به گزارش
سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، خيراله خادمي در گفت: اين 25 هزار کيلومتر 75 درصد ترافيک وسايل نقليه را پوشش مي دهد.
وي افزود: تاکنون بيش از 12 هزار کيلومتر آزادراه ساخته شده و 10 هزار کيلومتر هم در دست ساخت است و در سراسر کشور 200 هزار کيلومتر راه اصلي داريم.
خادمي تصريح کرد: بخش خصوصي استقبال خوبي از اجراي طرح هاي ساخت آزادراه دارد و ايران در در زمينه دانش، مهدنسي و فناوري ساخت آزاد راه و راهگذر به خودکفايي رسيده است و همه طرح ها را بخش خصوصي داخلي انجام مي دهد.
خادمي گفت: در كاهش تصادفات جادهاي كنترل شديد قانوني و رفع نقاط كوچك پرحادثه، تأثير كوتاه مدت دار و راهكار اساسي توسعه زيرساختهاي بزرگراهي و آزادراهي كشور است.
خادمي گفت: راهها با هدف خاص و با در نظر گرفتن تمامي جوانب طراحي ميشود و اگر طبق راهنماي تعيين شده براي آن مسير عمل كنيم ديگر شاهد سوانح جادهاي نخواهيم بود.
وي درباره شرايط ساخت و توسعه راه در كشور گفت: وظيفه ما ايجاد راههاي جديد و استاندارد در سراسر كشور است اما يكي از چالشهاي مهم ما در اين مسير تأمين اعتبار است.
خادمي اظهار داشت : به طور ميانگين براي ساخت هر متر راه اصلي يك ميليون تومان، هر متر بزرگراه 2 ميليون و هر متر آزادراه 3 ميليون تومان هزينه ميشود كه خوشبختانه طراحي، ساخت، اجرا و توسعه راهها به دست متخصصان ايراني تا حدي اين چالش را جبران ميكند.
معاون ساخت و توسعه شبكه راههاي كشور با تأكيد برگسترش بزرگراهها با توجه به افزايش آمار خودرو گفت: سرعت رشد وسايل نقليه 8 برابر سرعت توسعه راهها در كشور است و براي اينكه سرعت توسعه زيرساختها هم متناسب باشد به اعتبارات متناسب نياز داريم و نبايد اعتبار دولت متكي شويم و با جذب سرمايهگذاري بخش خصوصي و مشاركت مردمي ميتوان بر اين مشکل پيروز شد.
خادمي تكميل راهگذرهاي اصلي كشور را از اولويتهاي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور اعلام کرد و گفت: با تكميل اين شبكه علاوه بر توسعه اقتصادي شاهد افزايش ايمني و كاهش تصادفات در كشور خواهيم بود.
معاون ساخت و توسعه شبکه راههاي کشور گفت: تا پايان سال هزار و 300 کيلومتر بزرگ راه به شريان هاي حمل و نقل کشور اضافه مي شود./س