شوراي صنفي نمايش نسبت به حركت حوزه هنري مبني بر نمايش ندادن تعدادي از فيلم ها در سينماهاي خود تندترين عكس العمل ها را نسبت به حوزه با متهم ساختن و توهين كردن به آن از خود نشان داد.

محمد حمزه زاده معاون هنري حوزه هنري در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران گفت: حوزه هنري در سي امين جشنواره فيلم فجر يك طرح و پروژه‌ي تحقيقاتي را روي 54 فيلم از فيلم هاي اين جشنواره اجرا كرد و رويكردهاي مختلف در فيلم ها را و همچنين جهت گيري هاي فكري موضوعات و محتواها را مورد بررسي قرار داد.
وي ادامه داد: در مجموع خروجي اين پژوهش ها ما به اين نتيجه رسيديم كه در بعضي از مضامين موضوعات و رويكردها اتفاقات غيرقابل چشم پوشي با روند رو به رشد و بسيار جهشي نسبت به گذشته در سينماي ايران رخ داده كه سبب پرداختن به مضامين مربوط به خانواده ها و بحث هاي خيانت هاي زن و شوهري و همچنين شرب خمر را در فيلم ها مشهود ساخته است.
حمزه زاده عنوان كرد: تماشاي اين 54 فيلم موجب مي‌شد كه ايران به عنوان يك جامعه‌ي بي هدف و درگير مسائل مختلف نشان داده شود در صورتي كه در عالم واقعي و در جامعه كنوني چنين نبود و اين فيلم ها به عنوان نماينده‌ي واقعي جامعه ايران محسوب نمي شدند.
معاون هنري حوزه هنري اظهار كرد: نقدهاي سياسي، اجتماعي به تصوير كشيده شده در اين فيلم ها با عنوان مضامين اجتماعي به اين شكل فقط در اين سال وارد فيلم ها شده بود و حوزه هنري در ارديبهشت 91 و در بزرگداشت روز هنر انقلاب بخشي از اين موارد مذكور را اعلام كرده و به طور صريح رئيس حوزه هنري به نمايش در نياوردن حدود 15 فيلم را با همين دلايل در سينماهاي حوزه هنري اعلام كرد.
وي تصريح كرد: رسالت حوزه هنري جلوگيري از استفاده سخت افزارهايش در راستاي به نمايش درآوردن فيلم هاي نااميدكننده، تضعيف كننده جريان خانواده و همراه با نقدهاي سياسي و اجتماعي غير منصفانه را موجب مي شود و مكان هاي مختلفي نسبت به اين موضوع و عملكرد از سوي حوزه هنري عكس العمل نشان دادند.
حمزه زاده بيان داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين عليرضا سجادپور كار حوزه را قانوني و انتخاب فيلم ها را براي اكران در سينماهايش حق طبيعي دانستند و اين موضوع نيز در روزنامه ها و رسانه ها انتشار يافت.
معاون حوزه هنري در خصوص شوراي صنفي نمايش گفت: ماجراي ورود شوراي صنفي يا ماجراي ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص نمايش فيلم ها از جايي شروع مي شود كه سينما بعد از توافق با صاحب فيلم براي ثبت قرارداد بايد به شوراي صنفي نمايش اين قرارداد را ارائه كرد و تحت مديريت و نظارت شوراي صنفي نمايش با سابقه اي 12 ساله به نمايش فيلم ها در سينمايش اقدام مي كرد.
وي عنوان كرد: فيلم هاي به نمايش گذاشته شده در عيد امسال با دربر داشتن نكاتي افكار عمومي را برانگيخت كه به دنبال آن ائمه‌ي جمعه و علماي اسلام نيز در مورد برخي از اين فيلم ها اظهار نظر كردند و اين مويد برداشت ها و دريافت هاي علمي پژوهشي ما از وضعيت سينماي ايران در سال 90 بود.
حمزه زاده اظهار داشت: شوراي صنفي نمايش به عنوان مجمعي براي هماهنگي هاي نمايش يك فيلم نسبت به حركت حوزه مبني بر نمايش ندادن تعدادي از فيلم ها در سينماهاي خود تندترين عكس العمل ها را نشان دادند و حوزه را به عنوان يك ضربه زننده به سينما به ارائه‌ي يك رفتار غيرقانوني و اخلال كننده در سينماي ايران متهم كرد و نامه ها و بيانيه هايي سرشار از توهين و اهانت به رئيس حوزه و كارشناسان آن را در فضاي مجازي و روزنامه ها منتشر ساختند.

*شوراي صنفي نمايش فشارها را تا حد نامناسب كردن شرايط براي حوزه زياد كرد
معاون حوزه هنري تصريح كرد: آن ها به انتخاب ما در خصوص فيلم ها اعتراض كردند و فشارها را شوراي صنفي نمايش به پشتوانه بعضي از افراد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به حدي رساند كه حوزه هنري در اواخر ماه مبارك رمضان و اكران عيد فطر ديگر فيلمي براي نمايش نداشت.
وي ادامه داد: براساس قانون موجود در صورت توافق با صاحب فيلم بايد بعد از رفتن قرارداد به شوراي صنفي نمايش حواله ها در اختيار ما قرارمي گرفت كه آن حواله ها را قطع  كردند و شرايط بسيار نامناسبي براي وضعيت نمايش ايجاد شد.
حمزه زاده بيان كرد: در همان زمان با ابتكار محمد حسيني وزير ارشاد و حجت الاسلام خاموشي رئيس سازمان تبليغات نشست هايي براي مطرح كردن نظرات بين دو طرف مطرح شد كه به موجب آن وزارت ارشاد با پذيرفتن اصل انتخاب فيلم توسط حوزه از آن خواستار اين موضوع شد كه فيلم هاي مورد انتقاد حوزه از قبل طي نوبت هايي به شكل محرمانه به وزارت ارشاد اعلام گردد كه اين خواسته از جانب ما بعد از پذيرفتن اين موضوع انجام شد.
معاون هنري حوزه هنري افزود: وزارت ارشاد در آن زمان تقاضاهايي مبني بر قرار دادن فيلم هاي شهرستان ها تحت تدابير شوراي صنفي نمايش را و مستثني ساختن سينما آزادي از اين قضيه را به دليل جايگاهش در اكران تهران از ما داشت كه ما اين تقاضا ها را به دليل رويكرد خود نسبت به از دست رفتن اثربخشي اش بعد از گرفته شدن سينما آزادي رد كرديم.
وي عنوان كرد: در پيش نويس ما قبل آخر، يك توافق نامه اي براي مستثني ساختن فيلم هاي شهرستان مبني بر گرفتن حواله ها از شوراي صنفي نمايش براي ما فرستاده شد كه با رد شدن اين موضوع از سوي ما قرار شد كه سينماهاي شهرستان مطابق گذشته فيلم هاي خود را بدون ارتباط سينما دارهاي شهرستاني با شوراي صنفي نمايش بدهند.
حمزه زاده اظهار كرد: نكته اي كه اين روزها از جانب برخي آقايان مبني بر نپذيرفتن استثناسازي سينما آزادي از سينماهاي ديگر و خارج كردن سينماهاي شهرستان از زير نظر حوزه هنري مطرح مي‌شود كه با توجه به مزيت هاي سينماهاي شهرستان حوزه هنري در فروش آن و همچنين تاثيرگذاري سينما آزادي در تهران براي ما كاري غير عقلاني و غير منطقي محسوب مي شود.
معاون هنري حوزه هنري عنوان كرد: طبق مكاتبه هاي انجام شده محرمانه اعلام شدن فيلم ها براي اكران نكردن آن ها از سوي حوزه هنري به وزارت ارشاد تاكيد شده بود تا به اكران فيلم و فروش آن لطمه نخورد اما آنان اين حركت ما را نداشتن جرات و جسارت براي اعلام اسامي در رسانه ها معرفي كردند.
وي افزود: اسامي انتشار يافته توسط خود صاحبان فيلم ها انجام گرفته است و ما فقط طي جلسه اي كه با صاحبان فيلم ها و پخش كننده ها داريم انتخاب نكردن فيلم هايشان را براي اكران در سينماهاي خودمان اعلام مي كنيم.
حمزه زاده در خصوص اكران نكردن فيلم "خرس" در سينماهاي حوزه هنري عنوان كرد: ما در خصوص اكران فيلم ها هيچ مسئله اي را تائيد و يا تكذيب نمي كنيم و در اين ماه ها به دليل فشردگي نوبت اكران و معدود بودن سينماها و همچنين به خاطر داشتن قراردادهاي از قبل بسياري از فيلم هاي موجود در سينما با وجود دانستن آمادگي براي اكران نمايش نخواهند داده شد و اين به معناي خواهان نبودن ما براي نمايش يك فيلم در سينماهايمان نيست.
معاون هنري حوزه هنري بيان كرد: ما به دليل آنكه اجراي اين طرح براي اولين بار صورت مي گيرد تا حد ممكن نسبت به بيش تر فيلم ها در براي قرار نگرفتن در محدوده فيلم هاي ممنوعه‌ي حوزه هنري تلاش كرديم و در مدت انتخاب نكردن فيلمي كليت آن را نپسنديديم.
وي افزود: طي گفتگويي با صاحبان اين فيلم ها اشكالات موجود را به طور محرمانه به آنان مطرح كرديم و اين فيلم ها مواردي را همچون برخي از مواضع مطرح شده ما نسبت به فيلم ها همانند، بودن نقدهاي غير منصفانه اجتماعي سياسي، به دستاوردهاي نظام، مطرح ساختن بحث هاي خيانت هاي زن و شوهري و ايجاد احساس نااميدي در مخاطب در خود داشت.
حمزه زاده ادامه داد: ما فيلم هايي را كه به نداشتن دستاوردي براي نظام و همچنين قضاوت هاي غير منصفانه و غير مسئولانه در مورد فرازهاي تاريخي همچون فتنه سال 88 مي‌پردازد را در سينماهاي خود به نمايش در نمي‌آوريم و از اكران فيلم هاي داراي اصطلاحات و تعابير نامناسب و غير اخلاقي خودداري مي كنيم.
معاون هنري حوزه هنري در خصوص تفاوت ديدگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حوزه هنري عنوان كرد: برخي از فيلم هاي حاضر در ليست ممنوعه مجوز نمايش براي فيلم فجر را داشته اند اما مجوز نهايي براي اكران عمومي آن ها توسط وزارت ارشاد هم صادر نگرديده است و همچنين وزارت ارشاد در  صورتي كه يك اثر هنري حداقل و كف انتظارات نظام را برآورده سازد اجازه اكرانش را صادر مي كند اما در سال 90 بي دقتي هايي براي بررسي فيلم ها و صدور پروانه نمايش صادر گرديده است.
*وزارت ارشاد نبايد نظارت بر نمايش فيلم ها را به شوراي صنفي نمايش ارجاع مي داد
وي در خصوص عامل اين بي دقتي ها از سوي وزارت ارشاد تصريح كرد: اين بي دقتي مربوط به ارجاع وظايف اصلي وزارت ارشاد به شوراي صنفي نمايش به عنوان يك صنف خارج از وزارت ارشاد است زيرا نبايد يك وظيفه حاكميتي به اين صورت انتقال داده شود و بيشتر درگيري هاي ما هم از فيلم هاي بررسي شده زير نظارت شوراي صنفي است.
حمزه زاده بيان كرد: در صورت بررسي دقيق فيلم ها از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد ما با چنين فيلم هايي با اين كيفيت و اين تعداد در سينماي ايران مواجه نبوديم و سيستم راي گيري موجود در شوراي صنفي نمايش براي انتخاب فيلم ها فارغ از توجه به نكات مهم اين مشكلات را به وجود مي‌آورد.
معاون هنري حوزه هنري درباره‌ي فيلم "زندگي خصوصي آقا و خانم ميم" اظهار كرد: اين فيلم با دليل بيان موضوع اخلاقي در رابطه با حجاب و همچنين صحبت برخي  از كارگردانان و تهيه كنندگان مبني بر اطلاع نداشتن آنان از موضع حوزه هنگام ساخت فيلم شان مانعي براي نمايش ندارد.
وي افزود: رويكرد كلي فيلم "زندگي خصوصي آقاو خانم ميم" بيان مي‌دارد كه در صورت مراقبت نكردن يك فرد از حريم خانوادگي اش و ناديده گرفتن خانواده اش به خاطر مسائل مادي و كاري،‌زندگي اش دچار لطمه خواهد شد و در اين فيلم با بيان نكردن  هيچ گونه خيانتي تنها به يك ظن مي‌پردازد كه در آخر هم اين گمان رد مي شود.
حمزه زاده در مورد فيلم سينمايي "بغض" و نداشتن مانعي براي نمايش آن در سينماهاي حوزه هنري بيان داشت: اين فيلم به دليل رويكرد كلي اش نسبت به مهاجرت افرادي كه خواهان بهتر شدن زندگي شان در خارج از مرزهاي ايران هستند و بعدها با مصائب و مشكلاتي روبرو خواهند شد از نظر ما براي اكران مشكلي را نخواهد داشت و در ضمن دايره‌ي انتخاب و سخت گيري هاي ما در آينده با توجه به بيان موضع مان تنگ تر خواهد شد.
معاون هنري حوزه هنري عنوان كرد: بحث هاي زيادي در مورد اين موضع كه اين فيلم ها به بيان نقد موضوعات اجتماعي پرداخته توسط كارگردانان و صاحبان اين فيلم ها مطرح شده است اما موضوع اساسي طرح اين مسائل در راستاي اصلاح كردن يا ترويج دادن اين قضايا به وسيله‌ي به نمايش در آمدن آنهاست.
وي ادامه داد: هر سينماداري نسبت به انتخاب فيلم هايش مختار است و ما با توجه به رويكردمان رسالت خاص تري را نسبت به وزارت ارشاد و تمام امكاناتمان را به سمت تقويت جريان اميد و ‌‌آگاهي دهنده به مردم و ارتقا بينش شان مي‌بريم و علاوه بر همه اين  موارد سينماهاي بسيار ديگر حاضر به نمايش اين گونه فيلم ها  هستند و راه نيز بر روي اين صاحبان فيلم بسته نشده است.
*عكس العمل هاي شديد و منفي را از جامعه ي فيلم سازان درك نمي‌كنيم
حمزه زاده تصريح كرد: ما رسالت هاي خود را با اعلام قبلي مواضع خويش پيگيري كرديم و اين همه عكس العمل منفي و شديد را از جامعه‌ي فيلمسازان متوجه نمي شويم آنان با به حساب آوردن سينماها به عنوان اموال عمومي ما را ملزم به نمايش فيلم ها خود مي‌دانند در صورتي كه مديريت حوزه هنري به خاطر داشتن وظيفه كنترل نرم افزارهاي محتوايي سينمايي كارش تعمير و نگهداري از سينماها نيست.
معاون هنري حوزه  هنري عنوان كرد: من بعد از صحبت با برخي از اين بزرگواران صاحب فيلم متوجه مفاهيم موجود در پس پرده‌ي اين فيلم ها و همچنين جهت گذاري ها،‌هدف گذاري ها و خط فكري آنان شدم البته بعضي از اين فيلم ها كه ما به نمايش ندادن آن ها دل خوش كرديم در خيلي از كشورهاي ديگر با ارائه يك تصوير سياه از جامعه‌ي ايراني به نمايش درآمدند.
وي افزود: ما به هيچ وجه مميزي و اصلاحيه به فيلمي نداده ايم و فقط برخي از تهيه كننده ها با آمدن پيش ما خواهان نظرات ما براي اصلاح كردن فيلم هايشان براي اكران اثرشان در سينماهاي حوزه هنري بودند كه اين امر غيرقانوني و خلاف عرف نيست و آن 6 فيلم در ليست فيلم هاي ممنوعه حتي با حذف كردن بيش از نيمي از فيلمهايشان قابل اكران در سنيماهاي ما نبوند.

*برخي از صاحبان فيلم با اعمال فشار بازيگران را مجبور به بيانيه دادن كردند
حمزه زاده اظهار كرد: برخي از صاحبان فيلم با اعمال فشار بعضي از عوامل و بازيگران حاضر را در فيلم مجبور به بيانيه‌ دادن عليه حوزه‌ي هنري كردند و همچنين با ايجاد جو مبني بر اكران نشدن فيلم هايشان در واقع خواهان فروش بيشتر بودند.
معاون هنري حوزه هنري خاطرنشان كرد: اين آقايان اين همه فشار را تازه با ادعاي دستي در قدرت نداشتن اعمال كردند اگر روزي قدرت را بدست گيرند آن وقت با جامعه سينمايي ايران چه خواهند كرد؟!/ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار