جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي بايد همانند انصراف از افشاگري با پيشمان شدن از ساير كارهاي خويش به اصلاح بپردازد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، شب گذشته در برنامه "هفت" محمد حمزه زاده قائم مقام حوزه هنري در خصوص تداوم دعواهاي ميان حوزه هنري و شوراي صنفي نمايش گفت: حوزه هنري در اوايل سال با احساس وظيفه ترمز اضطراري قطار سينمايي را كشيد و مسئولان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به جاي توجه به متن تذكر حوزه هنري از همان ابتدا وارد حاشيه شدند و به جاي ريشه يابي واقعي دست به فرافكني زدند و يك شوراي كه از منظر خود ان ها آيين نامه اين شورا داراي اشكالاتي است را براي انجام منويات خود به جلو انداختند.
وي افزود: اختيار اكران دست كساني است كه يكي از آن ها فيلمي را به نام "زمهرير" ساخته است كه به عنوان قسمت اول فيلم سينمايي يك خانواده محترم تلقي مي شود گلايه هاي من از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به خصوص شخص وزير ارشاد به عنوان يك فرد فرهيخته به طور كامل به جاست آن ها به اعتبار كدام تشخيص و صلاحيت اين كار را به دست اين افراد داده سپرده اند.
حمزه زاده عنوان كرد: در صورت قائل بودن يك جايگاه قانوني براي شوراي صنفي نمايش آنان چرا رفتار غيرقانوني را مانند حواله صادر نكردن براي سينما آزادي انجام مي دهند حوزه هنري در واقع در هر عملي را در حوزه كنترل اكران براي بازگرداندن آرامش و امنيت به سينماي كشور انجام ميدهد تا مسائل ضد خانواده و ضد امنيت و دستاوردهاي نظام در فيلم هاي ما وجود نداشته باشد حوزه براساس چنين ريكردي وارد ماجرا شده است.
قائم مقام حوزه هنري اظهار داشت: بعد از رخ دادن چنين مشكلاتي بحث به نوشتن توافق نامه كشيده شده و ما به مفاد توافق نامه عمل كرديم تقاضا براي نوشتن اين تفاهم نامه نه از سوي ما بلكه از جانب وزارت ارشاد مطرح شد و ما براساس آن اكران نشدن برخي از فيلم ها را اعلام كرديم و اكران نشدن آن آثار را به خاطر ضرر رساندن به منويات خود رسانه اي نكرديم.
وي ادامه داد: اميدواريم كه جواد شمقدري همانند انصراف از افشاگري از ساير كارهاي خود پشيمان شود و بند 3 مورد توجه شمقدري در اين برنامه براي افشاگري به اين موضوع اشاره داشت كه سينما آزادي از سينماهاي حوزه هنري خارج شود و اين موضوع نيز به صراحت از طرف حجت الاسلام خاموشي رئيس سازمان تبليغات اسلامي رد گرديد و بند 4 نيز به گرفتن حواله از شوراي صنفي براي سينماهاي شهرستان حوزه هنري مي پرداخت كه براساس توافق سينماهاي شهرستان قرار شد كه طبق روال گذشته به كار خود ادامه دهند.
حمزه زاده تصريح كرد: در صورت خارج ساختن سينما آزادي و سينماهاي شهرستان از اختيارات حوزه هنري مگر اين نهاد براي اكران نكردن اين چند فيلم به غير از اين سينماها مشكل دارد و در واقع همين تعداد سينماهاي حوزه در واقع منويات اين نهاد را اجرا مي كند و در اصل اين رفتار ناصحيح از جانب شوراي صنفي وضعيت سينما را در حالت مشوش نگه داشته است.
قائم مقام حوزه هنري اظهار داشت: طبق ماموريتي كه از سوي وزير ارشاد به علي اصغر پورمحمدي براي رفع مشكل داده شد هيئت مديره سينما آزادي از اين پس براي اكران فيلم ها تصميم گيري مي كند كه البته نظر آن ها نسبت به اين فيلم  ها تاكنون با همسو بوده است.
وي افزود: حوزه تصميم گيري هيئت مديره سينما آزادي را براي اكران فيلم ها پذيرفته است اما اين بدان معنا نيست كه فيلم جنجالي حاضر در سينما ‌آزادي به نمايش در آيد و به دنبال آن خوشبختانه وزير ارشاد نيز به حجت الاسلام خاموشي اكران نشدن 3 فيلم را از اين ليست عريض حوزه به طور قطع اعلام كردند و فيلم "بي خود و بي جهت" نيز در صورت اعمال اصلاحات در سينماهاي حوزه هنري به نمايش در خواهد آمد.
قائم مقام حوزه هنري عنوان كرد: ما براي گفتن بهانه ها از دست برخي افراد مبني بر دخالت حوزه هنري در اكران قرار شد برخي از فيلم ها با گرفتن صلاحديد از سوي حوزه هنري اكران شوند.
حمزه زاده در خصوص اعمال اين برنامه ها براي نمايش فيلم هاي جشنواره فيلم فجر امسال اظهار داشت: سينماهاي ما با انتخاب شدن از سوي جشنواره سي و يكم در اختيار نمايش همه فيلم ها قرار مي گيرد و ما تمام قد براي برگزاري جشنواره آماده همكاري هستيم اما براساس توافق نامه بعد از جشنواره در صورت وجود فيلمي غير هم جهت با رسالت هاي حوزه هنري آن اثر اكران نخواهد شد.
وي تصريح كرد: ما با توجه به اكران نكردن برخي از فيلم ها با يك افت درآمدي در ماه هاي گذشته در سينماهايمان مواجه هستيم كه از طريق توليداتمان آن ها را جبران مي كنيم در صورت فكر كردن به مسائل اقتصادي فروش برخي از فيلم هاي تحريمي به چند برابر حال حاضر مي رسيد اما  امنيت رواني خانواده، حيثيت نظام و دستاوردهاي آن بر منافع اقتصادي براي حوزه هنري اولويت دارد.

*كاووش: حوزه هنري با وجود قانوا از قانون صحبت مي كند
حبيب كاوش سخنگوي شوراي صنفي نمايش در واكنش به صحبت هاي محمد حمزه زاده قائم مقام حوزه  هنري گفت: اين نهاد خود با وجود قانون گريزي از قانون مداري صحبت مي كند و به تشكيل يك دولت و وزارت ارشاد ديگر پرداخته است با مراجعه حوزه هنري به اتاق فكر خود شاهد اين خواهد بود كه افراد اداره كننده اين اتاق خود سينما را به آشوب كشيده اند اي برادر من حمزه زاده در صورت نگريستن به فيلم هاي حوزه، آثار توقيفي اين نهاد را نيز شاهد هستيم.
وي افزود: حوزه هنري براي نابود كردن فيلم هاي ساخته شده در بخش خصوصي مشروعيت خود را از كجا بدست آورده و بخش مظلوم خصوصي در بيداد به وجود آمده از سوي اين نهاد در حال دست و پا زدن است و يك تعداد حوزه هنري نسبت به عملكرد خويش وشوك وارده به سينماي ايران در سال جاري از نوروز منطقي تر فكر كند زيرا ما با توجه به اين اتفاقات از ترس حوزه هنري و كيمسيون فرهنگي مجلس براي اكران نشدن فيلمي دست به خود سانسوري زده ايم.
كاووش اظهار داشت: هنگام تشكيل جامعه صنفي تهيه كنندگان مبني بر اين بود كه ما در گلوگاه هاي توليد و نمايش حضور پيدا كنيم يكي از مسائل تحت اختيار ما همين سناريو خواني بود و در تصميم گيري هاي پشت اتاق هاي دربسته، صنف با حضور خود، دخالت داشته باشد و براين اساس سناريو به طور حرفه اي بعد از خوانده شدن در جامعه صنفي فقط از نظر مميزي هاي ويژه توسط اداره نظارت و ارزشيابي بررسي و بعد امضا شود كه در اين مورد در واقع با خلف وعده و بيرون كردن بچه ها ما ديگر جامعه صنفي در دادن پروانه ساخت حضور ندارند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار