شهردار رشتخوار از پایان مرمت آب انباردوقلوی این شهر خبرداد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی، محمدمهدی علیان با اعلام این مطلب گفت: مرمت آب انبار قلوی صفوی شهر که در خیابان جمهوری اسلامی واقع شده 8 سال پیش با تخلیه و بازگشایی آن توسط شهرداری آغاز شد.

وی با اشاره به صرف هزینه ای بالغ بر چهارمیلیون تومان در مرحله بازگشایی این آب انبار از سوی شهرداری افزود: پس از این اقدام با همکاری اداره میراث فرهنگی حریم این بنای تاریخی تعیین شد.

شهردار رشتخوار ادامه داد: در مرحله بعد نماسازی سقف و بدنه یکی از قل های آب انبار انجام شد. در این عملیات که سه میلیون وهفتصد وپنجاه هزارتومان هزینه داشت در فضای 130 مترمربعی سقف آجرهای جدید جانشین آجرهای فرسوده شده و پس از خالی کردن بندهای فرسوده و بندکشی مجدد صورت گرفت.همچنین در مساحت 138 مترمربعی بدنه این قل آب انبار اندود فرسوده تراشیده شده و پس از زیرسازی با اندود کاه گل بدنه پوشانده شد.

علیان در ادامه با اشاره به شرایط اقلیمی خشک رشتخوار گفت:  بیش از 15 آب انبار در مناطق روستایی و شهری رشتخوار وجود دارد که در زمانی منبع اصلی تامین آب شرب اهالی بوده اند.

وی افزود: این آب انبارها علاوه بر نقش مهمی خود در زندگی روزمره مردم این سرزمین ، از موقعیت خاصی نیز در فرهنگ و اعتقادات آنان، برخوردار بودند .

شهردار رشتخوار خاطرنشان کرد: بسیاری از این آب انبارها در بافت شهری و روستایی رشتخوار، مرکز بسیاری از آبادی ها و محله ها بوده و در بسیاری از محله ها بزرگ ترین و چشمگیرترین واحد معماری به شمار می روند.

علیان  گفت: نحوه ساخت و شیوه معماری در ساختمان آب انبارها دارای پیچیدگی خاصی است زیرا که سازندگان آنها با دقت و نکته سنجی بسیار، به مسائل عمده ای چون میزان فشار آب بر کف و سطح آب انبار، اندود داخل بنا، تهویه، تصفیه و جلوگیری از آلودگی آب، توجه کامل داشته اند./ب



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.