شيوه برخورد با سارقين مسلح شب گذشته در گفتگوي ويژه خبري با حضور عباس جعفري دولت آبادي دادستان تهران و سردار حسين ساجدي‌نيا فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ بررسي شد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، شيوه برخورد با سارقين مسلح شب گذشته در گفتگوي ويژه خبري با حضور عباس جعفري دولت آبادي دادستان تهران و سردار حسين ساجدي‌نيا فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ بررسي شد.

فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ درباره حادثه زورگيري اخير تهران اظهار داشت: تصاوير زورگيري ابتدا از طريق رسانه‌ها و سايت‌هاي خبري منتشر شد که رسيدگي هرچه سريعتر به پرونده را در ابتداي امر با مشکل روبرو کرد به طوري که 4 نفر زورگير از موضع مطلع شدند و سعي کردند براي فرار در تهران حضور نداشته باشند.


* همکاران ما در پليس سرنخي از زورگيران نداشتند


وي با اشاره به اينکه همکاران ما در پلس سر نخي از زورگيران نداشتند، افزود: اقدامات و تجهيزات فني پليس پس از 11 روز سبب دستگيري زورگيران شد.

ساجدي نيا با اشاره به چگونگي دستگير زورگيران اظهار داشت: پس از دو روز نفر اول و سپس نفر دوم که از سلاح سرد استفاده کرده بود دستگير شد و به جرم خود اعتراف کردند؛ دو نفر ديگر که از تهران به قصد خروج از مرزهاي غربي کشور خارج شده بودند ساعاتي قبل از خروج از مرز توسط پليس دستگير و به مراجع قضايي معرفي شدند.


*پليس قاطعانه با زورگيران برخورد مي‌کند


فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ خاطر نشان ساخت: زورگيران بدانند که پليس قاطعانه با آنها برخورد خواهد کرد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه در آينده براي برخورد با اين اشرار چه برنامه‌هايي را در دستور کار خود داريد گفت: در رابطه با بحث اشرار، زورگيران سارقين و ساير جرايم، پليس در حوزه‌هاي مختلف تلاش مي‌کند تا با بهترين تجهيزات و امکانات و نيروي انساني عمل کند.

ساجدي‌نيا با بيان اينکه در اين پرونده‌ها تجهيزات و امکانات خوب مجموعه پليس مورد استفاده قرار گرفت افزود: ما برنامه‌هاي خوبي را در حوزه سرقت و زورگيري چه در حوزه‌هاي مرکزي اطراف کشور و چه در رابطه با اشرار و اراذل در سطح شهر داريم.

وي بيان کرد: همه همکاران ما در مجموعه فرماندهان پليس‌هاي سراسر کشور در تلاش‌اند تا بتوانند برخوردهاي بايسته‌اي با اين موضوعات و جرايم داشته باشند.

فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ با اشاره به تعامل مطلوب پليس با مراجع قضايي اظهار داشت: پليس و مراجع قضايي به عنوان يک يد واحده به خوبي با يکديگر در تعامل هستند.

ساجدي‌نيا با بيان اينکه در طي شش سال گذشته مردم از طرح‌هاي انضباط اجتماعي به خصوص در بحث امنيت محله محور راضي هستند گفت: مردم در آينده نه چندان دور انشا الله با اختياراتي که دادستاني در اختيار پليس مي‌گذارد شاهد اقدامات پليس خواهند بود.


* نزديک به هفت دقيقه پليس در صحنه حضور مي‌يابد


وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر مدت زمان رسيدن پليس به صحنه جرم اظهار کرد: با امکانات تجهيزات نيروي انساني و اپراتوري که در اختيار داريم به طور ميانگين نزديک به هفت دقيقه البته با در نظر گرفتن شرايط آب و هوايي و ترافيک پليس در صحنه حضور مي‌يابد.

فرمانده نيروي ا نتظامي تهران بزرگ در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه که از وي پرسيد چه اقداماتي براي افزايش تعامل و همکاري ميان مردم و پليس صورت گرفته است، گفت: مردم عزيزمان خصوصا در تهران تعامل خوبي را با پليس داشته‌اند به طوري که بايد قدردان مردم در سراسر کشور باشيم.

وي با اشاره به اينکه شماره تلفن 110 پل ارتباطي ميان مردم و پليس است، افزود: ما از طريق 110 به طور ميانگين نزديک به 70 خبر را در روز در رابطه با موضوعاتي مثل اراذل و اوباش، سرقت، مواد مخدر از مردم دريافت مي‌کنيم.


* تيم‌هاي ويژه‌اي براي جرايم خشن تشکيل شده است


ساجدي‌نيا با بيان اينکه براي جرايم خشن تيم‌هاي ويژه‌اي تشکيل شده است، خاطر نشان ساخت: از چند سال پيش به دستور فرمانده ناجا در رابطه با بحث جرايم خشن تيم‌هاي ويژه‌اي را تشکيل داده‌ايم که پليس‌هاي تخصصي خصوصا آگاهي و پليس امنيت با تجهيزات مناسبي که در راستاي ماموريت شان در اختيار دارند به صورت ويژه عمل مي‌کنند.

فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ با اشاره به اينکه نزديک به دو سال است که در حوزه تهران گزارشي درباره سرقت بانک به جز يک مورد داده نشده است، گفت: سه سال است که تمام گروگان‌ها را به سلامت به آغوش خانواده بازگردانده‌ايم.

ساجدي‌نيا افزود: زماني که مردم با 110 تماس مي‌گيرند شماره آنها روي دستگاه‌هاي ما نيز ثبت مي‌شود و براساس همان شماره نتيجه را به اطلاع شخص مورد نظر مي‌رسانيم.

وي با اشاره به اينکه نيروي انتظامي قبل از هرگونه اقدامي موضوع گزارش شده را مورد بررسي قرار مي‌دهند، بيان کرد: در صورت صحت موضوع از مراکز قضايي حکم مي‌گيريم و عمل مي‌کنيم.


*براي پيشگيري خودمان سراغ مجرمين مي‌رويم


فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اقدامات پيشگيرانه پليس گفت: ‌طرح‌هاي انضباط اجتماعي در مبحث اقدامات پيشگيرانه قرار دارند به طوري که براي پيشگيري خودمان سراغ مجرمين مي‌رويم.

ساجدي‌نيا 26 جرم را جزو جرايم خاص دانست و افزود: در روز فقط در تهران بيش از 30 هزار تماس تلفني داريم که تنها نزديک به 12 هزار مورد تماس‌ها عملياتي مي‌شوند و ماموران پليس سر صحنه حضور مي‌يابند.

وي با اشاره به نقش رسانه و صدا و سيما در رابطه با بحث امنيت اظهار داشت: اخبار ما به موقع از سوي رسانه‌ها به مردم اطلاع داده مي‌شود به طوري که با اطلاع رساني خوب رسانه‌ها و امکانات مراجع قضايي با مجرمين برخورد صورت مي‌گيرد.

فرمانده نيروي انتظامي با بيان اينکه برنامه کاري ما اطلاعات مردم است ادامه داد: روز دوشنبه درباره طرح‌هاي ويژه نشستي را برگزار خواهيم کرد که انشا الله اين طرح‌ها در همه کشور عملياتي خواهد شد و با برخوردهاي قاطعانه شاهد کاهش جرم در سطح کشور خواهيم بود.

وي در رابطه با افزايش جرايم در تهران بزرگ گفت: اين اخبار صحت ندارد زيرا سايت‌هاي خارجي در صدد ايجاد نا امني در کشور با طرح کردن چنين موضوعاتي هستند.

در ادامه برنامه عباس جعفري دولت‌آبادي دادستان تهران در پاسخ به پرسش اول مجري برنامه که از وي پرسيد چه امکاناتي در انتظار مجرمان اخير است گفت: دستگاه قضا مثل هميشه با اخلال گران برخود قاطع خواهد داشت.


* دستگاه قضا مطالبه کننده خواسته مردم است


وي با قدرداني از رئيس دستگاه قضا که خود مطالبه کننده مهمترين خواسته مردم است، افزود: مهمترين خواسته مردم امنيت در جامعه است که رئيس دستگاه قضا براي دومين بار چنين مطالبه‌ مردمي را مطرح مي‌کند.

جعفري دولت‌آبادي با اشاره به سابقه چهار متهم زورگيري اخير اظهار داشت: اين چهار نفر از خانواده‌هاي متلاشي و در يک فرآيند مجرمانه‌اي مرتکب جرم شده‌ است.

وي خاطر نشان ساخت: طبق قوانين جاري کشور هر کسي که سلاح داشته باشد و مردم را بترساند از لحاظ قوانين فقهي و موضوعي کشور محارب محسوب مي‌شود.


* مجازات محارب اعدام است


دادستان تهران با اشاره به اينکه ترساندن مردم از مصاديق محارب و مجازات محارب اعدام است، گفت:‌ شخص زورگير که سلاح سرد داشته محارب و مجازات او اعدام است.

وي خاطر نشان ساخت: متهم اول اين پرونده محاربه و سه نفر ديگر سرقت مسلحانه تفهيم اتهام شده است.

جعفري دولت‌آبادي در پاسخ به پرسش ديگري افزود: دستگاه قضايي در رابطه با جرايم خشن و جرايم عليه امنيت، سياست‌هاي بسيار خوبي را اتخاذ کرده است به طوري که با مجرمين برخورد قاطعانه‌اي صورت خواهد گرفت.

وي با اشاره به اينکه دادستاني تهران دو دادسرا را تحت عنوان دادسراي ويژه سرقت و قتل و ديگري دادسراي شهيد مقدسي را به عنوان دادسراي شرارت در نظر گرفته است، افزود: ده روز زمان باقي است تا سوابق اين چهار نفر را مورد بررسي قرار دهيم تا در دادگاه نقصي وجود نداشته باشد.

دادستان تهران با بيان اينکه کساني که از طريق چاقو به قدرت نمايي مي‌پردازند و مرتکب جرم مي‌شوند به اشد مجازات خواهند رسيد، افزود: قوه قضاييه در برخورد جرايم اين چنيني قاطعانه عمل خواهد کرد.


* رئيس قوه قضاييه در پرونده‌هاي ملي شخصا ورود پيدا مي‌کند


جعفري دولت‌آبادي با بيان اينکه رئيس قوه قضاييه در پرونده‌هايي که جنبه ملي دارد شخصا ورود پيدا مي‌کند، گفت: طبق دستور ويژه پرونده‌هايي که امنيت عمومي را به هم مي‌زند در دستور کار دادستاني قرار مي‌گيرد.

دادستان تهران با اشاره به اينکه همه دادستان‌هاي سراسر کشور موکلف هستند به محض وجود پرونده‌هاي اين چنيني در کارشان بلافاصله گزارش آن را به دستگاه قضايي بالاتر اعلام کنند، افزود: در تهران بزرگ، پليس، دستگاه‌هاي امنيتي و پزشکي قانوني در قالب ستاد جرايم خاص پيشگيري کرده‌ايم به طوري که در اين ستاد جرايم خاص با حضور بنده و فرمانده نيروي انتظامي و ساير مسئولين مورد رسيدگي و پيگيري قرار مي‌گيرد.

جعفري دولت‌آبادي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه ممکن است جرايمي در هر گوشه شهر اتفاق بيفتد که از چشم تيزبين پليس و نيروي انتظامي مغفول مانده باشد آيا دستورات خاص و ويژه‌اي در اين رابطه وجود دارد، گفت: قانون به دادستان اجازه داده است تا به همه گزارشات اعم از شفاهي و بدون امضا رسيدگي شود.

وي اظهار داشت: دستور ويژه زماني صادر مي‌شود که احساس نا امني بزرگي در سطح جامعه در حال وقوع باشد و افکارعمومي را تحت تاثير قرار دهد.

دادستان تهران با بيان اينکه دستور ويژه در پرونده‌هاي ملي همچون پرونده سعادت آباد، عقرب سياه صادر مي‌شود، افزود: دستور ويژه زماني که آثار جرم گسترده باشد و چنين نمايان کند که پليس و دستگاه قضا که برقرار کننده امنيت و نظم در جامعه هستند ناتوان مانده‌اند صادر مي‌شود.

جعفري دولت‌آبادي در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه درباره وظايف معاونت پيشگيري قوه قضاييه گفت: در اصل 156 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، پيشگيري به عنوان يکي از کارهاي ويژه و اصلي دستگاه قضايي محسوب مي‌شود.

وي اظهار داشت: در دوره جديد معاونت پيشگيري شکل گرفته است در حالي که در گذشته پيشگيري در حوزه بهداشت بود و بعدها حوزه‌هاي اجتماعي و قضايي تصري پيدا کرد.

دادستان تهران با اشاره به اينکه بايد آموزش و پرورش رشد مدارانه را در سيستم آموزشي پيش بيني کنيم، خاطر نشان ساخت: بايد جوانان و نوجوانان کشور با مسائل مربوط به جرم آشنا شوند تا زمينه‌هاي گرايش به اتکا به جرم کاهش يابد.

جعفري دولت‌آبادي حضور پليس و نصب دوربين‌ها را در سطح شهر از عوامل کاهش حادثه عنوان کرد و گفت: سيستم‌هاي شهري امروزه تنوع تکنيکي شهر را مهار مي‌کنند به طوري که با گسترش جمعيت نمي‌توان در همه شهرها خيابان‌ها و شرکت‌ها پليس حضور داشته باشد بنابراين دوربين همان کار پيشگيري را انجام مي‌دهد و بازدارنده است.


* دستگاه قضايي خود را براي مطالبه مردمي آماده کرده است


وي با بيان اينکه دستگاه قضايي امروزه خود را براي مطالبه مردمي کاملا آماده کرده است، خاطر نشان کرد: ما به مردم اطمينان مي‌دهيم که فرزندان آنها در دستگاه قضايي با اقتدار و با استناد به قانون و با همکاري پليس با شرارت‌هاي مخل امنيت مبارزه خواهند کرد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار