رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: تاکنون 400 پایان‌نامه در سطوح فوق لیسانس و دکترا با محوريت پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي جمع‌آوری شده است.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام محمد محمدیان در سومین گردهمایی اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی که در سالن همایش نهاد دانشگاه‌ قم برگزار شد؛ گفت: فضای پژوهشی نباید مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها را وسوسه کند تا فعالیت‌های نهاد را متوقف کرده ودنبال اين فعالیت‌ها بروند.
 
وی با بیان اینکه فعالیت مسئولان دفاتر در دانشگاه تلاش در محیط بالفعلی است و فضای پژوهش یک محیط بالقوه برای ما محسوب می‌شود؛ اظهار کرد: فعالیت اصلی در نهاد رهبری برای کسانی که زمینه و شرایط برای آنها فراهم بوده پاسخ دادن به نیازهای بالفعل دانشجویان و اساتید است بنابراین آنها نباید فعالیت بالفعل را به خاطر امری بالقوه رها کنند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی به نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها منتصب است، خاطرنشان کرد: این پژوهشگاه حلقه واسط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان معارف اسلامی است.
 
به گفته حجت‌الاسلام محمدیان، بسیاری از پژوهشگاه‌ها تولیدات خوبی دارند ولی به مصرف و استفاده دستاوردهای خود مطمئن نیستند.
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به اهمیت منابع در طرح دانش‌افزایی اساتید اشاره کرد و افزود: از نظر تأمین منابع به استثنای کتاب‌های شهید مطهری با سختی و کمبود کتاب های مناسب برای استادان مواجهيم، البته کتاب‌های مناسب و فراوانی برای دانشجویان وجود دارد وبااینکه تولیدات فراوانی وجود دارد نیاز های فراوانی نیز موجود است.
 
نهاد نمایندگی رهبری حلقه اتصال حوزه و دانشگاه است
 
وی نهاد نمایندگی رهبری را حلقه اتصال حوزه و دانشگاه دانست و یادآور شد: به همین دلیل پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی باید مدیریت پژوهش را پیگیری کند، پژوهش‌های مطلوبی در بسیاری از موضوعات صورت گرفته ولی هنوز شناخته شده نیست و از طرفی دیگر در برخی موارد ده‌ها بار پژوهش صورت گرفته است.
 
حجت‌الاسلام محمدیان اذعان کرد: اکنون شخصیت‌های فراوانی وجود دارند که نمی‌توانند دستاورد پژوهشی خود را در اختیار مخاطبان قرار دهند و این امر با توجه به ضوابط از عهده نهاد مقام معظم رهبری برمی‌آید.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر پرهیز از انتخاب موضوعات تکراری در تحقیقات پژوهشی خاطرنشان كرد: ممکن است موضوعی نیاز دانشگاه‌ها باشد و کسی آن را کار نکرده باشد بنابراین باید زمینه‌ای برای تحقق آن فراهم کنیم.
 
مدیریت پژوهشی برای بازتولید و بومی سازی علوم موثر است

 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: هر پژوهشگر باید با نگاه مدیریت پژوهشی آنچه موجود است شناسایی کند تا دستاوردهای پژوهشی به صورت باز تولید، بومی‌سازی و قابل هضم در دانشگاه‌ها وارد شود.
 
وی با مهم دانستن طراحیبانک اطلاعاتی گفت: پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی فراوانی وجود دارد که در اجرای طرح تحول علوم انسانی مؤثر هستند بنابراین باید دستاوردهای آنها در بانک اطلاعاتی شناسایی و معرفی شوند.
 
حجت الاسلام محمدیان بیان کرد: در عین حالی که نمی‌توانیم نسبت به مسائل روزمره بی‌تفاوت باشیم نباید از مسائل بنیادین غفلت کنیم، روزمرگی به ویژه پس از 33 سال از پیروزی انقلاب همیشه وجود دارد بنابراین نباید بگذاریم مسائل روزمره سبب غفلت از اصل و مسائل بنیادین شود.
 
تولید فکر و حرف جدید کم است
 
وی همچنین ادامه داد: اکنون تولید فکر و حرف جدید کم است برخی افراد کتاب فراوان مطالعه می‌کنند ولی فرصتی برای فکر کردن ندارند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید از ظرفیت‌های دروس معارف اسلامی استفاده شود بنابراین پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی باید در این حوزه پژوهش‌های دانشجویی را سامان دهد.
 
وی افزود: می‌توان در این زمینه نظام‌نامه‌ای را تدوین کرد تا از تدوین تحقیق و پژوهش به جای درس معارف استفاده شود و دانشجویان علاقه‌مند بتوانند از این نظام‌نامه استفاده کنند. بر همین اساس نظام‌نامه‌ای مبنی بر حمایت از پژوهش‌هایی که مطالبات رهبری را پیگیری می‌کنند در دستور کار قرار گرفته است.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: محمدیان ، مطالبات ، رهبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار