بيش از يكسال از اجرای طرح بیمه تامین اجتماعی برای زنبورداران مي گذرد اما هنوز سازمان تامين اجتماعي حاضر به تحت پوشش قرار دادن بسياري از زنبورداران نيست.

عفت رییسی مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان مطلب فوق اظهار داشت: زنبورداري به عنوان يك شغل سازگار با محيط زيست و صنعت سبز همواره به دليل عدم حمايت مسؤولان با مشكلات بسياري مواجه است و بهره وري مناسب در اين صنعت صورت نمي گيرد.

 وي با بيان اينكه معيشت زنبورداران مناسب نيست و بسياري از آنها از خدمات بيمه تامين اجتماعي نيز برخوردار نيستند، تصريح كرد: زنبورداران تا پيش از اين از بيمه تامين اجتماعي برخوردار نبودند كه با پيگيري هاي اتحاديه و تامين اعتبار از محل هدفمندي يارانه ها اين امر محقق شد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران با اشاره به اينكه قرار بود تمامي زنبورداران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند، افزود: تعدادي از زنبورداران طي سالهاي گذشته براي تامين هزينه هاي درمان از خدمات بيمه اي ديگر سازمان تامين اجتماعي استفاده مي كردند كه با اجراي بيمه زنبورداران از بيمه قبلي خود انصراف دادند اما متاسفانه سازمان تامين اجتماعي از بيمه نمودن اين تعداد از زنبورداران خودداري مي كند.

رییسی با بيان اينكه به رغم هزينه بالاي جابجايي زنبور عسل در ايران هيچ يارانه اي به اين امر تعلق نمي گيرد، گفت: هزینه کوچ و تامین نهاده‌ها توسط زنبورداران پرداخت مي شود در صورتي كه كشور چين براي جابجايي هر كندو 90 دلار در سال پرداخت مي كند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران اضافه كرد: درحال حاضر ميزان تولید عسل در كشور به اندازه 50 درصد میانگین جهانی است و اين امر نشان دهنده عدم حمايت مسؤولان از صنعت زنبور عسل است.

رييسي خاطر نشان كرد: ۶۲ هزار نفر در صنعت زنبورداری کشورمان فعال هستند و ۳۰۰ هزار شغل وابسته به این صنعت وجود دارد که سالانه چهار هزار میلیارد ریال از تولید مستقیم عسل به اقتصاد کشور سود می‌رسد و۳۵۶ هزار میلیارد ریال ارزش غیرمستقیم در گرده‌افشانی گیاهان دارد که این ارزش هیچ‌گاه از سوی کشاورزان و مسئولان در تولیدات محصولات کشاورزی دیده نمی‌شود.

مدیر عامل اتحادیه سراسری زنبورداران گفت: گرده‌افشانی و حفظ تولیدات کشاورزی و باغبانی مهم‌ترین دستاورد صنعت زنبورداری است که اگر نباشد امنیت غذایی کشورمان به مخاطره می‌افتد چراکه ۹۰ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی ناشی از گرده‌افشانی است اما گرده‌افشانی همیشه نادیده گرفته شده است.

وي با ابراز اميدواري از احياي ستاد گرده افشاني زنبور عسل افزود: در سایر کشور‌ها کشاورزان برای استقرار هر کندو در مزرعه‌شان ۴۰ تا ۵۰ دلار پرداخت می‌کنند.

رييسي اظهار داشت: باتوجه به اینکه کاهش جمعیت زنبورعسل به‌عنوان یک حشره مفید، باعث ازبین رفتن ۴۰ تا ۵۰ درصد تولیدات گیاهی، دامی، مراتع، جنگل‌ها و گونه‌های جانوری می‌شود، انتظار می‌رود مسئولان که از اهمیت این صنعت سبز و مفید برای بخش کشاورزی آگاهی و اطلاع دارند، حمايت هاي خود را از فعالان اين صنعت دريغ نكنند./س
برچسب ها: زنبورداری ، بیمه ، عسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار