به منظور بسط عدالت اجتماعی در دستور کار مسئولان قرار گیرد و در سیاست های جاری، اصلی از اصول فقر زدایی به حساب آید باعث رونق اقتصادی شهر ها خواهد شد.
قهاري تاکید کرد: زمانی که تغییرات در بافت های فرسوده بدون هماهنگی و شناخت مراتب فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حاکم شروع شود و با ساکنین آن همانند اجزای ساختمان برخورد شود نمی توان انتظار داشت این طرح با استقبال آنها برخوردار باشند.
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران اظهار داشت: در نوسازی مراکز قدیمی شهر که بیشتر بدون توسعه مانده و خطوط پیچیده زندگی خود را حفظ کرده اند انی تنها شبکه اقتصادی حاکم بوده که خط مشی ها را تعیین می کند.
وی ادامه داد: هر گونه تغییر در بافت های قدیمی بستگی به توصیه اقتصادی آن دارد.
قهاري تصریح کرد: بدون حمایت و تزریق منابع بخش عمومی ممکن است ده ها سال پروژه ها به تاخیر بیفتد و مهاجرت تدریجی ساکنین برای دستیابی به تسهیلات و فضاهای جدید شهری را به همراه داشته و به دنبال آن نیز جایگزینی قشرهای محروم ، پناهندگان و مهاجران به جای آن ها به فرسودگی و خرابی بیشتر آن  منجر خواهد شد.
مختاری بیان کرد: انجمن مفاخر معماری ایران در شصت و سومین گفتمان هنر و معماری که 10 آبان در موزه هنر امام علی (ع) برگزار می شود به نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری می پردازد./ص
برچسب ها: نوسازی ، بافت ، عدالت ، اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار