روستای پیرتاج که سالانه بیش از پنج تن انگور تولید می کند با افزایش تنوع تولیدی خود می تواند ظرفیتی برای افزایش تولیدات کشاورزی کردستان باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، در 50 کیلومتری شرق بیجار به روستایی بنام پیرتاج می رسید که رنگ و بوی یک شهرک را دارد تا روستا، وجود قلعه احسان خان و نقل قول ریش سفیدان محل بیانگر قدمت 300 ساله این روستا است.
روستای پیرتاج در کنار کوه مشهور و مرتفع چنگ الماس قرار دارد که هنوز دست انسان به قسمت هایی از این کوه نرسیده است، در این روستا هزار و 500 نفر در قالب 600 خانوار زندگی می کنند.
دشت وسیع و هموار روستای پیرتاج که تا مرز استان های همدان و زنجان گسترده شده است انسان را به تأمل وامی دارد، در فصل بهار با دشتی سر سبز و یک دست که حدود 70 هکتار برآورد می شود روبرو می شویم که حاصل دست رنج و زحمات طاقت فرسای مردم سخت کوش پیرتاج در فصل زمستان است.
این دشت در واقع تاکستانی است با 17 نوع انگور، در سرمای سرد و سوزناک شب های زمستان افرادی را می توان دید که با چراغ های روشن در دل صحرا بیل بدست در حال آبیاری هستند.
مردم روستای پیرتاج با توجه به نوبت بندی که دارند زمستان به آبیاری تاکستان می روند تا تاک ها را در زیر یخ های حاصل از آبیاری، سالم و برای فصل بهار آماده نگه دارند، این تلاش نقش مهمی در سلامتی بوته های (مو) انگور دارد.
مهرعلی از باغداران سخت کوش این روستا که به جیب کشمشی شهرت دارد بابیان این مطالب می گوید: بیش از پنج نسل خود را سراغ دارم که باغدار بوده اند.
به گفته وی مردم در بهار به بهینه سازی تاک ها می پردازند و از زمان تبدیل دانه های انگور به غوره، برداشت از تاک ها شروع می شود و حاصل 9 ماه کار و زحمت در باغ با تهیه شیره بدست می آید.

به گفته وی هسته انگور دارای روغنی است که در درمان کلسترل خون، کاهش چربی های بد و افزایش چربی های خوب نقش بسزایی دارد.
یونسی گفت : با حمايت  اين روستا می تواند از مهاجرت روستاییان، به ویژه جوانان روستا به شهر جلوگیری شود./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۳
سلام وقت بخیر ایا در پیرتاج خانواده‌های قائم پناه زندگی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۳
سلام وقت بخیر ایا در پیرتاج خانواده‌های قائم پناه زندگی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
سلام متاسفانه تاکستان های این شهر سالهاست به علت بی آبی در حال خشک شدن هست و موهای انگور جای خودشان را به جو دیمی می بخشند اگر مسئولین توجهی نکنند در سالهای نه چندان دور دیگر خبری از انگورهای شیرین و آبدار شهر پیرتاج خبری نیست و آیندگان فقط باید خاطرات بزرگترهایشان را گوش کنند که : فرزندم زمانی اینجا پراز بوته های انگور و بوته ها پراز انگوربود. قابل توجه مسئولین به داد باغهای پیرتاج برسید تا دیر نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
سلام من از اهالی این روستا هستم.این روستا 450خانوارهستش که 2050نفر جمعیت داره و درسال 92تبدیل به شهر شد