بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران
آیه ۴۴ سوره إسراء
 
تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَكِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا

آسمانهای هفت گانه و زمین و هرآنکه در زمین زیست می‌کند خداوند را تسبیح و ستایش می‌گویند و هیچ چیز در جهان نیست مگر آنکه به حمد و ستایش پروردگار جهان مشغول است اما شما تسبیح و تنزیه آن‌ها را در نمی‌یابید و خداوند بسیار بردبار و آمرزنده است

*هر درختی هزاران جلد کتاب در ستایش خداوند است و هر پرنده ای و هر ستاره ای که در مدار خویش به گردش است اعلام حضور خداوند و عظمت علم و حکمت و لطافت اوست.

*موسیقی روحانی نیز در جهان بسیار است که همه را می‌توان تسبیح و ستایش کردگار جهان دانست از جمله بسیاری از آثار باخ و آثار بتهون از جمله و آثار هندل از جمله سمفونی مسایا که آن نیز هروله کنان و هللویا گویان مردم را به بهشت می‌خواند و فلوت سحرآمیز موزرات که بعضی آن را «تسبیح و ستایش خداوند به قلم خویش» خوانده‌اند.

*در مورد موزرات و بتهون گفته شده است که فرشتگان در هنگام تسبیح و ستایش صبحگاهی با زبان بتهون خدا را حمد تقدیس می‌کنند اما در خانه بین خودشان به زبان موزرات حرف می‌زنند.

*یاد دارم که شبی در کاروانی همه شب رفته بودم و سحر در کنار بیشه خفته شوریده ای که در آن سفر همراه ما بود نعره ای برآورد و راه بیابان گرفت و یک نفس آرام نیافت چون روز شد گفتمش : آن چه حالت بود؟ گفت : بلبلان رادیدم که به نالش درآمده بودند از درخت و کبکان از کوه و غوکان در آب و بهائم از بیشه. اندیشه کردم که مروت روا نباشد همه در تسبیح و من به غفلت خفته.  

  دوش مرغی به صبح می‌نالید        عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش

یکی از دوستان مخلص را         مگر آواز من رسید به گوش 

     گفت باور نداشتم که تو را         بانگ مرغی چنین کند مدهوش

گفتم این شرط آدمیت نیست         مرغ تسبیح گوی و من خاموش

سعدی

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار