عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید به مطالعات دینی و پژوهش اسلامی به عنوان وسیله‌ای در راستای تحقق اهداف جامعه اسلامی نگاه کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حسین رحیمپور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز (دوشنبه) مصادف با روز وحدت حوزه و دانشگاه در این زمینه برای دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر سخنرانی کرد.

ازغدی در ابتدای سخنان خود با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب با محوریت پژوهش دینی در دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: از فعالیت‌های حوزوی دانشجویان این دانشگاه که در کنار تحصیلات دروس دانشگاهی خود وارد عرصه پژوهش دینی شده‌اند باید تبریک گفت.

وی درباره اهمیت پژوهش دینی در دانشگاه‌های کشورمان ادامه داد: باید به مطالعات دینی و پژوهش اسلامی به عنوان وسیله‌ای در راستای تحقق اهداف جامعه اسلامی نگاه کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تصریح کرد: در پژوهش دینی باید دو مسئله را در نظر داشت؛ پژوهشی که در حال انجام است ارتباطش با خدا چیست؟ و از سوی دیگر این پژوهش ارتباطش با خلق خدا چیست؟

پورازغدی در مقایسه فضای حاکم بر دانشگاه‌های گذشته با امروز خاطرنشان کرد: اولین دانشگاه به نام دانشگاه تربیت معلم در زمان رضاخان تاسیس شده بود که در این دانشگاه تحت هیچ شرایطی جریان اسلامی حاکم نبود و زمان حکومت وی اصلا دانشگاه سیاسی وجود نداشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در زمان رضاخان در دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌ها جریان‌های مختلفی وجود داشت، تصریح کرد: گرایش فکری ناسیونالیسم که از سوی رژیم پهلوی حمایت می‌شد، جریان غرب‌گرایی، جریان چپ مارکسیستی، جریان بهایی که یک جریان سیاسی و از ابتدا هم وابسته به سیستم‌های جاسوسی بود، در میان تمام جریان‌های ذکر شده، جریان دانشجویی وجود داشت که اصلا از هیچ جانبی حمایت نمی‌شد و همواره از سوی جریان‌ها مورد توهین و ناسزا قرار می‌گرفت.

ازغدی با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌های گذشته شعار ما نمی‌توانیم حاکم بود، افزود: در آن زمان اگر شخصی اثبات می‌شد که مسلمان است تمامی افراد به آن به چشم یک انسان عقب‌مانده و بی درک و فهم نگاه می‌کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بزرگان و شعرای فرهیخته کشورمان گفت: تمامی این اشخاص مربوط به دوران پس از اسلام می‌شوند و به خوبی می‌دانیم که در دوران قبل از اسلام انسان‌های فرهیخته‌ای برای درخشیدن در کشور نداشتیم.

وی تصریح کرد: در 50 سال گذشته هیچ کسی نمی‌توانست بپذیرد که امروز دانشگاه‌های کشورمان بتوانند این چنین در زمینه‌های مختلف فعالیت کنند.

ازغدی با اشاره به اصل حق و باطل تصریح کرد: اگر در آموزش و پژوهش دینی، اجتماعی، سیاسی مبنا را حق بودن حق و باطل بودن باطل قرار دهیم قطعا می‌توانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه دانشجویان برای تحقق پژوهش‌های خود باید چندین نکته را در نظر داشته باشند خاطرنشان کرد: هر پژوهشی را که قصد داریم انجام دهیم باید به صورت جهانی به آن نگاه کنیم و از سوی دیگر از کلی‌گویی عبور و به نقطه نظرات درست برسیم و به تمام مشکلات فرهنگی، سطح‌ زندگی، رسانه‌ها و حوزه‌ها باید با توجه به یک اصول حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه سرنوشت خلق را نمی‌توان از سرنوشت دین جدا کرد، افزود: دین وسیله‌ای برای نجات انسان است و اگر اسلام را فطرتا همانطور که هست بیان کنیم قطعا در مسائل نظری با مشکل مواجه نخواهیم شد.


 انتهاي پيام/

برچسب ها: رحیم ، ازغدی ، وحدت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار