با اينکه حضور تروريست‌هاي خارجي از قبيل القاعده در سوريه محرز شده است، اما کشورهاي غربي نه تنها از حمايت‌هاي خود از گروه‌هاي مسلح نکاسته‌اند، بلکه در ماه گذشته به کمک‌هاي مالي و تسليحاتي خود به اين تروريست‌ها افزوده‌اند.

به گزارش سرويس سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛باراک اوباما ديروز در مصاحبه‌اي با شبکه اي‌بي‌سي نيوز اعلام کرد که ائتلاف مخالفان سوريه را به رسميت شناخته و آن‌ها را به عنوان نماينده رسمي مردم اين کشور معرفي کرد، گروه کشورهاي به اصطلاح " دوستان سوريه" نيز در اقدامي گروه ائتلاف مخالفان سوريه را به رسميت شناختند.

صحبت‌هاي ديروز رييس‌جمهوري آمريکا در حالي عنوان شد که به تازگي بخصوص در ماه گذشته شاهد تغيير روند رويکرد دولت‌هاي غربي نسبت به بحران سوريه بوده‌ايم. به‌طوري که در گذشته به طور محتاطانه در اين مورد سخن گفته و مخفيانه‌اي به تروريست‌هاي خارجي سوريه کمک مِي‌کردند، اما براساس اتفاقات چند وقت گذشته، کشورهايي مانند فرانسه، انگلليس و ترکيه به طور علني به حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي مخالفان اسد که بيشتر تروريست‌هاي خارجي و به ويژه القاعده پرداخته‌اند.

*افزايش برنامه‌ريزي شده  تحرکات علني غرب عليه دولت اسد از ماه گذشته

اگر نگاهي به تحولات ماه گذشته سوريه و مواضع دولت‌هاي غربي انداخته شود، به وضوح مي‌توان شاهد نقشه راهي بود که از قبل برنامه ريزي شده است، اقداماتي از قبيل: 

- تشکيل ائتلاف ملي مخالفان سوريه 

- به رسميت شناختن ائتلاف مخالفان بشار اسد

- علني شدن کمک‌هاي تسليحاتي کشورهايي مانند فرانسه و انگليس

- تشديد حمايت‌هاي مالي غرب به شورشي‌ها، علي‌رغم احراز حضور تروريست‌هاي القاعده داخل خاک سوريه

- تهديد استقرار موشک‌هاي پاتريوت در مرزهاي سوريه و ترکيه

- فرافکني رسانه‌ها و مقامات غربي درباره استفاده سوريه از سلاح‌هاي شيميايي

و ....


باشگاه خبرنگار در گزارشي به جزييات تغييرات چهره غرب نسبت به مسائل سوريه پرداخته است:

غرب چهره واقعي خود را نشان مي‌دهد

تغييران اساسي در سياست‌هاي غرب عليه سوريه حدود يک ماه پيش با ايجاد ائتلاف جديد مخالفان اسد در دوحه قطر آغاز شد؛

ائتلاف ملي نيروهاي مخالف و انقلابي سوريه به چه هدفي ايجاد شد؟

به گزارش آتلانتيک‌واير، در 11 نوامبر، گروه‌هاي مخالف سوريه در هتلي مجلل در دوحه قطر، يکي از اصلي‌ترين حاميان سقوط بشار اسد، گرد هم آمدند و توافقنامه‌اي مبني بر ايجاد ائتلافي جديد به نام ائتلاف ملي نيروهاي مخالف و انقلابي سوريه امضا کردند. اين ائتلاف، دولت جايگزين اسد نام گرفت که حتي براي خود رييس جمهور هم انتخاب کرده است.

معاذ الخطيب، رييس ائتلاف مخالفان سوريه

بنابراين گزارش به نقل از  پایگاه اینترنتی ولترنت، شیخ احمد معاذ الخطیب که تا مدتي پیش نامی ناشناخته بود، به رياست ائتلاف ملی سوریه که نماینده مخالفان طرفدار غرب در دولت دمشق است، برگزيده شد. او که با تلاش فراوان تبلیغاتی به عنوان فردی با شخصیت بسیار اخلاقی و بدون گرایشات حزبی یا وابستگی اقتصادی معرفی شود در واقع یکی از اعضای اخوان المسلمین و یکی از مدیران اجرایی شرکت نفتی «شل» است.

* نشست دوحه، طرح آمریکا برای ائتلاف میان مخالفان سوریه بود

بر اساس اين گزارش به نقل از  پرس‌تي‌وي، واشنگتن در تلاش برای احیای رهبری خود در منطقه و بازگرداندن نظم به این آشفته‌ بازار کنونی میان مخالفان سوری، به اتحادیه عرب دستور داد فراخوانی برای برگزاری نشستی در دوحه بدهدد . ر پشت پرده این ماجرا، «رابرت اس. فورد» دیپلمات آمریکایی سمت‌ها و مزيت‌های این گردهمایی را تعیین کرد و شخصیتی را به عنوان رئیس این ائتلاف تحمیل کرد که نامش هرگز در رسانه‌ها نیامده بود. فردی به نام شیخ احمد معاذ الخطيب.


خطيب فعاليت‌هاي زيادي در بخش نفت داشته است. او در سال 2003 الی 2004 و در طول مدت ارایه امتیازات نفت و گاز از سوی سوريه به این کشور بازگشت تا برای گروه نفتی شل لابی کند. او بار دیگر در اوایل سال 2012 به سوريه بازگشت و به ترغیب ناآرامی ها در محله دومه حومه دمشق پرداخت. شيخ خطيب دستگیر و بعد از آن مورد عفو سوريه قرار گرفت و سوريه را در ماه ژوئن ترک کرده و در قاهره ساکن شد.

بنابرگزارش ،گریفین تارپلی، نویسنده و مورخ از واشنگتن در مصاحبه اختصاصی با شبکه پرس تی‌وی گفت که آمریکا یک شورای دست نشانده دیگر را روی کار آورده است، ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالفان (SNCROF) که معاذ الخطیب در راس آن قرار دارد.

وی گفت: الخطیب یکی از اعضای مخفی اخوان المسلمین است که از سوی عربستان سعودي کنترل می‌شود؛ کسی که در اوایل دهه ۹۰ یکی از طرفداران بزرگ بن لادن بود .وی نزدیک به ۲۰ سال پیش به دلیل حمایت از بن لادن در مقابل حافظ اسد( رئیس‌جمهور پیشین سوريه) به دردسر افتاده بود.

آغاز افزايش فشارها عليه دولت بشار اسد

دوازده نوامبر

در 12 نوامبر شوراي همکاري کشورهاي حاشيه خليج فارس از قبيل عربستان سعودي قطر ، بحرين ، امارات کويت و عمان اين ائتلاف را به عنوان نماينده قانوني مردم سوريه به رسميت شناخت.

آمريکا در يازده نوامبر در بيانيه‌اي تشکيل ائتلاف جديد را تبريک گفته و اذعان کرد که به اين ائتلاف تا پايان کار اسد کمک خواهد کرد.

سيزده نوامبر/ مشاوران نظامي فرانسه در مرزهاي سوريه

در سيزده نوامبر، فرانسه ائتلاف را به رسميت شناخت. گاردین در گزارشی تأکید کرد، فرانسه از گروه های مسلح در سوریه از جمله گروه لواء التوحید - وابسته به اخوان المسلمین سوريه - حمایت مالی و تسلیحاتی می کند.

سایت نهرین‌نت درباره گروه افراطی لواء التوحید نوشت: برخی از فرماندهان و اعضای لواء التوحید که از کشورهای آسیای میانه، لیبی، تونس، قطر، عربستان و یمن به سوریه اعزام می شوند، از وهابی های تکفیری هستند.

براساس‌اين‌گزارش، فرانسه مدتي است که به بزرگترين حامي تسليحاتي تروريست‌هاي سوريه تبديل شده و اکنون مستقيما گروه‌هاي مسلح شهر حلب را تامين سرمايه مي‌کند.

بنا به گفته‌هاي مقامات ترکيه‌ و غربي، هجم پول‌هاي گسيل شده به تروريست‌ها در هفته‌هاي اخير به شدت افزايش يافته است.


روزنامه لو فيگاروي فرانسه در هفته گذشته با اعلام خبري فاش کرد که مشاوران نظامي اين کشور به تازگي گروه‌هاي شورشي داخل سوريه در مکاني ميان لبنان و دمشق ملاقات داشته‌اند.

منابع دیپلماتیک فرانسوی تاکید کرده‌اند که کمک‌های مالی مزبور برای خرید سلاح و پشتیبانی عملیات‌ نظامی گروه‌های مسلح ضد ارتش سوریه ارسال شده است

در 17 نوامبر، مناظ ماکوس به عنوان سفير قانوني ائتلاف مخالفين سوريه در اين کشور شناخته شد.

.

پانزده نوامبر/ ترکيه ائتلاف مخالفان سوريه را به رسميت شناخت

یکی از اهداف ترکیه درباره موشکهای پاتریوت، کشاندن ناتو به دخالت نظامی در سوریه بود.

بر اساس اين گزارش خبرگزاري‌هاي سوريه، یکی از اهداف ترکیه درباره موشکهای پاتریوت، کشاندن ناتو به دخالت نظامی در سوریه برای حمایت از گروههای مسلح سوری و تخریب همه تلاشهای دیپلماتیک از جمله ماموریت اخضر الابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه و نیز به بن بست کشاندن رایزنی‌های وزیران خارجه روسیه و آمریکا برای یافتن راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه است

.


بنا بر اين گزارش به نقل از  آسوشیتدپرس، نمایندگان ۲۸ کشور عضو ناتو به درخواست ترکیه برای استقرار این سامانه‌ها در خاک این کشور پاسخ مثبت دادند.

ترکیه می‌گوید این درخواست را تنها برای دفاع از مرزهایش درمقابل تعرض احتمالی از داخل خاک سوریه انجام داده است.

ترکیه پیش از این پیشنهاد داده بود که یک دالان بشر دوستانه در داخل خاک سوریه ایجاد شود که به گفته تحلیگران ایجاد منطقه پرواز ممنوع لازمه آن است.

پارلمان ترکیه نیز به ارتش اجازه داد که در صورت لزوم در داخل خاک سوریه دست به عملیات بزند.

مقام‌های غربی می‌گویند سامانه‌های پدافندی پاتریوت، به گونه‌ای تنظیم خواهند شد که موشک‌ها یا هواپیماهایی را که از سوریه به ترکیه می‌آیند، رهگیری کنند.

پارلمان‌ هلند، روز گذشته استقرار نیروهای این کشورها در خاک ترکیه را به تصویب رساند. استقرار کامل این سامانه‌ها در خاک ترکیه چند هفته طول خواهد کشید.

نوزده نوامبر/ اتحاديه اروپا به ميدان مي‌آيد

در نوزده نوامبر اتحاديه اروپاي نيز ائتلاف مخالفان سوريه را به عنوان نماينده قانوني مردم سوريه به رسميت شناخت.

به گزارش رويترز ، وزراي خارجه اتحاديه اروپايي ، دوشنبه اين هفته با رييس ائتلاف مخالفان سوريه ديدار کردند و خواستار کمک‌هاي بي شائبه به شورشي‌هاي سوريه شدند. وزير امور خارجه آلمان گيدو وسترول در بروکسل به خبرنگاران گفت: وقت آن رسيده که حمايت‌هاي بيشتر به ائتلاف مخالفان شود. به نظر من اين ائتلاف جايگزين مناسبي براي دولت اسد خواهد بود.

اتحاديه اروپا در اواخر نوامبر تصميم گرفت تا تحريم‌هاي سوريه را به جاي هر سال يک بار هر سه ماه يک بار تمديد کند تا کار براي تجهيز شورشيان راحت تر شود.

26 نوامبر/ انگليس

در 26 نوامبر ائتلاف ملي سوريه، وليد سفور را به عنوان سفير خود در انگليس معرفي کرد.

قل ازجروزالم‌‌پست، طبق اين گزارش روز گذشته ژنرال "ديويد ريچاردز" رئيس ستاد مشترك نيروهاي مسلح انگليس از برگزاري نشستي با حضور روساي نظامي كشورهاي فرانسه، تركيه، قطر و امارات متحده عربي و ژنرالي سه ستاره از ارتش آمريكا در طول چند هفته اخير خبر داده است و اظهار داشته كه اين نشست براي برنامه ريزي استرات‍‍ژك در مورد بحران سوريه بوده است.
به گزارش "اينديپندنت"، اين نشست به دستور "ديويد كامرون" نخست وزير انگليس برگزار شده بود


10 دسمابر/ آلمان ديپلمات‌هاي سوريه را اخراج مي‌کند

آلمان در اقدامي در 10 دسامبر چهار کارمند سفارت سوريه در اين برلين را در اقدامي ديپلماتيک براي فشار به اسد اخراج کرد.

وزير امور خارجه آلمان اين اقدام را نشانه‌اي براي کاهش روابط با دولت اسد کرد.

از سوی دیگر روزنامه نیزاویسما گازتا روسیه هم در این باره نوشت: آلمان در جنگ گروههای مسلح علیه نظام بشار اسد به آنها کمک می کند.

این روزنامه روسی افزود: آلمان کمک اطلاعاتی به گروههای مسلح سوری می کند و کشتی شناسایی آلمانی به نام اوکر که در نزدیکی سواحل سوریه حضور دارد جابجایی‌های ارتش سوریه را به گروه‌های مسلح سوری اطلاع می‌دهد. علاوه بر این جاسوسان آلمانی در یکی از پایگاهای ناتو در ترکیه اقدام به شنود مکالمات تلفنی و بی‌سیم در سوریه می‌کنند.

سلاح هاي شيميايي، بهانه‌اي براي مداخله نظامي




هم‌زمان با تلاش‌هاي غرب براي به رسميت شناختن مخالفين در حالي که دولت رسمي سوريه در کار است، رسانه‌ها و مقامات اين کشورها به دنبال بهانه‌اي براي مداخله نظامي داخل اين کشور بحران‌زده هستند.

رسانه‌ها و مقامات غربي با تحريک رژيم صهيونيستي، چند وقتي است که بر سلاح‌هاي شيميايي تمرکز کرده و با وجود اينکه دولت اسد بارها اعلام کرده است که هرگز از اين سلاح‌ها استفاده نخواهد کرد.

براي مثال لئون پانتا وزير دفاع آمريکا چند روز پيش سوريه را در صورت استفاده از سلا‌ح‌هاي شيميايي تهديد به حمله کرد.




وب‌سايت آمريکايي فاکس‌نيوز در اقدامي تحريک‌‌‌‌آميز در سوم دسامبر، بدون ارائه مدارکي ادعا مي‌کند که سوريه سلاح‌هاي شيميايي خود را به مکان ديگري منتقل کرده و آماده حمله شيميايي به مخالفان خود است.



در يازده دسامبر، وزير امور خارجه کانادا در حالي نسبت به سلاح‌هاي شيميايي در سوريه ابراز نگراني مي‌کند که هيچ اشاره‌اي به استفاده آن توسط تروريست‌ها نکرده است.


چشم‌پوشي از حضور گروه‌هاي تروريستي بويژه القاعده در سوريه

به گزارش وب‌سايت تحليلي اينفو-وارز ، آمريکا تا کنون 200 ميليون دلار به شورشي‌هاي سوريه کمک کرده است که بسياري از آن‌ها را تروريست‌هاي القاعده تشکيل مي‌دهند. براساس گزارش روزنامه مک‌کلچي، گروه مسلح النصر، که مرتبط با القاعده است، شديدترين نبردها را در سوريه داشته است و مسئوليت بسياري از حملات تروريستي را بر عهده داشته است.

شبکه فرانس 24 در ترويج و تبليغ اقدامات جنايتکارانه گروهک تروريستي وهابي پيشتاز بوده است. شبکه فرانس  24وابسته به وزارت امور خارجه فرانسه يکي از اين شبکه‌هايي است که پس از اظهارات "لوران فابيوس"وزير امور خارجه فرانسه ، تلاش‌هايش را براي تبليغ شبکه القاعده به کار گرفته است. فابيوس درباره شکست در سوريه هشدار داد و گفت شکست در سوريه باعث مي‌شود امنيت در اروپا در همه سطوح به خطر بيافتد و اين خطر به گفته وي از تروريسم آغاز مي‌شود.

يکي از مهمانان برنامه فرانس 24 با اشاره به جنگجويان خارجي گفت:«آنها واقعا مهارت دارند زيرا در عراق و کشورهاي ديگر جنگيده‌اند و الان نيز براي ياري جنگجويان سوريه به اين کشور آمده اند.

سپس گزارشگر فرانس 24گفت جنگجوياني مي‌ميرند و جنگجويان جديد جاي آنها را از سوريه و خارج از آن مي‌گيرند. ابو زيد کشورش يعني تونس را ترک کرده و به حلب ملحق شده است. ابواسماعيل نيز از عراق آمده است او وکيل است. او با جنگ و شيوه هايش آشناست. ابو اسماعيل يک سلفي است که از پنج ماه پيش در سوريه مي‌جنگند.

درخواست مردم آمريکا از دولت براي پايان دادن به حمايت از تروريست‌ها 

وب‌سايت کاخ سفيد قسمتي دارد که مردم مي‌توانند در آن براي درخواست کاري تقاضا کرده و آن را در سايت به راي بگذارند، اگر ميزان امضاها به يک حد خاص برسد، دولت موظف است تا کاري را انجام داده يا آن را متوقف کند.

به گزارش Prison planet، درخواست جديدي در بخش We the People وب‌سايت WhiteHouse.gov تقاضا شده است. در اين تقاضا از دولت اوباما درخواست شده تا کمک‌هاي مالي و حمايت از تروريست‌ها و شورشي‌هاي افراطي را در سوريه متوقف کند.

در اين گزارش آمده است: بنا به اسناد و مدارک موجود، برخي از گروه‌هاي تروريستي داخل سوريه مانند النصر، همان‌هايي هستند که قبلا در عراق و افغانستان بسياري از سربازان آمريکايي را به قتل رسانده‌اند. کمک مالي به تروريست‌ها يک جرم بوده و چنين فعاليت‌هايي عواقب بسيار ناگواري را درپي خواهد داشت. تقاضا داريم تمام کمک‌هاي مستقيم و غير مستقيم به اين گروه‌ها به سرعت متوقف شود.


برچسب ها: غرب ، چهره ، نیرنگ ، سوریه ، تروریست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار