بارش های شهابی یکی از رویدادهای جذاب در علم نجوم است به طوری که تقریبا تمامی افراد چه منجم و چه غیر منجم از رصد این شهاب ها در هنگام عبور لذت می برند و شهاب در میان تمامی افراد جامعه شناخته شده و مشخص است.

 به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران ؛شامگاه پنجشنبه بیست و سوم این ماه نیز ما می توانیم شاهد یکی ازبزرگترین بارش های شهابی سال در کشورمان باشیم؛ این رو برای علاقمندان و منجمان به اندازه ای پر اهمیت است که تیم های رصدی مختلفی برای رصد آن به خارج از شهرها سفر می کنند.

بارش جوزایی چیست؟

بارش شهابی جوزایی یکی از بزرگترین بارش‌های شهابی سالانه‌است که کانون بارش آن در صورت فلکی جوزا می باشد و از زمانی که بشر آن را شناخته همیشه جز چند بارش شهابی بزرگ سال بوده و معمولاً بزرگ‌ترین بارش شهابی سال محسوب می‌شود.

این بارش از 14 آذرماه آغاز و تا 27 همین ماه ادامه خواهد داشت و در روز ۲۳ آذر به اوج بارش خود می‌رسد تعداد شهاب هایی که در هر  ساعت از آسمان عبور می کنند تا سال ۲۰۰۰ میلادی معمولاً به ۱۰۰ شهاب در ساعت هم نمی‌رسید امّا پس از آن به طور غیر عادّی افزایش پیدا کرده و تا به امروز از ۱۲۰ شهاب در ساعت کمتر هم نرسیده است.

بارش شهابی جوزایی از معدود بارش‌های شهابی است که منشأشان دنباله دار ها نیست و سیّارک است. منشا این بارش سیّارک ۱۹۸۳TB یا فایتون ۳۲۰۰ است و شهاب‌های این بارش قطر زیادی دارند و به همین دلیل این بارش شهاب‌های روشن زیادی را در خود جای داده که در منجمان به آنها  آذرگوی‌ می گویند و میانگین سرعت شهاب‌های آن به حدود ۳۵ کیلومتر بر ساعت نیز می رسد که برای یک بارش شهابی بزرگ سرعت کمی به شمار می‌آیدمحسوب می شود.

بارش شهابی چگونه رخ می هد؟

هر گاه یک دنباله دار از جایی عبور می کند ذرات بخارشده سطحی آن٬ از آن جداشده ودر مسیر عبور آن در فضاباقی می مانند و نگاهی که سیارهٔ زمین از میان آن توده‌ ها و ذرات معلق در فضا که از عبور کند این ذرات هنگام ورود به جو زمین به دلیل سرعت زیاد اثر این برخورد انفجار ی رخ می دهد که نور آن توسط ما ناظران زمینی قابل رصد است که به آن شهاب می گوییم.

چگونه صورت فلکی جوزا را درآسمان بیابیم؟

صورت فلکی دوپیکر یا جوزا یکی از صورت‌های فلکی منطقةالبروج است که  در شب‌های زمستان قابل مشاهده بوده و در واقع یک صورت فلکی زمستانه است. این صورت فلکی بین صورت فلکی گاو یا ثور و خرچنگ قرار گرفته به گونه ای که صورت‌های فلکی گاو در غرب و صورت فلکی خرچنگ در شرق قرارر گرفته اند.

همچین صورت فلکی های ارابه‌ران و شلیاق یا چنگ از شمال و صورت فلکی های سگ کوچک و تک‌شاخ از جنوب صورت فلکی جوزا را محاصره کرده است که با استفاده از همین صورت های فلکی می توان آن را به خوبی رصد کرد.

 چند نوع شهاب وجود دارد؟

شهاب های آسمان به دودسته تقسیم می شوند دسته اول شهاب های پراکنده هستند که در جهت های مختلفی در آسمان دیده می شوندو به صورت منظم از این جهت شروع به حرکت نمی کنند و تعداد آن ها در یک شب عادی کمتر از ۶ عدد در هر ساعت است ودسته دوم شهاب هایی هستند که دارای نظم بوده ودر شب های خاصی از سال رخ می دهند و این شهاب ها با نام بارش شهابی شناخته می شوند.

چرا تعداد شهاب های بارش های شهابی با هم متفاوت است؟

هرچه زمین به توده شهابی نزدیکتر باشد و یا به تازگی دنباله داری از آن مکان عبور کرده باشد شدت بارش شهابی شدیدتر است وما می توانیم شاهد عبور شهاب های بیشتر وپرنورتری در آسمان تاریک باشیم و همچنین بر خلاف آن هر چه زمین از فاصله بیشتری از مکان عبور دنباله دار عبور کند یا مدت زمان بسیار دوری دنباله دار از آنجا عبور کرده باشد شدت بارش کمتر خواهد بود.

زمانی که تعداد شهاب های یک بارش بخصوص ،در یک بازه زمانی مشخص به بیشترین تعداد خود برسد یعنی تعداد آن در چند شب یا چند ساعت اخیر کم بوده و در یک شب و یا ساعت مشخص تعدادش افزایش می یابد به آن اوج بارش شهابی می گویند که بعد از گذر این زمان تعداد بارش حداکثر می رسد.

شهاب ها چه زمان پر نورتر هستند؟

شهاب هایی که در آسمان صبحگاهی دیده می شوند دارای سرعت های بالاتری هستند به همین دلیل زمانی که  به زمین نزدیک می شوند با سرعت زمین در مدارش جمع شده و دمای بالایی را تولید می کنند در نتیجه نور شهاب های دیده شده در صبح به طور قابل توجهی آبی تر از نور شهاب هایی است که نیمه شب دیده می شوند.

چگونه زمان و تعداد شهاب های یک بارش شهابی معین می شود؟

محل قرار گیری توده های غبار در فضا تقریبا" ثابت است به همین دلیل زمین در زمان های خاص و تاریخ مشخصی به آن مکان ها می رسد و ما می توانیم برای مشاهده آنها فهرست دقیقی از بارشهای شهابی را تهیه کنیم و با پارامتر ZHR می توانیم تعداد شهاب های آن را در یک ساعت مشخص کنیم

ویژگی های بارش های شهابی

هر بارش شهابی در ناحیه مشخصی از آسمان  در مسیری موازی اتفاق می‌افتد که به این محل کانون بارش می گویند و با وجود اینکه جهت حرکت شهاب‌ها متفاوت است ولی اگر مسیر آن‌ها را امتداد دهیم همگی از یک نقطه که همان کانون بارش است می رسند و گاهی اوقات در یک شب دو یا چند بارش همزمان فعالیت خود را آغاز می کنند بارش های شهابی از هر مکان آسمان که شروع یه فعالیت کنند. جایگاه یکی از صورت فلکی ها است که آن بارش شهابی را با نام همان صورت فلکی معرفی می کنند:مانند بارش شهابی برساوشی، تکشاخ،جوزایی

شرایط رصدی مناسب

یکی از شرایط مناسب برای رصد شهاب از آسمان قرار گیری در مکانی کاملا تاریک با افقی باز است این مکان تاریک باید حداقل  قدری حدود 6/5 درجه باشد برای رصدهرچه مکان تاریک تر باشد شهاب هاب بیشتری را می توانید در هنگام عبور رصد کنید و رصد را از زمانی شروع کنید که ارتفاع کانون بارش حداقل ۱۵  درجه باشد ./ع2


برچسب ها: بارش ، شهابی ، نجوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار