سخنگوي كميسيون حقوقي مجلس از بررسي طرح " ممنوعيت استفاده از سلاح سرد و رفتار خشونت‌بار" در كميسيون حقوقي خبرداد و گفت: اين طرح خلاهاي قانوني موجود در اين زمينه را برطرف كند.

محمدعلي اسفناني در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به زورگيري در محله‌هاي تهران و ايجاد رعب و وحشت براي شهروندان اظهار داشت: بنا بر ماده ۱۸۳ قانون مجازات اسلامی مجرمی که مفسد فی‌الارض بودن او احراز شده باشد حکم حد، که در این مورد اعدام است، برای وي صادر می‌شود.

وي افزود: براي اينكه حكم اعدام صادر شود بايد از سوي دادگاه عمل مرتكب محاربه تلقي شود، در نتيجه حمل سلاح و ايجاد رعب و وحشت از مصاديق محاربه است.

سخنگوي كميسيون حقوقي مجلس نهم با بيان اينكه، استفاده از چاقو در قانون به عنوان سلاح تلقي نشده است، تصريح كرد: در نزاع بين اشخاص استفاده از چاقو موجب تشديد مجازات مي‌شود.

وي به ماده ديگري در رابطه با قدرت نمايي با چاقو اشاره كرد و ادامه داد: اگر فردي صرفا از چاقو به عنوان قدرت‌نمايي بدون استفاده از آن استفاده كند، طبق قانون مجازات اسلامي، تعقيب و مجازات مي‌شود.

اسفناني قوانين موجود را براي مبارزه با استفاده از سلاح سرد و گرم را كافي ندانست و گفت: طرح " ممنوعيت استفاده از سلاح سرد و رفتار خشونت‌بار" در كميسيون حقوقي مطرح شده تا خلاهاي قانوني موجود در اين زمينه را برطرف كند.

وي افزود: در اين طرح؛ حمل، تهيه، توزيع، نگهداري و استفاده از سلاح سرد( چاقو، چاقوق ضامن دار، قمه، پنجه بكس) جرم انگاري شده و با تصويب اين طرح بخش زيادي از مطالبات در اين زمينه حل خواهد شد.

گفتني است، چندی قبل فیلمی دو دقیقه‌ای در فضای مجازی و رسانه ملی منتشر شد که در آن چهار جوان موتور سوار با قمه به یک شهروند در روز در خیابانی حمله کرده و اموال او را ربودند. مرکز اطلاع رسانی پلیس امروز اعلام کرد که این چهار شرور دستگیر شده‌اند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار