ایدز (AIDS) بیماری نقصان ایمنی، اکتسابی است. این بیماری برای اولین بار در سال 1981 در میان عده ای از همجنس گرایان نیویورکی دیده شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ؛با ورود ویروس HIV  عامل ایدز به بدن، سیستم دفاعی بدن به مرور از کار می افتد و عفونت های دیگری که تا پیش از آن خطری برای فرد نبودند به عاملی برای مرگ، تبدیل می شوند.
 
80 درصد موارد ابتلا به HIV در جهان از طریق آمیزش جنسیِ محافظت نشده است. این ویروس از راه های دیگری نیز به انسان سرایت می کند؛ تبادل خون یا فرآورده های خونی آلوده، استفاده از سرنگ مشترک آلوده به ویروس، سرایت از مادر به جنین یا در زمان شیردهی.
 
بر اساس آمار وزارت بهداشت ایران، اصلی ترین دلیل سرایت این ویروس در کشور استفاده از سرنگ مشترک در میان معتادان به مواد مخدر است که نزدیک به 70 درصد موارد را تشکیل می دهد. 20 درصد موارد از طریق آمیزش جنسی است و 10 درصد نيز به دلایل اعلام نشده.
 
بر اساس آمار، تا تیرماه 1390 بیش از 23 هزار مورد گزارش شده از این بیماری در کشور ثبت شده که گفته می شود آمار واقعی چیزی نزدیک به دو برابر این عدد است. در سال گذشته تعداد موارد گزارش شده به دلیل آمیزش جنسی افزایش یافته است.
 
در ایران همزمان با هفته ی جهانی ایدز، گروهی از دانشجویان داروسازی با حمایت شرکت دارو سازی دکتر عبیدی، اقدام به برگزاری کمپینی برای آگاهی بخشی پیرامون این بیماری و تکمیل اطلاعات افراد در مورد این بیماری کرده است.
 ناآگاهی، دلیل اصلی برای انتقال این بیماری از فردي به فرد دیگر است. با افزایش آگاهی، راه های پیشگیری برای افراد روشن می شود و قطعاً موارد ابتلا کاهش می یابد. تنها راه درمان ایدز پیشگیری از آن است و هیچ درمان قطعی برای آن کشف نشده ولی می شود با استفاده از دارو هایی که تولید شده روند آن را کند کرد.
 
 این کمپین عمومی با همکاری مردم خصوصاً دانشجویان، مبتلایان به بیماری و همچنين افراد مرتبط با محیط های آلوده به مرحله ی اجرا رسیده که نمونه ی خوبی برای اتحاد، انسجام و همکاری مردم در جهت پیشگیری از یک رخداد ناگوار و گسترش آن است.
 
این گروه با برگزاری ایستگاه هایی در 10 پارک تهران، اقدام به اطلاع رسانی و پاسخ گویی به نیاز های مردم کرده است.
 
شرکت دارو سازی دکتر عبیدی مفتخر است پس از سال ها خدمت رسانی به مردم شریف ایران، با حمایت از این دست رویداد ها، همزمان به تولید دارو و فرآورده های دارویی در جهت پیش گیری از بیماری ها خصوصا ایدز که درمانی ندارد، قدم بردارد.
 
اگرچه هنوز داروی بیماری ایدز در داخل کشور تولید نمیگردد، لیکن شرکت داروسازی دکترعبیدی مفتخر است پس از سال ها خدمت رسانی به مردم شریف ایران، با حمایت از  اینگونه کمپین ها، مسبب حضور پررنگ تر صنعت دارویی کشور  در راستای ارتقاي  فرهنگ سلامت جامعه باشد. /ع2
برچسب ها: بیماری ، ایدز ، اکتسابی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار