خلق آثاري با موضوع پرندگان نيازمند داشتن خلاقيت فراوان و نيز تحقيقات گسترده است.

علي زماني، هنرمند سفالگر، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران درباره اثري كه در نمايشگاه سالانه سفالگران به نمايش گذاشته است گفت: در اثري كه در اين نمايشگاه ارائه كرده ام بيشتر بر روزي فرم و بدنه اثر كار كردم.
وي اظهار داشت: سوژه پرنده به نوعي القاء كننده حس پرواز است، بنابراين هنرمندان براي خلق اثري با اين سوژه مي بايست كمي متفاوت تر عمل كنند در حقيقت اين حس را در قالب اثري جذاب به مخاطب القا كنند.
وي در ادامه گفت: سوژه پرنده خيلي گسترده تر از ديگر موضوعات است به طوريكه هر هنرمندي مي تواند بدون تكرار در تكنيك به خلق انواع پرندگان بپردازد.
وي با اشاره به سيمرغ عطار نيز گفت: پرندگان سيمرغ عطار بارها در قالب پرندگان سفالي از سوي سفالگران خلق شده است اما هيچگاه تكنيك هاي آنها تكراري نبوده است و همين نكته جذابيت پرداختن به سوژه پنده را مضاعف مي كند.
وي خاطر نشان كرد: موضوع بسيار مهم براي هنرمندان سفالگر كه مي خواهند به سوژه پرنده بپردازند مي بايست تحقيق لازم درباره نحوه پردازش به آن (اثر سفالهاي با موضوع پرنده) را داشته باشند.
اين هنرمند سفالگر درباره تنوع سوژه پرنده اظهار داشت: پرداختن به موضوع از گذشته تا امروز در هنرهاي سنتي رايج بوده است.

**پرندگان سراميكي هيچ شباهتي به يكديگر ندارند

وي گفت: عليرغم آنكه هنرمندان بسياري تاكنون به خلق اثر با موضوع پرنده پرداخته اند اما در هيچ از اين پرندگان شباهتي به پرنده اي كه شايد يكي ديگر از هنرمندان طراحي و خلق كرده است ديده نمي شود.
وي گفت: اين امر نشان دهنده آن است كه هنرمندان سفالگر خلاقيت فراواني را در پرداختن به شيوه هاي گوناگون در خلق اثر دارند.
وي اظهار داشت: پرندگان يكي از معدود سوژه هايي هستند كه هر هنرمندي در طول فعاليت هنري خود حداقل يكبار به آن پرداخته است.
زماني گفت: در حقيقت پرنده سوژه اي است كه پرداختن به آن اجتناب ناپذير است.
وي در ادامه اظهار داشت: هنرمندي كه به سوژه پرنده مي پردازد مي بايست بسياري از تكنيكهاي موجود در سفال را مرور كند و شايد براي خلق يك اثر با اين موضوع نيازمند استفاده از چندين تكنيك در كنار هم باشد.
وي گفت: نمايشگاه پرندگان سراميكي تا سي ام آذر در خانه هنرمندان ايران ادامه دارد./ص
برچسب ها: تجسمی ، پرندگان ، سفال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.