مشاور امور سرمایه‌گذاری و صنعت استاندار فارس از آغاز به کار مرکز مانیتورینگ طرح‌های صنعتی فارس خبر داد و گفت: تنها راه جاودانه جبران بخشی از توسعه‌نیافتگی این استان اجرای طرح جهش صنعتی مجاهدانه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس غلامحسین شعرا اظهار داشت: طرح جهش صنعتی در سال 1950 در اتحاد جماهیر شوروی اجرا شد و و در داخل کشور نیز استان‌های اصفهان، کرمان، یزد و هرمزگان در مقاطع مختلف زمانی آن را اجرا کرده‌اند.
وی افزود: این طرح پس از تدوین نخستین به استاندار فارس ارائه شد و اصلاحات بومی‌سازی در آن صورت گرفت.
شعرا ادامه داد: در حال حاضر 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال ساخت در استان فارس وجود دارد و این رقم بسیار قابل توجه است.
مشاور استاندار فارس خاطرنشان کرد: از این رقم، پتروشیمی و نفت و گاز با 7 هزار میلیارد تومان در مقام نخست سرمایه‌گذاری، صنعت و معدن با 6 هزار میلیارد در رتبه دوم و کشاورزی با 5 هزار میلیارد و میراث فرهنگی با 2 هزار میلیارد تومان در رتبه‌های بعد قرار دارند.
وی اضافه کرد: بودجه عمرانی این استان در سال گذشته 400 میلیارد تومان بود و نسبت حجم اعتبارات بخش خصوصی 50 برابر بودجه عمرانی دولتی شده است.
وی به 365 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی که فارس را به رتبه نخست جذب سرمایه خارجی در کشور رساند اشاره کرد و اظهار داشت: تنها یک میلیارد دلار سرمایه خارجی خط شیراز به عسلویه است.
مشاور استاندار فارس پراکندگی جغرافیایی محل استقرار طرح‌ها، فقدان وجود یک مرکز مانیتورینگ، عدم بهره‌برداری جامع از مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، فقدان یک نظام حمایتی کاربردی، موانعی بود که مشاور استاندار برای رفع آن ضرورت تشکیل ستاد جهش را ضروری برشمرد.
شعرا تصریح کرد: شناسایی و دسته‌بندی طرح‌ها در دستور کار این ستاد قرار می‌گیرد و طرح‌‌های با بیش از 10 سال عمر اجرا در زمره بدترین طرح‌ها و طرح‌هایی با عمر چهار تا شش سال در ردیف طرح‌های قابل قبول قرار می‌گیرند.
شعرا در ادامه گفت: دریافت گزارشات روزانه، تجزیه و تحلیل فعالیت‌ها، زمان بهره‌برداری، میزان سرمایه‌گذاری، بانک عامل، میزان پیشرفت طرح، میزان اشتغال ایجاد شده و ... در این سامانه کنترل شده و بدون دخالت اشخاص هشدارهای لازم به دستگاه‌ها داده می‌شود.
وی افزود: با استقرار سیستم مونیتورینگ منبع دریافت اطلاعات مدیران میانی دستگاه‌ها نیستند بلکه شخص مدیرعامل پاسخگوی اطلاعات ارائه شده است.
مشاور استاندار فارس بیان کرد: صدور «آی دی کارت» برای طرح‌ها، بررسی متقاضی بودن سرمایه‌گذار یا اصرار دستگاه و نمایندگان مجلس و بررسی رعایت الزامات آمایشی در پذیرش سرمایه‌گذاری منجر به این می‌شود که فارس در پایان برنامه پنجم توسعه از نظر شاخص‌ها در جایگاهی شایسته خود قرار گیرد./س

برچسب ها: مانیتورینگ ، صنعتی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.