تهراني ها درصد بيشتري از زيربناي واحد مسكوني خود را نسبت به ساير استان ها، گرم يا خنك مي كنند

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،‌ با توجه به ضرورت كسب آمار ميزان مصرف انرژي در خانوارهاي كشور به ويژه پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، ارائه آمارهاي مربوط به اين بخش اهميت ويژ هاي دارد.

بر اساس آمار منتشر از سوي مركز آمار ايران در طرح آمارگيري از مصرف حامل هاي انرژي در بخش خانوار در نقاط شهري سال 1390 در يك دوره ي زماني يك ساله، بررسي نتايج نشانگر اين است كه از 15.41 ميليون خانوارهاي شهري ، 14.78 ميليون خانوار در واحد مسكوني زندگي مي كنند.

5.9 ميليون خانواده (40.53 درصد) در واحد هاي مسكوني آپارتماني ،‌8.7 ميليون خانواده (59.43 درصد) نيز در واحد هاي مسكوني غيرآپارتماني زندگي مي كنند و 0.04 درصد واحد هاي مسكوني خانوارهاي شهري از نوع ساير است.

بنابر اين آمار، ‌مجموع كل زير بناي واحد هاي مسكوني معمولي شهري (آپارتماني و غيرآپارتماني)، 1596.3 ميليون متر مربع است كه 35.9 در صد متعلق به واحد هاي مسكوني آپارتماني و 64.1 درصد متعلق به واحد مسكوني غير آپارتماني است.

بر اساس اين گزارش،‌ خانوارهاي شهري كشور، 77.1 درصد از كل زيربناي واحدهاي مسكوني خود را در ماه هاي سرد سال، گرم و 67.7 درصد از كل زيربناي واحد مسكوني خود را در ماه هاي گرم سال، خنك مي كنند.

آمار نشانگر اين است كه خانوارهاي ساكن در واحدهاي مسكوني آپارتماني درصد بيشتري از زيربناي واحد مسكوني خود را نسبت به خانوارهاي ساكن در واحدهاي غير آپارتماني، برحسب فصل، گرم يا خنك مي كنند.

براساس زيربناي واحد مسكوني معمولي (آپارتماني و غيرآپارتماني) ، استان هاي تهران با 91.7 درصد و قزوين با 90.7 درصد زيربناي بيشتري را نسبت به ساير استان ها، گرم مي كنند و استانهاي هرمزگان 20 درصد و بوشهر 41 درصد زيربناي كمتري را نسبت به ساير استان ها ،‌گرم مي كنند.

همچنين استان تهران با 90.4 درصد و قم با 89.6 درصد ، زيربناي بيشتري نسبت به ساير استانها، خنك مي شود و استان اردبيل با 13.9 و آذربايجان شرقي با 23.9 درصد ،‌ زيربناي كمتري را نسبت به ديگر استان ها خنك مي كنند.

در ميان وسايل گرمايشي، بخاري گازي با 80.5 درصد ، سهم عمده اي از وسايل و امكانات گرمايشي را ،‌داراست و سهم واحدهاي غيرآپارتماني در استفاده از بخاري گازي براي گرمايش 65 درصد است.

سهم شوفاژ از وسايل و امكانات گرمايشي ، 9.3 درصد است كه سهم واحدهاي مسكوني آپارتماني در استفاده از شوفاژ 85 درصد است .

96.2 درصد از خانوارهاي شهري، حداقل يكي از وسايل و امكانات گرمايشي شوفاژ، فن كوئل، پكيج، اسپيليت، بخاري گازي و يا بخاري نفتي را براي گرم كردن واحد مسكوني در فصل زمستان استفاده مي كنند، كه با توجه به اطلاعات به دست آمده، متوسط ساعت استفاده از وسيله گرمايشي در يك شبانه روز در فصل زمستان 17 ساعت است .

70.9 درصد از خانوارهاي شهري، از كولر آبي براي خنك كردن واحد مسكوني در فصل تابستان استفاده مي كنند، كه بر اساس آمار ، متوسط ساعت استفاده از وسايل و امكانات سرمايشي در يك شبانه روز در فصل تابستان 12 ساعت است .

بر اساس اين گزارش ،‌ بررسي عايق بندي پشت بام ساختمان واحدهاي مسكوني معمولي خانوارهاي شهري نشانگر اين است كه ، 57.8 درصد ساختمان ها از ايزوگام ، 12.4 درصد از آسفالت ،‌7.3 درصد از قيرگوني ، 8.4 درصد از شيرواني و 14 درصد از ساير عايق ها استفاده كرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار