صبح فردا قبل از طلوع خورشید قمر ماه با سیاره سرخ منظومه شمسی دیدار خواهند داشت.

نیما اسماعیلی ، کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت: ماه یگانه قمر سیاره زمین است که در مداری بیضوی به دو سیاره زمین در حال چرخش می باشد و به دلیل نزدیکی اش به کره زمین با چشم غیر مسلح در آسمان قابل رویت است و علاقمندان می توانند با استفاده از یک دوربین دو چشمی ساده عوارض سطحی آن را بررسی کنند.

وی افزود: قمر ماه به دلیل نداشتن جو در اطراف خود به وسیله اجرام آسمانی مانند شهاب سنگ ها، خرده سیارات و سنگ های سرگردان مورد اصابت قرار گرفته و دارای گودال ها و عوارضی می باشد.

اسماعیلی یادآور شد: قمر ماه حدود 4.5 میلیارد سال عمر کرده است و جرمی حدود 1.4 جرم زمین معادل 3 هزار و 476 کیلومتر را به خود اختصاص داده است که حدود 29 روز زمینی و چند ساعت زمان نیاز دارد تا یک بار زمین را دور بزند که باستانیان از همین جرم کهکشانی برای تعیین یک ماه استفاده کرده اند.

وی عنوان کرد: نبود جو در این قمر سنگی موجب شده تا این کره خاکی دارای اختلاف دمای بالایی باشد به طوری که دمای روز آن به 117+ و دمای شب آن به 173 – نیز خواهد رسید.

اسماعیلی در خصوص نپتون گفت: این سیاره آخرین سیاره منظومه شمسی می باشد که به دلیل وجود گاز متان در جو آن این سیاره به رنگ آبی قابل رویت است ، در واقع این سیاره نور سرخ خورشید را جذب کرده و طیف نور آبی را انعکاس می دهد.

وی یادآور شد: این سیاره قطری حدود49 هزار و 100 کیلومتر را به خود اختصاص داده و هر روز آن معادل 16 ساعت و 6 دقیقه زمینی است و حدود 165 سال زمینی طول می کشد تا یک دور به دور خورشید بچرخد.

اسماعیلی تاکید کرد: صبح فردا قبل از طلوع خورشید ساعت 5.30 قمر ماه در فاصله 5.8 درجه ای شمال و شمال غربی نپتون قرار می گیرد و با فاصله 64 درجه ای از خورشید آسمان غروب با هم مقارنه خواهند داشت./ع2
برچسب ها: خورشید ، ماه ، مریخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار