يک تيم تحقيقاتي متشکل از اخترشناسان 6 کشور اروپايي به مدت 30 سال ستاره HR 8752 را رصد کرده اند.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران؛ يک تيم تحقيقاتي اروپايي نتايج تحقيق 30 ساله خود بر روي يک ستاره بسيار ابرغول را منتشر کردند. اين تيم تحقيقاتي با رصد 30 ساله ستاره HR 8752 اعلام داشت که دماي سطحي اين ستاره فوق درخشان در اين مدت 3000 درجه افزايش يافته است. دانشمندان با اين نتايج، يک گام بلند بسوي شناخت و درک چگونگي تکامل ستارگان بسيار بزرگ برداشته اند. يک مرحله بسيار نادر به نام "تکامل زرد خالي" در اين ستاره تشخيص داده شده است. اين مرحله يک مرحله کوتاه در طول عمر ستارگان بسيار پرجرم است که ستاره بسيار بسيار بي ثبات است.

دماي سطحي اين ستاره از 5000 به 8000 درجه افزايش يافته است. نتايج کامل اين تحقيق در نشريه نجوم و اخترفيزيک منتشر شده است.

ستارگان بسيار ابرغول، ميليون ها بار از خورشيد درخشانترند و قطر آنها نيز صدها بار بزرگتر است. ستاره HR 8752 يک چهارم ميليون بار درخشانتر از خورشيد است . ستاره با اين مشخصه با يک دوربين دوچشمي معمولي نيز قابل روئت است. اين ستاره در شمال صورت فلکي ذات الکرسي قرار دارد. در حال حاضر 12 ستاره بسيار ابرغول در کهکشان ما شناسايي شده اند.

دوره تکاملي زرد مرحله اي بسيار يگانه است که دماي سطحي و درخشندگي ستاره در مدت بسيار کمي (در مقايسه با سن هاي نجومي) افزايش ميابد. اين تيم اعلام داشت که ستاره در اين مرحله جو داخلي بسيار بي ثباتي دارد . اين ستارگان همچنين مقادير زيادي از جرم خود را از دست مي دهند.

در بين سال هاي 1900 تا 1980 دماي سطحي اين ستاره ثابت بوده و در حدود 5000 درجه ثابت مانده بود. اما در بين سال هاي 1985 تا 2005 دما 3000 درجه افزايش يافته است. همچنين اين تيم کاهش 750 تا 400 برابر قطر اين ستاره نسبت به خورشيد را محاسبه کرده اند.

سرنوشت ستاره HR 8752 مشخص نيست. شايد اين ستاره بصورت يک ابرنواختر بسيار قدرتمند به پايان عمر خود برسد و شايد هم بصورت يک متغير آبي درخشان درآيد.

ستاره HR 8752  در صورت فلکي ذات الکرسي قرار دارد و در طول 30 سال بررسي، دانشمندان اعلام داشتند دماي سطحي آن 3000 درجه افزايش . قطر آن در حدود 750 بار نسبت به خورشيد کاهش يافته است