رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاکید بر اینکه اقتصاد دولتی بر اقتصاد کشور سایه افکنده است، گفت: اقتصاد امروز ایران از جنس مردم نیست، در حالی که اقتصاد باید در دست مردم قرار بگیرد تا رشد یابد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی صبح امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، شهيد آیت الله مفتح را نماد حوزه و دانشگاه و شخصیت مطرحی دانست و خطاب به افسران گفت: شما عضو سپاه پاسداران هستید و در دانشگاه امام حسین(ع) وارد شدید و وظیفه مسئولین این دانشگاه تربیت نیروهای پاسدار و سرشار از دانش است.

وي وظیفه نیروی سپاه پاسداران که یکی از ارکان مهم تکیه ملت و نظام است را مهم ارزيابي کرد و اظهار داشت: در رکن همه این امور حفاظت و صیانت از انقلاب اسلامی قرار داشته و مرکز ثقل انقلاب اسلامی سپاه پاسداران است.

وی به اهداف تاسيس سپاه انقلاب اسلامي اشاره کرد و ادامه داد: سپاه پاسداران از ابتدا درگیر‌ودار درگیری و سختی بود و مسئولیت های مهمی برعهده داشت مخصوصا در اوایل انقلاب و جنگ که گروهک ها و جریان‌های تجزیه طلب درصدد از بین بردن انقلاب اسلامی بودند لذا در چنین شرایط سختی بود که مجاهدت شکل گرفت و یک نهاد بالنده شد در نتيجه سرمایه سپاه پاسداران سرمایه‌اي بی بدیل است.

لاریجانی در تفسير روند حرکت و ظرفیت انقلاب تصريح کرد: این نهاد بار سنگینی به دوش دارد و باید برای ارزیابی این مسئولیت گام‌های مستحکمی برداشته شود.

وي به مولفه‌های تشکیل دهنده سپاه پاسداران اشاره کرد و ادامه داد: تفکر انقلاب اسلامی تقویت افکار اسلامی است و سپاه باعث رشد این طرز تفکر در منطقه شد لذا اگر از محققین درباره گرايش ایمانی یا ایمان گرایی در بین جوامع سوال شود رشد آن را تاييد مي‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: اگر 40 یا 50 سال پیش همایشی برگزار می‌شد هیچ کدام از افراد شرکت کننده از الهیات وصفی بعمل نمی‌آوردند اما اکنون حتی خارج از حوزه های اسلامی نیز گرایش به دین افزایش پیدا کرده و این دلیلی بر خلاف این تئوری است که می گویند جهان باید یک مدیریت واحد و یک فکر و فرهنگ واحد داشته باشند.

لاريجاني افزود: نکته دوم که از دستاوردهای انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران است، گرایش به مردم سالاری دینی و گسترش آن در بين مردم منطقه است گرچه شاید همانند جمهوری اسلامی نباشد اما ماهیت آن تغييري نکرده است مانند اتفاقات اخیر که در مصر افتاد.

وی همچنین افزود: مسئله دیگر مبارزه با ظلم و تقویت روحیه مجاهدت است و متفکرين ساير کشورها به این نکته تأکید دارند که گرایش ضد ظلم و ظلم استکباری ایران نمادی از خواسته آنان شده بود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: در فاصله 34 سال که از عمر انقلاب می گذرد شرایط تغيير يافته چراکه فضای یأس و سرخوردگی از بين رفته و رژیم صهیونیستی دچار سرگردانی شده است.

علی لاریجانی با تأکید بر حرکت‌های عمیق و استراتژیک در بحث پژوهش کشور گفت: مسئله دانش موشکی و دانش صلح‌آمیز هسته‌ای دستاورد بزرگی برای کشور است و امروز علت آنکه جهان غرب و جامعه بین‌الملل به دنبال پرونده‌سازی برای ایران است این است که این تلاش‌ها بسیار سنگین است و اگر سبک بود آنها حرفی نمی‌زدند.

وي اضافه کرد: جمهوري اسلامي ايران با پيشرفت و حرکت از آمادگی بیشتری برخوردار بوده و مسئله پژوهش و دانش با روحیه مجاهدت همانند موتور محرک برای یک جامعه است لذا اگر سپاه می‌خواهد همواره حامی نظام باشد باید به این موتور محرک توجه بیشتری نشان دهد یعنی در این باره خیلی جدی فکر کند و خلأ ها را ارزیابی کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی  در مورد نحوه فعالیت سپاه درباره ارزیابی خلأ‌ها و تقویت نظام گفت: لازم است سپاه در این زمینه با ايجاد ظرفيت زمینه ارزیابی روشن را ايجاد کنند چرا که ما مشکلاتی در کشور داریم که در سنجش پژوهش آزار دهنده است اما این مشکل زمانی برطرف خواهد شد که مسئله پژوهش کاملا مردمی شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با ذکر مثالي در اينباره خاطر نشان کرد: در مسئله اقتصاد با توجه به اینکه در برخی از بخش‌ها اقتصاد دولتی حکمفرماست هنوز نمی‌توان راه به جایی برد چرا که این رشد پیدا نمی‌شود لذا در پژوهش هم نيز همینطور است؛ اگر مسئله پژوهش مردمی شود و در درون مردم به صورت فرهنگ نهادینه شود سازوکار پژوهشی آسان می‌شود.

 نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد دولتی بر اقتصاد کشور سایه افکنده است، افزود: اقتصاد امروز ایران  از جنس مردم نیست، در حالی که اقتصاد باید در دست مردم قرار بگیرد تا رشد یابد.
 
رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه پژوهش هم مانند اقتصاد باید مردمی شود، یادآور شد: اگر پژوهش جنسی مردمی پیدا کند و در مردم به صورت فرهنگ شود، کار پژوهشی عمیق شده و عمق پیدا می‌کند.
 
لاریجانی با یادآوری اینکه امروز پژوهش نه عمیق شده و نه فرهنگ آن در کشور روان شده است، تصریح کرد: امروز صنایع در دست دولت است و اگر هم بخش‌هایی واگذار شده باشد به صورت نیمه خصوصی و دولتی است، به همین دلیل صنایع نیازی به پژوهش در درون خود احساس نمی‌کند و شرکت‌های دولتی با در دست داشتن قدرت به دنبال بهینه‌سازی نیستند و رقابتی در این زمینه بین صنایع وجود ندارد و نیازی به تحقیق احساس نمی‌شود.
 
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته در کنار کشورها موسسات R&Dوجود دارد، توضیح داد: شرکت‌های خصوصی با تشکیل این موسسات زمینه پژوهش را به‌وجود می‌آورند و این موسسات جایگاهی می‌شود که متخصصان دانشگاهی وارد آن شده و تحقیق می‌کنند که چطور می‌توان تولید و بهره‌وری را افزایش داد.
 
وی در ادامه گفت: امروز اقتصاد کشور دچار بیماری شده است که براساس آن مشکل اقتصاد دور شدن از مردم است.
 
عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه امروز جامعه نیازمند پژوهش است، تصریح کرد: هر چند حرکت‌هایی در زمینه پژوهش صورت می‌گیرد، اما این حرکت‌ها کند است و با ایجاد مسیری برای پژوهش، بخش‌های تولیدی خود به خود به پژوهش نیاز پیدا می‌کنند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نیازهای تحقیقاتی در کشور دستوری نیست، افزود: بخش تولید باید نیاز به پژوهش را احساس کند و چرخه کار تحقیق و تولید در کشور باید مردمی شود تا حرکت‌های وسیع پژوهشی در کشور به‌وجود آید.
 
انتهاي پيام/

برچسب ها: لاریجانی ، دانشگاه ، افسری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار