از ابتدای امسال 3 هزار و 400تن عسل در فارس برداشت شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی فارس گفت: رشد جمعیت کلنی های زنبور عسل در مقایسه با پارسال حدود 35 درصد و میزان برداشت حدود 20 درصد افزایش داشته است.
صادقی گفت: براساس آمارهای دریافتی شهرستان های کازرون با 60 هزار کندو و تولیدی معادل 540 تن، فیروزآباد با 55 هزار کندو تولید 500 تن عسل و جهرم با 35 هزار کندو و تولیدی برابر با 330تن به ترتیب مقام اول تا سوم تولید عسل در استان فارس را به خود اختصاص داده اند.
وی افزود: با توجه به تنوع گیاهی موجود در استان فارس عسل بسته به نوع گیاهی که زنبور تغذیه می کند از نظر مزه و مواد معدنی متفاوت است از جمله عسل نارنج، گون، کنار و گیاهان ترکیبی است که مرغوب ترین آن عسل گون و کنار و دارای 3 درصد قند ساکارز است.
عسل گون در شهرهای سپیدان، اقلید، آباده و عسل کنار در فراشبند، قیروکارزین، فیروزآباد، داراب، لار، لامرد و ممسنی و عسل مرکبات در جهرم، فیروزآباد و داراب و عسل ترکیبی در شیراز ، جهرم ، فیروزآباد و داراب تولید می شود.
به گفته صادقی: برخورداری استان از تنوع آب و هوایی و وجود باغات دیم و منابع طبیعی، آموزش و راهنمایی های کارشناسی نقش مهمی در افزایش تعداد کلونی های زنبور عسل و در نتیجه تولید عسل بوده است.
همچنین با توجه به اقلیم مناسب و تنوع آب و هوایی فارس سالیانه 50 تا 60 هزار کلونی از سایر استان ها جهت بهره مندی از شرایط آب و هوایی در زمستان و تولید عسل کنار به این استان مهاجرت می کنند.
مصرف سرانه عسل در کشورمان نیم کیلو است .
سالانه حدود 10 درصد از عسل تولیدی فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس و امارات متحده عربی صادر می شود ./س

برچسب ها: تولید ، عسل ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.