عباس جم، پژوهشگر استان تهران در گفتگو با
خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: هواپيماي بدون سرنشين ليکو اولين پهباد ملي با ويژگي هاي منحصر به فرد توسط مهندسين کشور ساخته شده چنانچه اين پهباد قابليت حمل 100 کيلوگرم بار را دارد و اين در حالي است که وزن اين پهباد 53 کيلوگرم است.
وي افزود: سوخت اين هواپيما بنزين معمولي است که ظرفيت آن 30 ليتر است و طول بدنه 4 متر، اندازه طول بال ها 9.5 متر است و بال هاي اين هواپيماي بدون سرنشين ليکو به نحوي طراحي و ساخته شده اند که براي حمل و نقل هواپيما به راحتي در مدت زمان کمتر از 5 دقيقه، از بدنه جدا و در همان مدت زمان دوباره به بدنه وصل مي شوند.
جم تصريح کرد: بدنه اين هواپيماي بدون سرنشين ليكو تماما از کامپوزيت ساخته شده است که سيستم پيشرانش اين هواپيما توسط دو موتور با مجموع توان 35 اسب بخار تأمين مي شود، چنانچه مزيت کم نظير اين پهباد سيستم ترمز آن است که به ما اجازه مي دهد تا اين هواپيما را در کمترين طول از مسير باند فرود بياورد.
وي اظهار داشت: از اين هواپيما مي توان در مقاصد امداد و نجات، شناسايي،
گشت زني، مواقع بحراني و حمل بارهاي سبک، مقاصد نظامي و فيلمبرداري استفاده نمود.
جم در ادامه گفت: پهباد ليکو به عنوان نخستين پهباد ايراني که به صورت صددرصد در داخل و توسط محققان کشور طراحي و ساخته شده است که داراي مشخصات ويژگي هاي فني مانند طول بال 5.9 متر، طول بدنه 4 متر، حداکثر سرعت 220 کيلو متر بر ساعت، طول باند پرواز 200 فوت، وزن خالي 53 کيلوگرم، حداکثر وزن بلندشدن 200 کيلوگرم، سقف پروازي 16000 پا، توان 35 اسب بخار براي هدموتور و ظرفيت سوخت گيري (بنزين معمولي) 30 ليتر از جمله مشخصات فني اين هواپيما به شمار مي آيد.
وي افزود: اين هواپيما همچنين داراي خلبان خودکار، يکصد نقطه مختصات جغرافيايي، تصويربرداري آنلاين و آفلاين توسط 2 دوربين، سيستم پردازش تصوير به صورت هوش مصنوعي، نشانگر موقعيت ياب بر روي نقشه جغرافيايي توسط 2 GPS 10 هرتز، سيستم رادار گريز، ايستگاه کنترلي استيمشن 12 متري حمل، سيستم ترمز از نوع ديسکي ضد قفل شونده و توان پرواز با از دست رفتن يک موتور و سيستم تعليق و جاذب ارتعاشات است./ح