فوق تخصص گوارش و کبد استان گیلان، هپاتیت B و C را عامل 80 درصد سرطان کبد عنوان کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛فوق تخصص گوارش و کبد استان گیلان، هپاتیت B و C را عامل 80 درصد سرطان کبد عنوان کرد.

دکتر صبا فخریه در حاشیه ششمین سمینار کشوری هپاتیت‌های ویروسی ،با بیان اینکه هپاتیت Bو C عامل 80 درصد سرطان کبد هستند، گفت: سرطان کبد جزو سرطان‌های شایع و علت مرگ ناشی از سرطان در بیماران است.

وی با بیان اینکه مبتلایان به هپاتیت C شانس بیماری سیروز و سرطان کبد در آن‌ها بالاتر است، گفت: مبتلایان به هپاتیت نوع C بیشترین بیمارانی هستند که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

فخریه مصرف توکسین‌ها در غذاها، بیماری های متابولیک و ... را در ابتلا به سرطان کبد تاثیرگذار برشمرد و گفت: مبتلایان به هپاتیت B نیز از گروه‌های هستند که در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.

وی تصریح کرد: بدترین و بزرگترین ایراد بیماری سیروز و سرطان کبد این است که تا مدت زیادی بدون علامت هستند و این امر تشخیص بیماری را به تاخیر می‌اندازد و مانع از هرگونه اقدام سریع درمانی می‌شود.

وی آگاهی از عوامل بروز سرطان را یک از ضروریات جامعه بیان کرد و افزود: پیش آگهی از عوامل ابتلا به این سرطان باید در جامعه به خوبی اطلاع‌رسانی شود.

فخریه مهم‌ترین علائم سرطان کبد را درد ناحیه راست فوقانی شکم، بی‌اشتهایی و تب بیان کرد.

وی با بیان اینکه در دنیا سه منطقه از نظر شیوع ابتلا به این بیماری وجود دارد، گفت: چین و آفریقا از کشورهایی هستند که شیوع این بیماری در آن‌ها بسیار بالاست به گونه‌ای که از هر 100 هزار نفر 15 نفر مبتلا به سرطان کبد می‌شوند.
 
منبع : ایسنا
برچسب ها: سرطان کبد ، گوارش ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.