اگر چه امكان جمع آوری بخاری های نفتی مدارس كه همواره خطرساز و خبرساز است ممكن نیست، اما آموزش این نكته كه در موقع آتش سوزی بخاری نفتی، دانش آموزان باید جا به جا شوند نه بخاری، امری ممكن است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج ، از سال های گذشته تاكنون حوادث زیادی ناشی از آتش سوزی بخاری نفتی در مدارس رخ داده است و امكان وقوع این نوع حوادث وجود دارد كه باید برای كاهش خسارات ناشی از این حوادث بیش از پیش راهكاری اندیشیده شود.
چگونگی تعبیه جایگاه بخاری نفتی در كلاس در موقعیتی كم خطر ،انتخاب نوع بخاری با ایمنی بیشتر و در نهایت چگونگی اطفای حریق با كمترین مخاطره و آسیب برای سلامت جان دانش آموزان این قشر آینده ساز از اولویت های مقوله ایمنی در مدارس محسوب می شود.
هرگز حادثه تلخ آتش سوزی بخاری نفتی و مرگ آزار دهنده دانش آموزان مدرسه سفیلان را به عنوان یكی از بدترین خاطرات تلخ كار رسانه ای فراموش نخواهم كرد.
آلام این حادثه تلخ تر از حادثه ی زلزله ی بم و مرگ شمار زیادی از هموطنان آزارم داد،زیرا آن یك حادثه طبیعی بود و اما این فاجعه نتیجه تلخ یك خطای انسانی در یك حادثه جزیی و كم خطر بود.
خطای انسانی از این جهت كه اگر به جای جا به جایی بخاری ، دانش آموزان جا به جا می شدند،خبر این حادثه حتی به خانه دانش آموزان نمی رسد تا چه رسد كه این خبر سوژه تمام رسانه های خبری داخلی و خارجی شود.
برغم تكرار حوادث آتش سوزی بخاری در مدارس و قهرمان سازی از این نوع حوادث در كتب درسی، هنوز راهكار رفع خطر بخاری نفتی در مدارس آموزش داده نشده است و در تكرار این نوع حوادث غمگسار معلم همواره مقصر است در حالی كه سیستم مغفول از ضعف فرهنگی ایمنی مقصر واقعی این نوع حوادث است.
دردناكی حوادث تلخ بخاری نفتی اینجاست كه هنوز آموزش داده نشده كه در زمان بروز این نوع حوادث آنچه كه باید جابه جا شود 'دانش آموزان' است نه 'بخاری نفتی مشتعل 'و غفلت از این نكته ساده باعث می شود كه مخاطره ی آرام بخاری به سونامی آتش، خطر و حوادث مرگبار تبدیل شود.
وقتی در مدرسه ی سفیلان بخاری نفتی روشن شد،معلم فداكار به جای تخلیه كلاس های درس با بستن درب كلاس مجاور و محبوس نمودن دانش آموزان اقدام به جا به جایی بخاری مشتعل نفتی نمود.
حین جابه جایی بخاری آتش مشتعل تر شد و بخاری را به موكت كف مدرسه وصل نمود و زبانه ی آتش باعث انفجار دبه های نفتی وسط راهروی تنگ مدرسه موجب بروز حادثه ی تلخ و فراموش نشدنی مدرسه ی سفیلان لردگان شد.
آنچه بر تالم این حادثه افزود این بود كه آتش سوزی در كلاس دیگری رخ داد و دانش آموزان كلاس دیگری طعمه طریق شدند.
درآن حادثه بخاری روشن در گوشه ای از كلاس درس نا به جا به جا شد و دبه های نفتی كه در راهرو مدرسه جاسازی شده بود براثر حراث منفجر شد و تعدادی از بچه های معصوم در حالی كه والدین آنها از پشت پنجره كلاس نظاره گر آنها بودند در زبانه ی آتش بی تدبیری جزغاله شدند.
اینك تجربه تلخ آتش سوزی بخاری این بار در مدرسه روستای ˈشین آبادˈ پیرانشهر باعث كشته و مصدوم شدن تعدادی دیگری از دانش آموزان شد و در نهایت معلم مقصر اعلام شد.
حال پس از سال ها از وقوع حوادث آتش سوزی بخاری نفتی در مدارس باید گفت، اگر اطلاع رسانی درست و آموزش صحیح اطفای حریق در مدارس صورت می گرفت، دیگر دانش آموزی طعمه حریق نمی شد تا مقصری برای آن پیدا شود./س
برچسب ها: قصه ، تقصیر ، معلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.