رئیس انجمن ملی زنبورداران و تولید کنندگان عسل ایران گفت: استان اردبیل به عنوان بنیانگذار صنعت زنبورداری و تولید عسل در کشور شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / عبدالرضا بیگناه در جلسه بررسی مشکلات صنعت زنبورداری در حاشیه کارگروه اقتصادی استان افزود: تولید عسل در اردبیل قدمتی 500 ساله دارد و از 80 سال پیش تولید این محصول در اردبیل از حالت سنتی به حالت مدرنیته تغییر یافت.

وی با بیان اینکه قوطی کردن و موم عسل به شکل امروزی در اردبیل آغاز شده است، افزود: اردبیلی ها این روش را از تولیدکنندگان کشور روسیه یاد گرفته و در ایران عملیاتی کردند.

 رئیس انجمن ملی زنبورداران و تولید کنندگان عسل ایران با انتقاد از رونق افتادن صنعت زنبورداری و تولید عسل در اردبیل اضافه کرد: تولید عسل تا اواخر دهه 60 در اردبیل رونق داشت اما از اوایل دهه 70 واردات موم و ملکه ممنوع شد که از آن زمان تاکنون این صنعت از رونق افتاده است.

 بیگناه با اشاره به تشکیل دفتر این انجمن در اردبیل ادامه داد: تعدادی از زنبورداران اردبیل در ابتدای سالجاری نامه ای برای تشکیل این انجمن نوشتند که بعد از طی مراحل مختلف و با رای 28 استان دفتر مرکزی انجمن در اردبیل تشکیل و هم اکنون فعال است.

 وی تاکید کرد: این دفتر می تواند رونق گذشته این استان را در تولید عسل شکوفا کند، اما باید برای دستیابی به این مهم برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرد./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.