محور همایش "دور از سایه»، رسیدن به تعریفی جامع از سینمای تجربی است تا فیلمسازان علاقه مند به ساخت فیلم تجربی، بتوانند از چارچوب مشخصی پیروی كنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند وتجربي؛ در آستانه برگزاری این همایش که قرارست از صبح چهارشنبه (29 آذر) در جزیره ابوموسی افتتاح شود، حسین خورشیدی معاون فرهنگی این «مرکز» اظهار داشت: بعد از تغییر رویکرد فعالیت مرکز پیرامون ساخت فیلم های سینمایی اول، به این نتیجه رسیدیم که به جای کار اول، فیلم های تجربی را مورد حمایت قرار دهیم تا به این ترتیب، استعدادهای جدید کشف شده و خون تازه ای هم به رگ های سینمای کشور تزریق شود. منتها مفهوم سینمای تجربی مفهومی عام و نیازمند بازتعریفی است تا در قالب پارامترهای مشخصی تبیین شده و در دستورالعمل کار شوراهای انتخاب فیلمنامه و تولید مرکز قرار گیرد. ضمن اینکه سوالات بسیار زیادی پیرامون چیستی «سینمای تجربی» وجود دارد که پاسخ دادن به هر کدام، مستلزم ساعت ها بحث و گفت و گو است و هر فردی به فراخور دانش خود می تواند پاسخ های متفاوتی ارائه دهد.
لذا ما برا ی اینکه بتوانیم به یک نظر جامع برسیم، نیازمند این بودیم که از خرد جمعی پیروی کرده و بدون هر گونه حرکت شتاب زده در جهت تولید، به تعریف واحد و مشخصی برسیم تا بر مبنای آن تعریف، ساختاری را ترسیم کنیم که فیلم تجربی دارای شاخص و معرف شود و ما بر مبنای آن تولیدات را پیگیری کنیم.
وی افزود: سینمای تجربی فراتر از همه انواع سینمایی و تکنیک هاست. به عقیده ما کسی که می خواهد در سینمای تجربی قدم بگذارد، باید امروز سینما را به خوبی بشناسد تا بتواند پایش را فراتر گذاشته و دست به خلاقیت های جدید بزند و فراتر از سینمای کلاسیک قدم بردارد.
خورشیدی در ادامه، به بحث فیلم های سینمایی اول اشاره کرد و اذعان داشت: مرکز در گذشته به عنوان نهادی که باید از فیلمسازان نیمه حرفه ای حمایت کند، به مشارکت در تهیه و تولید فیلم های اول مبادرت ورزیده بود که البته این امر اصلا اشتباه نبوده و قطعا باید این پروسه طی می شد تا ما به این نقطه برسیم. اما در حال حاضر و با توجه به رشد فزاینده تولید فیلم اول یک کارگردان و مهیا شدن مسیر تهیه این دسته فیلم ها در بخش خصوصی، سبب شده تا ما نگاه حمایتی از فیلم اول را برداریم، چون فضا برای انجام کار اول توسط تهیه کننده خصوصی فراهم است.
وي در ادامه افزود: البته ما ممکن است از یک فیلم اول که در حیطه و چارچوب سینمای تجربی هم باشد حمایت کنیم، اما در حال حاضر تا وقتی تعاریف مشخص نشود هیچ تولیدی در دستور کار ما نیست.
وي اظهار داشت: در واقع با توصیف سینمای تجربی، فصل جدیدی از تولیدات تجربی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جامعه سینمایی کشور به وجود می آید. در گذشته بحث تجربی تنها به تجربه های شخصی کارگردان مربوط می شد، اما اکنون لازم است که یک چهارچوب مشخص و یک هویت مستقل برای فیلم تجربی تعیین شود.
گفتنی است؛ همایش سینمای تجربی با حضور یکصد هنرمند و دست اندرکار سینما، طی روزهای 29 آذر تا 1 در ماه 1391 در جزیره ابوموسی برگزار خواهد شد./ص
برچسب ها: سینما ، همایش ، دوراز سایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.