به مناسبت فرا رسیدن طولانی ترین شب سال، سفره شب یلدا در حوضخانه کاخ صاحبقرانیه گسترده و این موزه میزبان آیین شب یلدا شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران موزه حوضخانه به دلیل برخورداری از فضای سنتی و دارا بودن اتاق بسیار زیبای کرسی خانه، با چیدن سفره شب یلدا در کرسی خانه حال و هوایی از برگزاری شب چله در فضایی سنتی را برای بازدید کنندگان تداعی کرده و به معرفی این آیین در میان اقوام ایرانی برای گردشگران می پردازد.
اشیا و تزئینات زیبای این سفره همگی متعلق به مخزن کاخ صاحبقرانیه و شامل ظروف کریستال دانه اناری، ظروف قلمزنی از جنس نقره همچون سماور و زیرسماوری، ظروف میوه خوری و آجیل خوری، سینی، سرویس چایخوری، بافته های قلاب دوزی شده، لاله های از جنس کریستال، کتاب شاهنامه، مخدعه و آیینه میناکاری شده هستند.
شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره ی شمالی زمین است. ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین شب در طول سال است را جشن می گیرند. در گذشته مردم در این جشن به دور کرسی گردهم می آمدند. این جشن با شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر و شعرخوانی و داستان‌خوانی توسط مسن تر های مجلس برگزار و شب با خوردن، نوشیدن، شادی و پایکوبی و گفتگو سپری شده و خوانی ویژه گسترده می شود و میوه تازه فصل و میوه‌های خشک و آجیل مخصوص که همه جنبه ی نمادی دارند و نشانه ی برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند، در سفره قرار داده می شود.
کرسی جایگاهی ویژه در فرهنگ و سنت ایرانی داشته ‌است و از لوازم فرهنگ سنتی آن به شمار می‌رفته ‌است. در جشن شب یلدا، نقش کرسی در جمع کردن اعضای خانواده به دور گرمای آن مشهود بوده‌ است. جای نشستن افراد در کنار کرسی به نقش شان در خانواده مرتبط است. معمولاً جایگاه بزرگسال‌ترین فرد خانواده آن پله‌ای از کرسی است که دورترین فاصله را از در اتاق دارد و جایگاه خردسالان جایی است که نزدیکتر به در اتاق است.
کرسی متشکل از میزی کوتاه است که در زیرش منقلی پُر از زغال قرار داده شده و لحاف بسیار بزرگی جهت جلوگیری از گرمای حاصل از منقل انداخته می شود و برای نشستن و خوابیدن افراد دور کرسی معمولاً از چند متکا، بالش و پشتی استفاده می‌شود. در این اواخر کرسی نفتی و کرسی برقی نیز درست شده بود. بطور سنتی، برای گرم کردن کرسی از بخاری‌های ذغالی استفاده می‌کردند ولی با پیشرفت فناوری، به تدریج از بخاری الکتریکی نیز استفاده می‌شد./ي2
برچسب ها: شب یلدا ، موزه ، حوضخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار