شب يلدا يا شب چله بلندترين شب سال در نيمکره شمالي زمين است که ايرانيان از ديرباز اين شب را جشن مي گيرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جشن شب يلدا در ايران با دور هم جمع شدن اقوام و فاميل در خانه يکي از بزرگان فاميل و گفتن و خنديدن تا پاسي از شب همراه است.

البته در اين شب بنابر آئين چند هزار ساله ايرانيان هندوانه، انار، شيريني و آجيل مخصوص که همه به عنوان نمادي از برکت، تندرستي، فراواني و شادکامي هستند نيز تناول مي شود.

پرداختن به فسلفه برپايي جشن شب يلدا در ميان ايرانيان علي رغم جذابيت آن، موضوع گزارشي که در پيش رو داريم نيست بلکه در اين گزارش سعي شده تا به تمهيدات دست اندرکاران تأمين و تنظيم بازار خوراکي هاي مورد مصرف شب چله پرداخته شود تا از اين منظر براي شهروندان ايراني روشن شود که جهت رنگين شدن سفره شب يلدا چه اقداماتي از سوي مسئولين انجام شده و يا در حال انجام است.

**طرح ويژه

طرح هاي ويژه نظارتي براي کنترل قيمت بازار شب يلدا از يک هفته قبل به مرحله اجرا درآمده است.

رضا کرمي مدير بازرسي و نظارت شوراي اصناف کشور با بيان مطلب بالا مي گويد: بازار ميوه شب يلدا که هندوانه و انار در رأس آن مي باشد از يک هفته قبل با تشديد بازرسي ها تحت کنترل بازرسين اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت مي باشد.

وي مي افزايد: هفته گذشته روزانه 4 هزار بازرسي براي کنترل بازار شب يلدا در استان تهران صورت گرفته که حکايت از آن است که تا حد زيادي راه تخلف را بر روي متخلفين خواهد بست.

وي با تاکيد بر نقش مردم در جلوگيري از گراني هاي کاذب به ويژه گراني شب يلدا مي گويد: مردم مي توانند در صورت بروز و مشاهده تخلف در عرضه خوراکي هاي مورد مصرف در شب يلدا مراتب را از طريق تلفن 124 به بازرسين اطلاع داده و ظرف مدت کمتر از 20 دقيقه شاهد پيگيري و مراجعه بازرسين مربوطه به واحد صنفي متخلف باشند.

وي ادامه مي دهد، در يک هفته گذشته نزديک به 2 هزار بازرسي ويژه شب يلدا در تهران انجام شده که خود بيانگر عزم مسئولين اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت از تنظيم قيمت هاي ميوه، شيريني، آجيل و خشکبار شب يلدا دارد.

**نخريدن مجازات گران فروشي

مدير بازرسي و نظارت شوراي اصناف کشور براين باور است که بهترين سزاي گران فروشي نخريدن مردم است.

وي مي گويد، چنانچه مردم با نخريدن کالايي که قيمت آن غيرواقعي است مي توانند تا حدود زيادي از گران فروشي هاي سودجويان در بازار جلوگيري کنند.

در همين ارتباط نيز رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بيان اينکه براي تأمين و تنظيم بازار شب چله اين سازمان با استان هاي توليدکننده هندوانه هماهنگي کرده، اظهار داشت: ما براي تنظيم بازار شب يلدا با 2 استان خوزستان و هرمزگان که توليدکننده هندوانه و انار مي باشند هماهنگي هاي لازم را به عمل آورده ايم تا به ميزان کافي هندوانه و انار مورد نياز اين شب براي استان تهران فراهم شود.

صادقي مي افزايد، از طرف ديگر با سازمان ميادين و تره بار استان تهران هم هماهنگي هاي صورت گرفته تا با خريد به موقع از استان هاي نام برده و عرضه مناسب اين دو محصول زمينه تنظيم بازار ميوه شب يلدا مهيا شود.

وي با اشاره به اينکه در خصوص تأمين آجيل و خشکبار مصرفي در اين شب هم با اتحاديه خشکبار و آجيل هماهنگي هايي انجام شده اظهار مي دارد، به اندازه کافي و با قيمت مصوب آجيل مورد نياز مردم وارد بازار شده که توصيه مي شود مردم به هيچ وجه آجيل ويژه شب يلدا را بالاتر از قيمت تعيين شده نخرند.

لازم به يادآوري است، که براساس آخرين اظهارات رئيس اتحاديه آجيل و خشکبار حداکثر قيمت هر کيلو آجيل ويژه شب يلدا 25000 تومان تعيين شده است.

**نصب اتيکت الزامي است

رستمي مدير بازرسي و نظارت اصناف استان البرز هم در خصوص خوب برگزار شدن اين جشن چند هزار ساله مي گويد، از 15 آذرماه در اين استان کليه واحدهاي قنادي، ميوه فروشي و آجيل فروشي ملزم به نصب اتيکت قيمت در خصوص خوراکي هاي مورد مصرف شب چله شده اند.

وي ادامه مي دهد، از ابتداي اين هفته نيز گشت هاي محسوس و نامحسوس بازار هم در غالب 15 تيم اقدام به بازرسي قنادي ها، ميوه فروشي ها و عرضه کنندگان مواد پروتئيني نظير مرغ و ماهي کرده اند که براساس همين اقدامات پيش بيني مي شود تا شب چله امسال هم همانند سال هاي ديگر سفره شهروندان ايراني رنگين باشد./س
گزارش از الهام نرجه پور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار