جشن آیینی یلدا در بن جشنی است در پیوند با مهر و ایرانیان در این جشن زایش مهر را بزرگ می دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

 میر جلال الدین کزازی این نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی گفت: مهر هم نامی دگر برای خورشید است و هم نام دین آوری است که در ایران اشکانی سر برآورد و آیینی نو را بنیاد نهاد که این آیین نه تنها درایران که در قلمرو جهانشاهی روم هم گسترش و روایی یافت.

کزازی گفت: هنگامیکه رومیان به آیین ترسایی گرویدند پیشوایان ترسا هرچه کوشیدند رومیان ترسا شده را از برگزاری این جشن، جشن زایش مهر، بازدارند راه به جایی نبردند و سرانجام به ناچار زادن مهر را جشن زادن عیسی مسیح قلمداد کردند.

این پژوهشگر ادبیات فارسی، افزود : جشن زایش مهر در 25 دسامبر برگزار می شده است و در ایران نیز هنوز با نام شب یلدا بر پای داشته می شود، اما در پی ناسازگاری های گاه شمارانه چند روزی در میانه این جشن با جشن کریسمس جدایی افتاده است.

وی از یلدا با عنوان واژه ای آرامی یاد کرد که در زبان تازی هم کاربرد یافته است و واژه هایی چون میلاد، ولادت و تولد نیز از این گونه اند..

کزازی گفت ، انار میوه ای است نمادین، آیینی و سپند که رنگ و ریخت آن یادآور خورشید است. خورشیدی که هم گرد است و هم یکی از برجسته ترین رنگ های آن سرخی است، زیرا خورشید است که با پرتو و گرمای خود زمین سرد، فسرده و مرده را در زمستان دگر بار جان و جنب و برنایی می بخشد و میوه ها و فراورده های گوناگون را که آدمیان برای زیستن بدان نیاز دارند از آن می رویاند.

وی افزود : اگر بخواهیم نمادشناسانه این میوه های خشک و تر را بر خوان یلدا بر رسیم، می توان بر آن بود که این میوه ها با خورشید یا مهر در پیوند اند/س
برچسب ها: یلدا ، دید ، کزازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.