جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران با بيان اينکه پيروزي انقلاب اسلامي ايران، براي آمريکا يک شوک ژئوپلوتيک بود، گفت: حادثه 11 سپتامبر از مهمترين حوادثي بود که تحولي جديد در نظم نوين جهاني ايجاد کرد و سبب شد تا آمريکا از نقطه اوج عبور کرده و به سمت زوال پيش برود.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار حسين سلامي در نخستين همايش "نقش راهبردي دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه در تحول هندسه قدرت جهاني" با اشاره به اينکه تاريخ نشان داده که ظهور قدرت‌هاي بزرگ، همواره در بستر يک جهان‌بيني و مجموعه‌اي از باورها و بر پايه يک نظام ارزشي استوار بوده است، بيان کرد: همه تحولات عميق، ريشه‌هايي بنيادي دارند؛ لذا مشاهده مي‌کنيم همه قدرت‌هاي بزرگ و هژمون‌هاي مسلط، داراي چرخه عمر معيني هستند و تمام امپراطوري‌ها در زمان مشخصي فرو مي‌پاشند.

وي افزود: تاريخ، چرخه عمر دولت‌هاي استکباري مثل اسپانيا، هلند و شوروي را معين کرد و همه اين قدرت‌ها هرچند بزرگ در منحني زوال قرار گرفته و سقوط کردند.

جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران تصريح کرد: تاريخ به ما ياد مي‌دهد که همواره يک قدرت جديد ظهور مي‌کند و همواره درگيري جهاني به سمت منطقه‌اي گرايش پيدا مي‌کند که ساختار جهاني در آن در حال شکل‌گيري است، چنانچه در حال حاضر مشاهده مي‌کنيم اين موضوع در منطقه خاورميانه روي داده و بيانگر اين است که در اين منطقه، هندسه قدرت جهاني در حال شکل‌گيري است.

سردار سلامي با اشاره به اينکه نظم نوين جهاني در بستر تحولاتي چون ظهور انقلاب اسلامي ايران ايجاد شد، خاطرنشان کرد: پيروزي انقلاب اسلامي ايران، براي آمريکا يک شوک ژئوپلوتيک بود، زيرا نظم سنتي و مدرن را با چالش مواجه و غرب را از ميدان قدرت دور کرد.

وي افزود: انقلاب اسلامي ايران يک انديشه آسماني را با يک منظومه ملي با ابعاد مختلف سياسي،‌ اجتماعي و فرهنگي ارائه کرد.

جانشين فرمانده کل سپاه اظهار داشت: انقلاب اسلامي، بر خلاف بسياري از ايدئولوژي‌ها، مولد قدرت بود و در عرصه جهاني يک ايده متمرکز را ارائه کرد که در مقابل اين ايده ما با دفن يک ساختار به ظاهر قوي و سقوط نظام‌هاي مستکبر روبرو مي‌شويم.

سردار سلامي با اشاره به فروپاشي نظام شوروي و نتايج آن در عرصه جهان، گفت: در اين ميان نظام جمهوري اسلامي ايران مدل منسجم تمدن اسلامي را ارائه و در مقابل تمامي زورگويان ايستادگي کرد.

وي تصريح کرد: حادثه11 سپتامبر نيز از مهمترين حوادثي بود که تحولي جديد در نظم نوين جهاني ايجاد کرد و سبب شد تا آمريکا از نقطه اوج عبور کرده و به سمت زوال پيش برود و جهان به شکل جديدي حرکت کند.

جانشين فرمانده کل سپاه افزود: آمريکا به عنوان يک قدرت اقتصادي در حال افول بوده و در حال از دست دادن برتري اقتصادي خود است، زيرا ايدئولوژي کاپيتولاسيون با تمامي مفاهيمش از بين رفته است، بنابراين امروز شاهد چرخش در اقتصاد جهاني از غرب به شرق هستيم.

سردار سلامي بيان کرد: آمريکا بايد بداند که انديشه ليبرال‌دموکراسي، سبب شکست ارکان آن شده است و اين کشور يک روند معکوس را طي مي‌کند.

وي افزود: بيش از 10 سال است که آمريکا تنها هزينه مي‌کند و به عنوان بدهکارترين کشور با 16 تريليون بدهي و 1.5 تريليون کسري موازنه تجاري روبرو است.

جانشين فرمانده کل سپاه تاکيد کرد: مقامات آمريکايي بايد بدانند که سقوط صدام يک منفعت براي نظام ايرن محسوب مي‌شد و سبب شد که نظام موازنه قوا تغيير کند و آمريکا در ورطه سقوط قرار گيرد.

سردار سلامي تصريح کرد: آمريکا در حال از دست دادن فضاي تنفس خود است، زيرا شاهديم که خليج فارس که بستر اصلي برطرف کردن نيازهاي آمريکا است از حيطه قدرت او خارج شده و انقلاب اسلامي با قدرت تکثر انديشه اسلامي در مسير جديدي گام برداشته است.

وي تاکيد کرد: آمريکا و ايادي او بايد بدانند که ديگر ملت‌ها بيدار شده‌اند و فصل حکومت ظالمانه بر جهان به پايان رسيده است.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: سقوط ، آمریکا ، انقلاب ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار