رييس پژوهشكده آمار ايران گفت: 115 كشور جهان از روش سنتي سرشماري استفاده مي‌كنند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، دكتر عليرضا زاهديان در سومين همايش بررسي سرشماري عمومي نفوس و مسكن 1390 كه در محل تالار اجتماعات دانشكده علوم اداري و اقتصادي دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، خاطرنشان کرد:در روش سرشماري سنتي، فقط آدرس را نگاه مي‌كنند كه پيوند كد ملي و كد پستي است و بعد آن از روي آدرس به نقشه‏هاي آماري پي میبريم و در روش‌هاي جديدتر از PDA و تبلت استفاده مي‌شود.

زاهدیان افزود: يروش ديگر سرشماري، روش غلتان است كه فقط كشور فرانسه از آن استفاده مي‌كند بدين ترتيب كه كشور را به ده قسمت تقسيم نموده و در طول دوره‌هاي زماني آنها را سرشماري مي‌كنند.

رييس پژوهشكده آمار ايران اظهار کرد: در سرشماري‌ها 17 كشور از روش مصاحبه رو در رو، 39 كشور از روش خوداظهاري كاغذي و 32 كشور از روش خوداظهاري اينترنتي استفاده مي‌كنند كه 25 درصد از داده‌ها ثبتي بوده است.

وي با بيان اينكه كشورهاي استراليا، آمريكا و كانادا پيشرو در سرشماري‌هاي آماري هستند، افزود: اين 15 كشور با كشورهاي ديگر همكاري انجام داده‌اند.

وي عنوان كرد: بخشي از اين سوالات شامل نام و نام‌خانوادگي، سوال جنسيت، سرپرستي خانواده، اطلاعات هويتي در پرسشنامه‌ها بوده است /س

برچسب ها: روش ، سنتی ، سرشماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.