ايجاد خط مستقيم بين واشنگتن - بغداد و كمك‏ هاي اطلاعاتي سازمان سيا به عراق، رحلت فقيه فرزانه آيت ‏اللَّه "سيد محمدحسن ميرجهاني"، پژوهش و... از مهم ترین اتاقات امروز در تاریخ است.

 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه ۲5 آذر ۱۳۹۱ خورشیدی برابر با 30 محرم ۱۴۳۴ هجری و ۱5 دسامبر ۲۰۱۲ میلادی است. مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ايجاد خط مستقيم بين واشنگتن - بغداد و كمك‏ هاي اطلاعاتي سازمان سيا به عراق (1365ش)

پس از گسترش جنگ تحميلي عراق عليه ايران و به موازات افزايش پيشروي نيروهاي اسلام در مواضع دشمن بعث، اقدامات آمريكا عليه ايران با هدف جلوگيري از پيروزي جمهوري اسلامي و شكست عراق تشديد شده و وسيع‏تر مي‏گشت، زيرا پيروزي ايران بر عراق براي آمريكا غيرقابل قبول بود. از اين رو، علاوه بر ارسال تسليحات پيشرفته نظامي به عراق، كمك‏هاي اطلاعاتي آمريكا به عراق از سال 1359 ش آغاز شد و در سال‏هاي پاياني جنگ نيز بيش از هر چيز ديگر مورد نياز و درخواست حزب بعث بود. در اين زمان، عراق از سازمان سيا اطلاعات فوق‏العاده محرمانه‏اي از مراكز استراتژيك ايران دريافت نمود. همچنين سازمان جاسوسي آمريكا، سيا، بارها عراق را در حمله به تاسيسات اقتصادي و حياتي ايران تشويق كرد و در حمله هواپيماهاي عراقي به تاسيسات و مناطق مهم كشور، با آنان هماهنگي نمود.

رحلت فقيه فرزانه آيت ‏اللَّه "سيد محمدحسن ميرجهاني" (1371ش)

آيت‏اللَّه حاج سيدمحمدحسن ميرجهاني، در سال 1280 ش در اطراف اصفهان ديده به جهان گشود. وي پس از فراگيري علوم پايه، به نجف اشرف عزيمت نمود و از محضر آيات عظام آقا ضياءالدين عراقي، سيدابوالحسن اصفهاني، شيخ عبداللَّه مامقاني و ميرزاي ناييني بهره جست و به مدارج عالي علمي رسيد. آيت‏اللَّه ميرجهاني پس از آن به خواست پدر به اصفهان بازگشت و به انجام امور ديني پرداخت. اين عالم بزرگوار پس از درگذشت پدر و مدتي اقامت در مشهد مقدس، در تهران ساكن گرديد و به تبليغ، هدايت، ارشاد مردم و تأليف و تصنيف پرداخت.

آيت ‏اللَّه ميرجهاني در علوم غريبه اطلاعاتي عميق داشت. هم‏چنين طبع روانش او را قادر ساخته بود تا در مدح معصومين(ع) به عربي و فارسي به نيكويي شعر بسرايد. آثار چندي از اين عالم رباني به جاي مانده است كه مِصباح‏البلاغه، كُنوزُالحِكَم و فُنون‏الكَلِم و ديوان اشعار از آن جمله‏اند. اين محدث و خطيب بزرگوار سرانجام در بيست و پنجم آذر 1371 ش برابر با بيست‏ويكم جمادي‏الثاني 1402ق در نودويك سالگي در اصفهان رخت از جهان فرو بست و در جوار مقبره علامه مجلسي در كنار مسجد جامع اين شهر به خاك سپرده شد.

روز پژوهش

25 آذر در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز پژوهش نامگذاری شده است. هفته پژوهش از 25 آذر ماه با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصمیم گیری نکنیم» آغاز می‌شود و تا 29 آذر ادامه دارد. موفقیت روزافزون علم در شناخت جهان هدفدار و قانونمند که با تکیه بر ابتکارات خلاقیت‌های به ودیعه نهاده شده از سوی خدای متعال در وجود بشر و بهره برداری از قدرت شگرف اندیشه آدمی صورت گرفته، فضای زندگی جدیدی را برای انسان‌ها به ارمغان آورده است. این فضای جدید و این تمدن نوظهور که خود برخاسته از تعاملات عمیق میان تمدنی و میان فرهنگی است، موجد خواست‌ها، نیازها، اندیشه‌ها مسائل و مشکلاتی است که به نوبه خود توسعه علم و اندیشه را می‌طلبند.

راه اندازي پالايشگاه بيد بلند (1362ش)

پالايشگاه گاز بيدبلند در 32 کيلومتري غرب بهبهان، 18 کيلومتري شمال آغاجاري و 35 کيلومتري جنوب شرقي ميانکوه در استان خوزستان واقع شده است . طراحي اين پالايشگاه ابتدا به منظور تصفيه گازهاي ترش همراه منطقه آغاجاري و صدور به خارج کشور صورت گرفته و ساختمان اوليه شامل 5 واحد تصفيه گاز با ظرفيتmmscfd 240براي هر واحد و قابل توسعه تا 9 واحد در سال 1347 آغاز و در آذر ماه 1349 مورد بهره برداري قرار گرفت .

آغاز به کار رسمی شبکه جام جم و سحر سیما (1376ش)
 
 

درچنین روزی درسال 1376 ه ش شبکه جام جم سیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی برنامه های خود را برای خارج از کشور آغاز کرد . این نخستین شبکه فارسی زبان بود که برنامه های خود را ازداخل کشوربرای فارسی زبانان مقیم کشورهای اروپا و آمریکا پخش می کرد . همچنین درچنین روزی درسال 1376 پخش برنامه های انگلیسی وعربی شبکه جهانی سحر آغاز شد .

قتل "جعفربرمَكي" و سقوط خاندان "برمكيان" به فرمان "هارون‏الرشيدعباسي" (178ق)

برمكيان كه از اواخر قرن اول هجري به دربار خلفاي اموي راه يافته بودند، داراي نفوذ فراواني در قلمرو حكومت گرديدند. اين نفوذ در دوران عباسيان نيز ادامه يافت و در زمان وزارت يحيى برمكي در عصر هارون الرشيد، وي فرمانرواي يگانه به شمار مي‏رفت و خليفه، جز نامي بيش نبود. پس از يحيى، فرزندان وي، فضل و جعفر، به بالاترين درجه در دربار عباسي رسيدند و اين قدرت مفرط، با حسد و بدگويى اطرافيان خليفه مواجه گرديد. هارون الرشيد نيز از قدرت روزافزون برامكه به تنگ آمده بود و مي‏ديد كه با وجود آن‏ها، اختياري در امور مملكت ندارد، بنابراين تصميم به نابودي آن‏ها گرفت.

سرپيچي جعفر از يك دستور خليفه، بهانه را به دست هارون الرشيد داد و او نيز كه از نفوذ فوق‏العاده‏ي برمكيان ناراحت بود دستور قتل عام آنان را صادر كرد و آنان را از مصدر قدرت به زير كشيد. تعداد افراد خاندان برمكيان را كه به دستور هارون، در ظرف مدت كوتاهي به قتل رسيدند تا يكصد و بيست هزار نفر نوشته‏اند. بدين ترتيب دوران شوكت و اقتدار اين خاندان به پايان رسيد و پس از مدتي، حتي نام بردن از اين خانواده نيز به دستور هارون، ممنوع شد.

آغاز سلطه استعماري اسپانيا بر آرژانتين در امريكاي جنوبي (1516م)

يك سال پس از كشف سواحل آرژانتين در امريكاي جنوبي توسط دريانوردان اسپانيا، اولين گروه مهاجر اسپانيايي وارد اين سرزمين شدند و به اين ترتيب، در نيمه دسامبر 1516م دوران سلطه چهارصد ساله اسپانيا بر آرژانتين آغاز شد. سلطه استعماري اسپانيا بر آرژانتين در سال 1916م به دنبال قيام مردم اين كشور پايان يافت.

تولد نرون ، امپراطور قسی القلب رم (37م)

در چنین روزی در سال 37 پس از میلادی نرون کلادیوس آگوستوس ژرمانیکوس امپراطور قسی القلب رم متولد شد . وی پنجمین امپراطور رم بود . او بین سالهای 54 تا 58 بر این کشور حکومت کرد . نرون در طول حکومت خود ، جنایات بسیاری را در کشور گشایی های خود مرتکب شد .

درگذشت والت دیزنی ، موسس بزرگترین کمپانی انیمیشن جهان (1966م)

درچنین روزی درسال 1966 میلادی والت دیزنی موسس بزرگترین کمپانی انیمیشن جهان دار فانی را وداع گفت . درچنین روزی در سال 1901 میلادی والت الیاس دیزنی دیده به جهان گشود . او نخستین شخصیت پویا نمایی خود را با نام میکی موس در سن 27 سالگی خلق کرد . والت دیزنی نابغه مشهور و محبوب عموم مردم جهان با خلق شخصیت های کارتونی توانست در مدت عمر خود خاطرات زیبایی را برای کودکان و نوجوانان جهان به ارمغان بیاورد . آثار او که عمدتا کاراکتریستیک و نوعا بدون صدای شخصیت خلق شده اند ، به نوعی گویش و زبان جهانی را برای مخاطب تداعی می کنند . کمتر کسی را در نسل های مختلف می توان یافت که بیننده آثار والت دیزنی و کمپانی فیلمسازی اش یا مصرف کننده اجناس و اسباب بازی های فروشگاه های دیزنی نبوده باشد. او موسس بزرگترین کمپانی تولید انیمیشین در جهان بود . هم اکنون کمپانی والت دیزنی از بزرگترین شرکت های تولید فیلمهای پویا نمایی در جهان به شمار می آید .

25 آذر در هشت سال دفاع مقدس

انهدام دو خودروي عراقي بر اثر برخورد با مينكار گذاشته شده توسط سپاه هويزه در حوالي پاسگاه برزگري 59

توقيف غيرقانوني يك فروند كشتي تجاري ايران موسوم به بهار در بندر جنوا واقع در شمال ايتاليا. 65

ايجاد خط مستقيم بين واشنگتن – بغداد و كمكهاي اطلاعاتي سيا به عراق.

برخي از رويدادهاي 15 دسامبر

1917: بلشويک هاي روس که پس از انقلاب اکتبر زمام اموررا به دست گرفته بودند با آلمان (سنترال پاور) ترک مخاصمه اعلام کردند و به اين ترتيب روسيه از جنگ جهاني اول خارج شد.

1954: دو منطقه واقع در کائيب؛ اروباAruba و آنتيل ندرلاند جزيي از قلمرو ندرلند (هلند) اعلام شدند.

1964: برگ درخت افرا (شبيه برگ چنار) علامت رسمي پرچم كانادا شد.

1997: در بانکوک پيماني امضاء شد که آسياي جنوب شرقي را منطقه اي که بايد تهي از سلاح اتمي باشد (منطقه غير اتمي) اعلام کرد.

برچسب ها: تقویم ، روز ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار