رئيس سازمان پزشكي قانوني كل كشور گفت: پزشکی قانونی در امر تحقيق و پژوهش بايد به سمتي برود كه علاوه بر رفع مشكلات موجود، پیشگام اين علم در كشور نيز باشد و تنها در اين صورت مي‌توان به پيشرفت سازمان در امر پژوهش اميدوار بود.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، همزمان با هفته پژوهش، مراسم تقدير از پژوهشگران برتر سازمان پزشكي قانوني كشور با حضور "احمد شجاعي" رئيس سازمان و جمعي از معاونان و مديران این سازمان برگزار شد.

رئيس سازمان پزشكي قانوني كل كشور، در اين مراسم با تأكيد بر اينكه پژوهش و تحقيق از عوامل مؤثر در پيشرفت كشورها است، گفت: پزشکی قانونی در امر تحقيق و پژوهش بايد به سمتي برود كه علاوه بر رفع مشكلات موجود، پیشگام اين علم در كشور نيز باشد و تنها در اين صورت مي‌توان به پيشرفت سازمان در امر پژوهش اميدوار بود.

وي افزود: فرهنگ سازي در حوزه پژوهش اقدامي بجا و شايسته است اما بايد به سمت ارائه طرح‌هاي تحقيقاتي و پژوهش‌هاي علمي متناسب با نيازهاي سازمان حركت كرد.

رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور با تأكيد بر لزوم فراهم كردن شرايط تحقيق براي يك پژوهشگر اظهار داشت: همان طور كه يك پزشك براي كار به مطب و يك استاد به كلاس درس نياز دارد، يك پژوهشگر نيز براي تحقيق نيازمند آزمايشگاهي مجهز و منابع علمي در دسترس است تا بتواند در محيطي مناسب به تحقيق بپردازد.

شجاعي با بيان اينكه پزشکی قانونی در تخصيص اعتبار به امر پژوهش مشكل ندارد، خاطرنشان كرد: براي موفقيت در امر پژوهش نيازمند ايجاد اراده و اعتمادي قوي در افراد هستيم زيرا تنها در اين صورت است كه اعتبارات به شكل درست هزينه مي‌شود.

وي همچنين از درخواست سازمان پزشكي قانوني كشور براي ايجاد پژوهشكده پزشكي قانوني خبر داد و گفت: در جلسه‌اي با وزير بهداشت ابعاد راه‌اندازي پژوهشكده و راهكارهاي آن بررسي مي شود.

معاون پژوهشی سازمان:مرکز تحقیقات پزشکی قانونی برای سرعت بخشیدن به امر پژوهش در حوزه پزشکی قانونی راه اندازی شد

در اين جلسه همچنين عبدالرئوف اديب زاده معاون آموزشي و پژوهشي سازمان بر اهميت پژوهش در سازمان بر اساس قانون تشكيل سازمان تأكيد كرد و گفت: پژوهش در سازمان با محدوديت‌ها و موانعي مواجه بوده كه براي رفع اين محدوديت‌ها همواره تلاش‌هايي صورت گرفته‌است، از جمله با پيگيري‌هاي انجام شده و با نظر مساعد رییس سازمان بودجه مناسبی با توجه به شرایط موجود به امر پژوهش در سال جاری اختصاص یافت.

به گفته وي مركز تحقيقات پزشكي قانوني نيز براي سرعت بخشيدن و توسعه امر پژوهش را‌ه اندازي شد كه در طول فعاليت اقدامات مؤثر و شايسته اي در حوزه پژوهش انجام داده‌است.

ادیب زاده از تمامی کسانی که در ابتدای تشکیل سازمان، با نگاهی تیزبین، پژوهش را به عنوان یکی از اساسی ترین وظایف سازمان در قانون گنجاندند تشکر و از زحمات تمامی آنان که امر پژوهش را به تدریج ارتقا داده و تا جایگاه کنونی آن در سازمان رسانده‌اند قدردانی کرد.


مديركل طرح و برنامه سازمان : با عبور از مرحله فرهنگ سازی باید به پژوهش های کاربردی پرداخت

در ادامه شمسياني مديركل طرح و برنامه سازمان با تقسيم مراحل تحقيق به سه بخش ايجاد فرهنگ پژوهش بين عوام و خواص، رفتن به سمت پژوهش‌هاي كاربردي و رفتن به سمت پژوهش‌هاي بنيادي تصريح كرد: كشور از سال 67 تاكنون فرهنگ سازي در حوزه پژوهش را آغاز كرده و به نظر مي رسد هنوز از اين مرحله گذر نكرده است در حالي كه لازم است از مرحله فرهنگ سازي عبور كرد و بيشتر به پژوهش‌ها و تحقيقات كاربردي پرداخت.

وي با اشاره به اينكه بايد اين بررسي صورت گيرد كه صرف هزينه در امر پژوهش سازمان چه نتيجه‌اي داشته و چه مشكلاتي را برطرف كرده‌است،‌ افزود: بودجه سازمان در حوزه آموزش و پژوهش در چند سال اخير نسبت به سال‌هاي گذشته روند افزايشي داشته است كه اميدواريم به نحوشايسته و در مسير كسب نتايج مطلوب براي رفع مشكلات سازمان هزينه شود.


رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی: باید به تألیف و بومی سازی کتب تغییر رویه دهیم

در ادامه خدادوست رييس مركز تحقيقات پزشكي قانوني با اشاره به فعاليت‌هاي مركز تحقيقات و تصويب نهايي اساسنامه مركز تحقيقات به شكل هيأت امنايي در سال 1390، اظهار داشت: در سال گذشته با كمك همكاران مجوز انتشارات مركز تحقيقات اخذ و به همت دفتر تدوين كتب مرجع پزشكي قانوني كتاب‌ها تدوين، چاپ و منتشر شد.

وي ادامه داد: با بررسي هاي صورت گرفته و با توجه به تأمين نيازهاي علمي سازمان در بخش ترجمه كتب، لازم است به سمت تأليف و بومي سازي كتب تغيير رويه دهيم تا كتاب‌هايي متناسب با شرايط و قوانين كشورمان تهيه شود.

خدادوست با اشاره به انتشار كتاب مرگ‌هاي غير طبيعي توسط مركز تحقيقات كه مرجع بسياري از منابع علمي قرار گرفته، از تأليف كتاب حوادث ترافيكي در 10 سال گذشته در 530 صفحه خبر داد و گفت: اين كتاب در مرحله صفحه آرايي است و به زودي منتشر مي شود كه قطعاً مورد استفاده بسياري از مراكز تحقيقاتي قرار مي گيرد.

وي خاطرنشان كرد: در زمينه طرح‌هاي پژوهشي هم از آنجا كه نگاه مركز تحقيقات نگاهي سازماني است اولويت‌هاي پژوهشي ما همان اولويت‌هاي سازمان است تا بتواند در قالب طرح‌هاي پژوهشي بخشي از مشكلات سازمان را رفع كند.

رئيس مركز تحقيقات با اشاره به تصويب چارت تشكيلاتي اين مركز و تعيين نه زيرگروه تخصصي براي آن افزود: با توجه به مذاكرات صورت گرفته مقرر شد با وجود مشكلات مالي موجود گروه‌هاي تخصصي فعاليت خود را رسماً آغاز كنند پيش از آنكه رديف‌هاي مربوط ايجاد شود.

گفتني است در اين مراسم از استان‌هاي برتر در حوزه پژوهش به ترتيب استان فارس با 559 امتياز، استان مركزي با 343 امتياز، يزد با 307 امتياز و كهگيلويه و بويراحمد با 304 امتياز تقدير شد. در اين مراسم دبيران كميته‌هاي پژوهشي استان‌هاي برتر، محققين برگزيده (دكتر زارع نژاد و دكتر دانش‌پرور)، محقق برتر (دكتر هاشمي)، دانشيار سازمان (دكتر سلطاني نژاد)، رييس دبيرخانه تدوين كتب مرجع (دكتر عابدي) تلاش‌گران حوزه نشر (دكتر عليپور، مرادي و خادمي) و حاميان مركز تحقيقات (دكتر اديب زاده و دكتر قديرزاده) با اهداي لوح و هدايي قدرداني شد.

در اين مراسم همچنين تقدير ويژه اي از دكتر شجاعي رييس سازمان پزشكي قانوني كشور به دليل حمايت‌هاي وي از مركز تحقيقات و حوزه پژوهش سازمان صورت گرفت.

انتهاي پيام/

برچسب ها: سازمان ، پزشکی ، قانونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار