با توجه به حادثه تيراندازي در مدرسه اي ابتدايي در ايالت کنتيکت آمريکا که در نتيجه آن دست کم بيست و هشت نفر از جمله بيست کودک کشته شدند گزارشي درباره عوامل جغرافيايي و مردم شناختي خشونت با سلاح گرم در شهرها و کلان شهرهاي آمريکا منتشر شد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ آمار و ارقام نشان مي دهد خشونت با سلاح گرم در آمريکا بسيار شايع شده است؛ بيش از 30 هزار نفر در سال 2011 قرباني انواع خشونت و جنايت مانند قتل و خودکشي با سلاح گرم شده اند. خشونت با سلاح گرم در آمريکا به اندازه اي افزايش يافته است که تابستان گذشته با توجه به کشتارهاي جمعي در ايالت هاي کلرادو، اوک کريک و ويسکانسين "تابستان اسلحه" نام گرفت.

آمار و ارقام ارائه شده در اين مقاله بر اساس آمار و ارقام مرکز پيشگيري و کنترل بيماري ها آمريکاست که پنجاه کلانشهر بزرگ و شهرهاي اصلي آنها را پوشش مي دهد و اوگني موروز تحليلگر و نويسنده آمريکايي به گردآوري و بررسي آنها پرداخته است. اين آمار و ارقام مربوط به دو نوع اصلي از خشونت با سلاح گرم -- قتل و خودکشي -- و همچنين مرگ هاي مرتبط با سلاح است. اين مقاله نگاهي دقيق به وضعيت جغرافيايي مرگ هاي مرتبط با سلاح در کلان شهرها و شهرها دارد.

بر اساس آمار و ارقام مرکز پيشگيري و کنترل بيماري ها در آمريکا، تقريبا شصت درصد از قتل ها با سلاح گرم در آمريکا در شصت و دو شهر از پنجاه کلان شهر اين کشور رخ مي دهد. با اين حال تنها بيست و هفت درصد از آنها خودکشي است. خودکشي با سلاح گرم در سال2006 پديده اي بود که بيشتر در حومه شهرها رخ مي داد و احتمالا اين خودکشي ها به نرخ بيکاري در اين مناطق مرتبط بود.

اوگني موروز نويسنده اين مقاله به رابطه نزديک بيکاري در اين شهرها و قتل با سلاح گرم اشاره کرد و گفت ارتباط بين نرخ بيکاري و نرخ کلي قتل با سلاح گرم قابل توجه است.در اين مقاله به آمار دقيق قتل با سلاح گرم در ده ايالت آمريکا اشاره شده است و درصد ذکر شده بر اساس قتل در هر 100 هزار نفر جمعيت اين ايالت است.بر اين اساس نيواورلئان با 69.1 نفر درهر 100 هزار نفر، ديترويت با 41.4 ، لاس وگاس با 36.9 ، ميامي با 33.5، بالتيمور با 33.1، سنت لوئيس با 31.1، ريچموند با 29.9، ممفيس با 25.5، کليولند با 25.2 و فيلادلفيا با 24.3  نفر در هر صد هزار نفر بيشترين آمار قتل با سلاح گرم را به خود اختصاص داده اند.

نويسنده اين مقاله همچنين به بررسي چندين علل عمده قتل در آمريکا پرداخته و معتقد است به رغم آنکه با نگاهي به تصاوير رسانه اي از قاتلان اين فجايع اين طور تصور مي شود که خشونت با سلاح گرم ناشي از بيماري رواني يا مصرف بيش از حد مواد مخدر در ضارب است اما ما هيچ ارتباطي بين بيماري رواني، استرس يا مصرف بيش از حد مواد مخدر و قتل با سلاح گرم در ايالت هاي آمريکا نيافتيم. 

وي ادامه داد قتل با سلاح گرم در ايالت هايي که ميزان فقر در آنها بالاست و درآمدها کم است افزايش يافته است و آمار قتل و خشونت با سلاح گرم در ايالت هايي که اکثريت جمعيت آن فارغ التحصيلان دانشگاه هستند و اوضاع اقتصادي بهتري دارند کمتر است. 

نابرابري در آمريکا رو به افزايش است و اين مسئله يک عامل نگران کننده اقتصادي به شمار مي آيد. سطح آموزش در ايالت هاي آمريکا نيز نقشي مهم در کاهش خشونت با سلاح گرم دارد و آمار و ارقام اين مسئله را تاييد مي کند به گونه اي که تعداد قتل با سلاح گرم در ايالت هايي که اکثريت جمعيت آنها تحصيل کرده هستند کمتر رخ مي دهد. متاسفانه نژاد يکي از عوامل مهم در قتل با سلاح گرم در کلانشهرهاي آمريکا به شمار مي آيد و اين مسئله در ميان جمعيت سياه پوست آمريکا بيشتر نمايان است.

اين نويسنده در پايان آورده است بديهي است قتل با سلاح گرم بازتاب تقسيم هاي طبقاتي در جامعه آمريکاست. کشور ما به شدت به راهبردهايي براي رفع اين شکاف طبقاتي نياز دارد اما اگر ما واقعا مي خواهيم اين قتل عام هاي فجيع را محدود کنيم بهترين نقطه شروع کنترل اين فرآيند است.
برچسب ها: آمریکا ، کشتار ، تیراندازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار