هم‌زمان با آغاز مرحله‌ی استانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در سراسر کشور "تبریز" به عنوان میزبان مرحله‌ی نهایی این رویداد فرهنگی معرفی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در حالی که بیش از 1700 قصه‌گوی ایرانی در رقابت‌های مرحله‌ی استانی این جشنواره - که طی این هفته برگزار می‌شود - شرکت کرده‌اند نشستی برای هماهنگی برگزاری مرحله‌ی منطقه‌ای این رقابت در کانون برگزار شد و در این جلسه اعلام شد که مرحله‌ی اصلی این جشنواره روزهای 28 بهمن تا 1 اسفند در شهر تاریخی تبریز برگزار می‌شود.
در این نشست محمد باقر آدوسی، معاون فرهنگی کانون وجود بسترهای اجتماعی به ویژه سنت شب یلدا را بستری مناسب برای گسترش فرهنگ قصه‌گویی در جامعه دانست و تاکید کرد که جشنواره‌ی قصه‌گویی به دنبال محدود کردن این برنامه در سطح کانون نیست و احیای این سنت و ترویج آن در میان خانواده‌ها برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی توانمند سازی قصه‌گویان کانون  را  از نتایج اصلی برگزاری این رویداد در پانزده سال گذشته عنوان کرد و گفت: باید به دنبال فرصت‌هایی برای استفاده مفیدتر از این قصه‌گویان و معرفی آنان به مجامع آموزشی، مدارس و موسسات هم‌سو با فعالیت‌های کانون بگردیم.
بر اساس این گزارش با پایان یافتن 31 جشنواره استانی قصه‌گویی که امسال علاوه بر موضوع آزاد با موضوع‌های قصه‌های کهن و قهرمانان ایرانی نیز برگزار می‌شود، منتخبان این رقابت‌ها به جشنواره‌های منطقه‌ای راه خواهند یافت.
در این میان چهار جشنواره‌ی منطقه‌ای به ترتیب  9 تا 12 دی به صورت هم زمان در بندرعباس و رشت و در تاریخ 17 تا 19 دی در کرمانشاه و 25 و 26 دی در بوشهر برگزار می‌شود.
در جلسه‌ی هماهنگی برگزاری این رقابت‌ها علاوه بر معاون فرهنگی، مدیر هماهنگی امور استان‌ها و کارشناسان این مدیریت و مدیران چهار استان میزبان جشنواره نیز حضور داشتند.
محمود مروج مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون در این نشست یادآور شد که جشنواره قصه‌گویی علاوه بر همه‌ی تاثیرگذاری‌هایش می‌تواند در ایجاد نشاط‌ فرهنگی در جامعه موثر باشد از سویی حق همه‌ی مردم است که در استان‌های مختلف بتوانند با تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند.
وی جلب همراهی مسوولان ارشد اجرایی استان‌های کشور در تامین هزینه‌های برگزاری این رویداد فرهنگی و همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی و رسانه‌ها را در پوشش این جشنواره با اهمیت دانست و تصریح کرد که هنوز بخش‌هایی از جامعه قصه و قصه‌گویی را باور ندارند و تصور می‌کنند هدف از این کار تنها خنداندن بچه‌ها است.
مروج در عین حال اجرای برنامه‌های جنبی، نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی را در حاشیه‌ی این رویداد ضروری عنوان کرد.
رضا موزونی، نقی علیزاده‌خطیبانی، سیدداوود حسینی و زکیه امیرپور مدیران کانون استان‌های کرمانشاه، گیلان، هرمزگان و بوشهر گزارش‌های جداگانه‌ای از روند برنامه‌ریزی و برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای کانون ارایه کردند.
مریم حسینیان، مژگان خلیل‌پور و شهناز یداللهی از کارشناسان مدیریت هماهنگی امور استان‌های کانون و دست اندرکاران اجرایی جشواره نیز در این نشست به تغییرات انجام شده در نحوه‌ی برگزاری و زمان‌بندی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و روند داوری‌ها اشاره کردند.
حسینیان در این زمینه گفت: دو گروه سه نفره از کارشناسان کانون هریک دو جشنواره‌ی منطقه‌ای‌ را تحت پوشش قرار می‌دهند و جشنواره امسال از نظر داوری با سال‌های گذشته تفاوت‌های زیادی دارد.
وی برداشتن مرزهای محدود کننده برای حضور والدین و اولیای تربیتی در جشنواره، افزایش بار محتوایی جشنواره با برگزاری کارگاه‌های بازنویسی و بازآفرینی قصه‌ها و حضور قابل قبول شرکت کنندگان را از جمله ویژگی‌های این جشنواره بر شمرد.
رقابت‌های استانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون از روز 20 آبان در 31 استان کشور آغاز شده است و تا 30 آذر ادامه می‌یابد./ي2
برچسب ها: جشنواره ، قصه گویی ، تبریز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار