برخي اشخاص در حالي از قطعيت خشك شدن در ياچه اروميه سخن مي‌گويند كا اين موضوع با واكنش شديد نمايندگان اروميه مواجه شده و اين نمايندگان معتقدند احياي درياچه اروميه قطعي است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران درياچه اروميه كه در شمال‌غرب كشور و ميان دو استان آذربايجان شرقي و غربي قرار دارد از چندي پيش با پديده كمبود آب و در نتيجه خشك‌شدن سطحي مواجه شده است.



همزمان با كاهش سطح آب اين درياچه -كه اولين درياچه بزرگ كشور و دومين درياچه شور بزرگ جهان به شمار مي‌رود- اقدامات نجات و احيايي آن آغاز شد كه طرح‌‌هاي مختلفي همچون انتقال آب رودخانه ارس به اين درياچه و ... در دستور كار قرار گرفت.

در همين كش و قوس پيگيري و اقدامات احيا درياچه اروميه كه با تخصيص اعتبارات و برگزاري همايش به سمت و سوي اميدوار كننده‌اي پيش مي‌رفت يكي از اساتيد دانشگاه تهران اظهار نظري كرد كه باعث واكنش نمايندگان اروميه شد.


پرویز کردوانی در دومین گردهمایی کانون دانش‌آموختگان جغرافیای دانشگاه تهران پیشنهاد داد دریاچه ارومیه خشک شود و به جای اقدام در راستای احیای آن و زنده نگه داشتنش به زور آمپول، نمک‌روبی شده و اکوسیستم آبی منطقه دریاچه ارومیه به اکوسیستم خشکی و گیاهی تبدیل شود.



در همين راستا نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در واکنش به اين اظهارنظرها به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: چنین اظهار نظرهایی پایه علمی نداشته و عملا خشک شدن دریاچه ارومیه منتفی است.

وی افزود: احیای دریاچه ارومیه که دومین دریاچه شور جهان به شمار می‌رود از چندی پیش در دستور کار نهادهای ذیربط قرار گرفته و موفقیت این اقدام قطعی است .

نماینده ارومیه اظهار داشت: نمایندگان ارومیه از تمام توان خود برای احیای این دریاچه استفاده کرده و هرگز اجازه نخواهند داد دریاچه ارومیه خشک شود.

قاضي پور تاكيد كرد: نبايد هر شخصي به خود اجازه دهد تا در مورد سرانجام درياچه اروميه كه آن را نمي‌شناسد، اظهار نظر كند.



عابد فتاحی دیگر نماینده ارومیه نيز به اين سخنان واكنش نشان داد و به خبرنگار پارلمانی رسانه ما گفت: اظهارنظرهایی در خصوص قطعی بودن خشک شدن دریاچه ارومیه غیر کارشناسی بوده و بیشتر جنبه نظرات شخصی دارد تا سرنوشت آينده درياچه اروميه.

وی افزود: نمایندگان ارومیه به دنبال پیگیری اعتبارات تخصیص داده شده جهت احیای این دریاچه هستند تا با تخصیص آن پروژه نجات دریاچه ارومیه به سرانجام برسد.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: انتقال آب رودخانه ارس و برخی راهکارهای دیگر از جمله مواردی است که می‌تواند مانع از خشک شدن دریاچه ارومیه به صورت کامل شود.



رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌غربی نیز واكنش مشابهي داد و به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: نظرات شخصی برخی افراد در خصوص خشک شدن کامل دریاچه ارومیه سندیت ندارد .

جواد جهانگيرزاده اظهار داشت: احیای دریاچه ارومیه از مهمترین اولویت‌های مجمع نمایندگان این استان است که با جدیت پیگیری می‌شود.

اين نماينده اروميه خاطر نشان کرد: در حال دریافت بودجه‌ تخصیص داده شده به احیای دریاچه ارومیه هستیم که به زودی این اعتبارات تخصیص داده خواهد شد.



همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طرحي را به تصويب رساندندکه در صورت نهايي شدن آن دولت مکلف مي شود ظرف حداکثر سه ماه فهرست تالاب ها و درياچه هاي نيازمند حمايت را براي انجام يکسري عمليات اجرايي در راستاي احياي آن‌ها تهيه کند.

انتهاي‌پيام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار