مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران با همکاري انجمن پروبيوتيک و غذاهاي فراسودمند ، مجموعه کاملي از باکتري­هاي اسيد لاکتيک و پروبيوتيک را که در خاورميانه بي نظير است جمع آوري کرد .

به گزارش خبرنگار علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران؛رييس مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران افزود : باکتري­هاي اسيدلاکتيک از مهمترين باکتري هاي کاربردي در صنايع غذايي و تخميري هستند و مطالعات نشان داده است اين باکتري ها از نظر خصوصيات عملکردي و بيوتکنولوژي در بسياري از موارد از نظر تجاري ارزش بسياري دارند .

دکتر سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلي گفت :‌ اين مجموعه نه تنها با جمع­آوري باکتري­هاي اسيدلاکتيک و پروبيوتيک ها به حفظ ذخاير ژنتيک کشور کمک مي­کند بلکه با اشتراک گذاشتن اين مجموعه بين محققان و ايجاد ارتباط با صنايع ، توانايي کشور را درتوليد ملي و مبارزه با تحريم­ها بالا مي برد .

وي افزود : محققان و انديشمندان در صورت دارا بودن اين سوژه ها ،‌ مي توانند آنها را به مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران اهداء کنند و با اين کار از مزيت هايي برخوردار شوند.

رييس مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران همچنين گفت : با توجه به افزايش آگاهي و تمايل روز افزون مصرف­کنندگان به خريد محصولات سالم­تر و مفيدتر، توسعه فرآورده هاي پروبيوتيکي در صنعت اهميت زيادي دارد .

شاهزاده فاضلي افزود :‌گروه عمده اي از باکتري هاي اسيد لاکتيک به ويژه لاکتوباسيل­ها ضمن فوايد متعدد بيوتکنولوژي و توانايي بالقوه در ايجاد عطر و طعم ،  قادر به بقا و رشد در سيستم گوارشي انسان است وتأثير بسياري در سلامتي مصرف کنندگان دارند.

وي گفت :‌ اين­گونه باکتري ها و ديگر ميکروارگانيسم­هايي که چنين ويژگي داشته باشند با عنوان پروبيوتيک تعريف مي­شوند.

رييس مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران افزود :‌ گستردگي و تنوع اقليمي کشور ايران از يک سو و تنوع غذاهاي سنتي تخميري ،‌ بستر بسيار مناسبي براي جداسازي و شناسايي باکتري اسيدلاکتيک بومي ايران فراهم مي­کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار