آتيلا پسياني هنرمند توانا و برجسته بازيگري هماره با سكوت خود در طول چند سال...

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، اين روزها مدتي است كه مجموعه اي با نام "يه تيكه زمين" هر شب ساعت 21:30 در قاب جادويي تلويزيون جا مي‌گيرد و هنرمندان بسياري در آ‌ن به ايفاي نقش پرداخته اند و در اين ميان چهره بازيگر بزرگ و نام آشنايي به نام آتيلا پسياني به چشم مي خورد كسي كه بازي حرفه اي و توانائي اش در اين عرصه بر هيچ كس پوشيده نيست به همين بهانه به مروري از آثار تلويزيوني اين هنرمند و همچنين كارهاي سينمايي و تئاتري او پرداختيم.

پسياني اين بار در "يه تيكه زمين" در نقشي منفي و درمقابل با داريوش ارجمند (حاج حيدر) ظاهر مي شود و در واقع ماجرا از آن جايي شروع مي شود كه ارجمند با افشا ساختن خلاف وي در نانوايي پسياني (التفاط) باعث بست شدن نانوايي او مي شود و به دنبال آن التفاط در صدد تلافي كردن آن برمي‌آيد و در ديالوگ هاي ابتدايي اين اثر به زمين زدن ارجمند و به خاك سياه نشاندن او اشاره مي كند.

پسياني در اين اثر همانند كارهاي قبلي خود به خوبي حس انتقام جويي و خشم را از چهره و لحن خود به نمايش مي گذارد و چنان ديالوگ ها را استوار بيان مي كند كه مخاطب را در جلوي تلويزيون ميخكوب مي كند.

سريال "يه تيكه زمين" به كارگرداني مهدي كرم پور و تهيه كنندگي محمد علي اسلامي اين روزها نگاه مخاطبان زيادي را به خود جلب كرده است و بازيگراني ديگري همچون رويا تيموريان، كوروش تهامي، حميد ابراهيمي‌، نفيسه روشن، شراره دولت آبادي، حديث ميراميني، عارف لرستاني، عنايت بخشي و سپيده علايي در آن به ايفاي نقش مي‌پردازند.

همچنين اخيرا مجموعه اي با نام "راستش را بگو" هر شب ساعت 22 در قاب جادويي تلويزيون جاگرفت و هنرمندان بزرگ عرصه سينما و تلويزيون و تئاتر در بازي كردند.


اين بازيگر در سريال "راستش را بگو" اين بار در نقش يك مامور امنيتي ظاهر مي شود كه به جواني به نام عليرضا مولايي مشكوك است و به اين موضوع تاكيد دارد كه او ممكناست از مهره هايي باشد كه توسط دشمنان ايران كنترل مي شود و در كل اين فرد نگاه خوبي را نسبت به نسل جوان امروزي ندارد و در مقابل "حسن پورشيرازي" در نقش وحيد مشتاق همواره بر اين موضوع تاكيد مي كند كه نسل جوان امروز بچه هاي همان شهداي ديروز هستند و از اين منظر قابل اعتماد محسوب مي شوند.
لحن و بازي آتيلا پسياني در اين نقش در تقابل با حسن پورشيرازي محكم، جدي و باورپذير است و تفاوت ديدگاه هاي آنان در كلام و حالات چهره شان به خوبي براي مخاطب ملموس است.

داستان "راستش را بگو" به عنوان جديدترين كار تلويزيوني آتيلا پسياني به كارگرداني محمدرضا آهنج، تهيه كنندگي فاطمه ثمرقندي، قلم تواناي مصطفي رستگاري در 30 قسمت به روي آنتن مي رود.

ماجرا در اين سريال از آن جا شروع مي شود كه جواني ناشناس كه همان عليرضا مولايي است در حال عكاسي در يكي از ايستگاه هاي مترو است و وحيد مشتاق به عنوان مسئول اتاق كنترل مترو با ديدن تصوير اين جوان از دوربين هاي امنيتي به او مشكوك مي شود و به دنبال آن نيروهاي امنيتي و انتظامي با اعزام به آن جا او را دستگير مي كند.

در ادامه داستان عليرضا كه تنها نزد مادربزرگش ثريا قاسمي زندگي مي كند و مادرش هم به عنوان يك فعال زمان جنگ و انقلاب در بمباران شهيد شده با چند دانشجوي ديگر كه به دليل تعلق خاطر نداشتن به دنيا،‌ دروغ و دروغگويي جزيي از زندگي شان شده با تشكيل خانه همدان تصميم به كمك به مردم مي گيرند و اينكه به آن ها بگويند "راستش را بگو" و در اين راستا براي آنان ماجراهاي تلخ و شيرين رقم مي خورد و در اين مجموعه تلويزيوني بازيگراني چون ثريا قاسمي، لعيا زنگنه، نيوشا ضيغمي، دانيال عبادي، امير آقايي، مهدي سلوكي، امير حسين مدرس، رويا تيموريان، محمد عمراني حضور دارند.
"ديوار" نام مجموعه اي پليسي و اكشن بود كه امسال شب ها ساعت 22 از شبكه يك بر روي آنتن رفت و مخاطبان زيادي را به علت دارا بودن صحنه هاي اكشن و جلوه هاي بصري زياد به خود جلب كرد.

اين اثر را سيروس مقدم كارگرداني و الهام غفوري تهيه كنندگي كرد و بازيگراني چون مهدي سلطاني سروستاني، كامران تفتي، فريبا كوثري، مهرداد صديقيان به عنوان سرهنگ اداره آگاهي نقش آفريني كرد و با نام نويسي در اين اثر به عنون يك كاراكتر جدي بازي متفاوت و قابل قبولي را از خود ارائه داد.

آتيلا پسياني در تقابل با برادر زن خود جميل (مهدي سلطاني سروستاني) كه بعد از آزاد شدن از زندان دوباره خلاف كاري را دنبال مي كند قرار مي گيرد و جدي بودن را در راستاي انجام وظيفه اش در كلام، بيان و حالات چهره اش به خوبي به تصوير كشيد.
يكي ديگر از كارهاي به ياد ماندني آتيلا پسياني در ماه رمضان امسال از شبكه سه سيما با نام "خداحافظ بچه" پخش شد داستان اين سريال از آن جا شروع مي شود كه مهراوه شريفي نيا در نقش ليلا و شهرام حقيقت دوست در نقش مرتضي هنگامي كه متوجه مي شوند كه ديگر توانايي بچه دار شدن را ندارند دست به هر كاري مي زنند و در آخر هم بچه فردي به نام خسرو (آتيلا پسياني) را كه در اتوبوسراني مشغول به كار است را مي‌دزدند.خسرو از آن جايي كه اين بچه، فرزند زن دوم او نازنين (بهاره رهنما) است موضوع را از پليس مخفي مي سازد و خود به دنبال بچه اش مي رود آتيلا پسياني اين بار در يك نقش خاكستري ظاهر مي شود و به خوبي از پس آن بر مي‌آيد و در آن لحظه اي كه همراه مرتضي با ليلا كه به شدت مي گريد و محكم بچه او را در آغوش گرفته و به بالاي شيرواني خانه اي در روستاي سرخ دره پناه برده روبرو شد به يكباره از ديدن اين صحنه شوكه شده و به دنبال آن انقلاب دروني او از چهره اش به خوبي نشان داده شده به طوري كه مخاطب اين موضوع را با تمام وجود از حالات چهره، رفتار و بازي اش در مي يابد.
مجموعه "خداحافظ بچه" را منوچهر هادي كارگرداني كرده وبازيگراني چون حديث ميراميني، پوراندخت مهيمن به ايفاي نقش مي‌پردازند.
آتيلا پسياني در سال 89 در كنار بازيگران اصلي مجموعه "زير هشت" بازي قابل قبولي را از خود ارائه كرد.

داستان اين مجموعه روايتگر شرح حال جوان عاشقي به نام عطا خان عمو بود كه نقش آن را امير جعفري ايفا مي كرد و در اين ملودرام اجتماعي نهايت عطا به خاطر عشقي به زندان مي افتد و در آن با آتيلا پسياني ملاقات مي كند فردي كه با پند گرفتن از كارهاي گذشته اش حال به انساني با تدبير و بزرگ انديشه تبديل شده است.

رفتارها و صحبت هاي آتيلا پسياني با عطا در واقع آ‌غازگر تغيير در زندگي و رفتار او مي شود و كسي كه هم نصيحت كردنش آنقدر گرم و بي رياست كه نه تنها عطا را بلكه مخاطب را هم از اين پندها دلزده نمي كند البته از بازي خوب امير جعفري هم نبايد غافل شد همه اين ها در كنار كارگرداني خوب سيروس مقدم اين سريال را به اثري ماندگار در ذهن مخاطب تبديل مي كند.
مجموعه "زير هشت" را الهام غفوري تهيه كنندگي كرده و در آن كامران تفتي، پانته ‌آ بهرام، آرش مجيدي، مريم اميرجلالي به ايفاي نقش پرداختند.

تقي تاكسي در سال 88 در مجموعه تلويزيوني "چار ديواري" به كارگرداني سيروس مقدم، پدر نادر يا همان امير جعفري مي شود كه با دوستش سعيد آقاخاني درگير ماجراهايي مي شوند كه همه آنها نشات گرفته از كار نادر براي ازدواج سوري با بهنوش طباطبايي در اين سريال براي به خارج رفتن اين دختر براي ادامه تحصيلات بود كه در نهايت داستان به ازدواج اين دو ختم مي شود.

تقي تاكسي را نيز آتيلا پسياني بازي كرده و جنس بازي اش در اين سريال به دليل برخورداري اثر از ريشه ها و درون مايه هاي طنز متفاوت مي شود و نقش يك تاكسيران را كه از طبقه متوسط جامعه رو به پائين است به خوبي ايفا مي كند.در اين سال باز هم اين بازيگر در مجموعه اي ديگر از سيروس مقدم به نام "نرگس" به قلم سعيد نعمت الله در تلويزيون ظاهر مي شود و اين بار در راستاي يك نقش منفي و در تقابل با خجسته (روناك يونسي) بر مي آيد و تمام كلاهبرداري هاي انجام شده توسط خود را به گردن همسر خجسته مي اندازد و در اين اثر پسياني بي نهايت مستبد و بي رحم تر ديده مي شود و اين خشم و‌نفرت و بي رحمي در نگاه، نوع راه رفتن و كلامش هويداست.
سرانجام آتيلا پسياني دچار سرنوشت ناخوشايندي مي شود و در آخر هم دچار يك در هم شكستگي شده كه از موارد بسياري چون بازگشت پوريا پورسرخ بر سر سفره عقد با دخترش ليندا كياني نشات مي‌گرفت تاثير اين عاقبت شوم بر روي اي نقش به خوبي در حالات چهره و كلام او پيداست تا حدي كه براي مخاطب ملموس و باور پذير مي شود در اين سريال هنرمندان ديگري از جمله عاطفه نوري، شهرام عبدلي، كاوه خداشناس و آرش مجيدي به ايفاي نقش پرداختند.
"راه بي پايان" نام مجموعه اي تلويزيوني است كه در ارديبهشت سال 86 از شبكه سوم سيما به كارگرداني همايون اسعديان، ‌تهيه كنندگي مصطفي عزيزي، قلم عليرضا بذرافشان و مهدي شيرزاد به نمايش درآمده و 1/91 درصد رضايت مندي مخاطبان را از آن خود كرده كه قابل توجه بود.

"راه بي پايان" روايتگر داستاني است كه منصور پوروطن مهندس پليمر به همراه گروهي پروژه اي را راه اندازي مي كنند كه طرح و ايده اوليه اين پروژه از منصور پوروزن يا همان هومن سيدي بوده كه ثبت گرديده است و خواهان ازدواج با غزل دختر بهزاد توتونچي وارد كننده پروتز است.
اتفاقات و مسائل بسياري در اين مجموعه به تصوير كشيده مي شود و در اين ميان كسي به طور حرفه اي پروژه منصور را به نام خود ثبت مي كند و به دنبال رويدادهاي داستان پدر غزل كشته مي شود و در نهايت با روشن شدن مسائل غزل با منصور ازدواج می کند.

ایفاگر نقش بهزاد توتونچی آتیلا پسیانی است که بازی خوب و اثرگذار او در کنار فرهاد اصلانی، سید مهرداد ضیایی ادایی غزل، آزاده صمدی (غزل) و دیگر بازیگران این مجموعه، کار را به اثری موفق تبدیل می سازد و همچنین فیلمنامه ای قوی این مجموعه تصویر باورپذیر و جدیدی را از خلاف کارها و باندهایشان ارائه می کند که بدی و شرارت خود را در زیر ظاهر متشخص و ثروتمند پنهان کرده اند علاوه بر آن نباید از کارگردانی خوب همایوم اسعدیان غافل شد زیرا تصاویر را زیبا و استاندارد به تصویر کشیده بود.

مجموعه تلویزیونی "زیر تیغ" به کارگردانی محمدرضا هنرمند در سال 85 روزهای جمعه ساعت 30 دقیقه بامداد به روی آنتن شبکه یک می رفت و تکرار آن روز بعد ساعت 10 پخش می شد فیلمنامه سریال را علی اکبر محلوجیان نوشت که در آن محمود (پرویز پرستویی) و جعفر (آتیلا پسیانی) کارگردان یک کارخانه یخچال سازی و از دوستان قدیمی و بسیار صمیمی یکدیگرند آنها که در آستانه برگزاری مراسم ازدواج فرزندانشان رضا (کوروش تهامی) و مریم (الهام حمیدی) هستند طی ماجراهایی و بر سر کارهای خلاف جعفر با هم درگیر می شوند و در نهایت پرویز پرستویی او را هل داده و می میرد.

مرگ جعفر و خانواده را رو در روی هم قرار می دهند و در نهایت خانواده جعفر پس از پی بردن به اصل ماجرا از خون محمود می گذرد در این سریال علاوه بر بازیگران نام برده شده فاطمه معتمد آریا، فریبا جدیکار، سیاوش طهمورث، هوشنگ توکلی، رامین راستاد، نگار جواهریان، غزل صارمی و بهمن دان به ایفای نقش پرداخته اند.

"زیر تیغ" در جشنواره تولیدات تلویزیونی رم شرکت کرد و از 5 جایزه 2 جایزه را به خود اختصاص داد در این مجموعه آتیلا پسیانی نقش کوتاه اما تأثیرگذار و خوب را ایفا کرد کارگردانی خوب هنرمند، قاب بندی ها استاندارد او و همچنین فیلمنامه قوی و بازی خوب پرویز پرستویی و فاطمه معتمد آریا در واقع از عوامل تضمین کننده موفقیت این سریال به شمار می رفت.

"آخرین گناه" مجموعه ای که هر شب از شبکه دو سیما در ایام ماه مبارک رمضان مهمان سفره های افطار مردم بود نیز یکی دیگر از کارهای آتیلا پسیانی در این سال است این مجموعه روایتگر داستانی بود که فردی به نام فرهاد مودت (حمید رضا پگاه) چشم استادش که انسانی متدین آراسته و آگاه به مسائل عالم ماوراء بوده به او پیوند می خورد و این مسئله به او دیدگاهی می دهد که حال او می تواند خیلی مسائل را همانند گنهکاران را به شکل برزخی شان ببینند.

در ادامه داستان به دنبال این موضوع مرگ این گنهکاران در شهر یکی پس از دیگری به صورت مشکوک اتفاق می افتد و در واقع در این جا آتیلا پسیانی به عنوان کارآگاه وارد ماجرا می شود این کارآگاه بعد از بازجویی از افراد نقاشی هایی را که در راستای این مرگ ها کشیده شده به عنوان سرنخ دنبال می کند و بعد از قرار دادن آنها در کنار هم به مانند یک پازل در آخر به قاتل یا همان دختر استاد یعنی همسر فرهاد مودت می رسد.

آتیلا پسیانی در این جا نقش یک کارآگاه عصبی را بازی می کند که شب ها خوابش نمی برد و نور چراغ او را آزار می دهد و به شدت درگیر حل مسئله و پیدا کردم جواب معما است و به خوبی از پس نقش بر می آید کارگردانی آخرین گناه حسین سهیلی زاده بر عهده داشته است.

در این سال آتیلا پسیانی در نقش دکتر احمدی باز هم در کاری دیگر به نام "اولین شب آرامش" به ایفای نقش می پردازد این سریال را که احمد امینی کارگردانی کرده روایتگر داستانی است که در آن آذر که تا پای سفره عقد با علیرضا رفته بود ناگهان به جای گفتن بله، نه می گوید زیرا از بازگشت نامزد سابقش فرزاد که برادر نوشین دوستش بوده با خبر می شود و داستان از آنجایی جذابتر می شود که نوشین به علیرضا علاقمند است و در این بین ماجراهایی رقم می خورد و در آخر نیز علیرضا و آذر بعد از مرگ فرزند به هم می رسند.

در این اثر پرویز پور حسیني، یکتا ناصر، محمدی پاکدل، امیر آقایی و شبنم قلی خانی نیز بازی کرده اند.

آتیلا پسیانی در سال 80 در مجموعه "گمگشته" به کارگردانی رامبد جوان، تهیه کنندگی مهران رسام و به قلم توانای علیرضا کاظم پور که ماه مبارک رمضان از شبکه 3 سیما پخش می شد به ایفای دو نقش پرداخت که یکی منفی و دیگری مثبت بود.

آتیلا پسیانی در شخصیت منفی با توجه به نوع بازی به طور کامل موفق ظاهر شد در واقع پسیانی در این مجموعه ابتدا نقش فرد مؤمنی را که صاحب یک شرکت است ایفا می کند که توسط خلافکاران برای اخاذی دزدیده می شود و از قضا به خاطر شباهت بی نظیرش با یکی از خلافکاران آن دزد خود را به جای فرد مؤمن می زند که باز هم این نقش را خود او بازی می کند و حوادث جالبی در این بین رقم می خورد.

آتیلا پسیانی در مجموعه های تلویزیونی دیگری چون "خانواده رضایت"، "آپارتمان"، "محله برو بیا"، "محله بهداشت"، و.... ظاهر می شود شاید آن زمانی که او در محله برو بیا در کنار بازیگران بزرگ امروز چون اکبر عبدی، حمید جبلی و مرحوم رضا ژیان و حسین پناهی در نقش پسربچه ای به نام رضا شیردل ظاهر شد که دائما گرید می کرد و یاد در نقش پسر یونانی در کاخ های باستانی همراه پدرش قدم می زد کسی تصورش را هم نمی کرد که صاحب این نقش آفرینی های جذاب و با مزه برای کودکان و نوجوانان روزگاری به یکی از بزرگ ترین و پر بیننده ترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران مبدل شود.

آتیلا پسیانی متولد (1336)در تهران فرزند جمیله شیخی و همسر فاطمه نقوی بازیگر سینما تلویزیون و تئاتر است او دارای دو فرزند به نام های ستاره و خسرو است که دخترش ستاره از بازیگران جوان محسوب می شود او در سال (1361) از دانشکده هنرهای زیبای تهران دانشگاه تهران در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر فارغ التحصیل شد.

وی بازی در تئاتر را از سال 1347 زمانی که تنها 11 سال داشت و درنمایش "حکومت زمان خان" به کارگردانی رکن الدین خسروی آغاز کرد و از 16 سالگی به طور حرفه ای تئاتر را آغاز کرد ودر سال( 1368) با تشکیل گروهی به نام " گروه تئاتر بازی" این روند را ادامه داد پسیانی اجراهایی را هم در اروپا، شرق آسیا و خاور دور داشته است.

پسیانی کارهای نمایشی بسیاری از جمله نمایشنامه خوانی" هر امسا" (1368) و نمایش های "ارکستر زنان آشویش( 1368، مجلس تقلید هفت خوان 1369، آئورا1370(.1372)، بودن یا نبودن 1372.1373، فاطمه عنبر 137، آبی که گاو می خورد، شیر می شود 1375، آبی که مار می خورد، زهر می شود 137 ، اینم از این 137 ، برف سبز1377، تبار خون1377، رستخیر1378، درد دل با سگ 1379 ، گنگ خواب دیده 1379 ، سرد دیگه خفه شو 1381، بازی درگالری1381 ، بحرا الغرایب (1382 ، کالیگو لا شاغرخشونت 1382 ، نجوای خاک 1382 ، غلیظ مثل عسل 1382 ، کلاغ ودوچرخه 1383 ، متابولیک 1387 ، را کارگردانی کرده است.

آتیلا پسیانی حضور درسینما را با کار مرگ سفید، حسین زند باف در سال 62 شروع کرد و تاکنون نزدیک به 54 اثر هنری را درعرصه ی سینما درکارنامه کاری خود دارد و در هر کدام متفاوت تر و درخشان تر از قبلی ظاهر شده است و به عنوان یکی ازستاره های سینمای ایران هر روز پر فروغ می درخشد وی در نقش های منفی چون کما 1382 ، آب وآتش 1379 ، در کمال خونسردی 1373 ، روز شیطان 1373 ، و هفت سنگ 1376 ، نقش های خاکستری همانند ، شیخ مفید 1374 گاهی به آسمان نگاه کن 1381 ، و در کاراکترهای مثبت همچون، خاکستر سبز 1372 ، کشتی آنجلیکا 1367 و طلسم 1365 ظاهر شده و این امر از توانایی فوق العاده ای او در زمینه ی ایفای نقش های متفاوت حکایت دارد.

پرواز پنجم ژوئن 1368، مسافران 1370، دیپلمات 1374 ، عقرب 1375، قاعده بازی 1376، هیوا 1377، دو زن 1377، نسل سوخته 1378 ، ابر وخورشید 1379، آواز قو 1379 ، نیمه پنهان 1380،شام آخر 1380، سفر به فردا 1380 ، گاو خونی 1381 ، برگ برنده 1382، مجردها 1383، جایی برای زندگی 1383، اسپاگتی در هشت دقیقه 1383، کارگران مشغول کارند 1384، عروسک فرهنگی 1384، چه کسی امیر را کشت 1384، شبانه 1384، آتش بس 1384، فرزند صبح 1385، سایه 1385، حس پنهان 1385، سه زن 1385، یک وجب از آسمان 1387 ،موش 1387، صداها 1387، سفر مرگ 1387، دوزخ و برزخ ، بهشت 1387، پاداش 1387، نقطه بی بازگشت 1388، سوت پایان 1389، در امتداد شهر 1389 ، یک عاشفانه ساده 1390، تلفن همراه رئیس جمهور 1390، پل چوبی 1390، زندگی خصوصی در کارنامه ی درخشان و بلند آتیلا پسیانی وجود دارد.

پسیانی در هنگام بازی در آن واحد با حفظ و تاثیر گذاری لحن، کلام، حالت، عضلات چهره، نوع نگاه، و نوع واکنش و برخورد او با بازیگر متقابل، به ایفای نقش می پردازد.

این بازیگر نه تنها نقش آفرینی هایش قابل توجه و تامل بر انگیز بوده بلکه او در بهترین بابای دنیا 1370 به عنوان برنامه ریز، در بوی پیراهن یوسف، 1374 بهترین بابای دنیا و دو فیلم با یک بلیت 1369 با عنوان دستیار کارگردان، در مسافران 1370، بوی پیراهن یوسف 1374، هیوا 1377، وسفر به فردا 1380، بعنوان بازیگر در بوی پیراهن یوسف آژانس شیشه ای، سفر به فردا و مزرعه پدری 1382 و دیپلمات 1374 بعنوان دستیار صحنه ولباس فعالیت داشته است.

موقعیت کاری این بازیگر در کسب جوایز و عناوین جشنواره ای برای بازیگری قابل توجه است که البته تعداد آن ها به نسبت شایستگی این هنرمند کم است

لازم به ذکر است که هنرمند در زمینه هنرهای تجسمی نیز فعالیت داشت و در این راستا نیز گالری هایی را برپا کرده است در یکی از گالری هایش با نام آناتو تیغ و با یک سری ابزارهای پیش پا افتاده مانند سیم ها، مفتول ها و چیزهایی دور ریز مثل تکه های چوب، خاک وپلاستیک به دید نمایش نگاه کرده و در کنار اجراها به کار گرفته است./

خبرنگار :حديثه رستگار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.