تكنيك رفلكسولوژي يا بازتاب‌شناسي به عنوان يك گزينه درماني به كنترل علائم سرطاني كمك مي‌كند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه ساينس ديلي، محققان دانشگاه ميشيگان با بهره‌گيري از يك رفلكسولوژيست روي 385 زن مبتلا به سرطان پستان در مراحل پيشرفته كه تحت شيمي درماني يا هورمون درماني قرار گرفته بودند دريافتند تكنيك قديمي رفلكسولوژي با ارائه يك نوع فشار درماني ويژه روي عضلات پا به كنترل علائم سرطاني و بهبود انجام وظايف روزانه آنها كمك مي‌كند.

نتايج حاصل از اين گزارش افزود: استفاده از رفلكسولوژي در گروه مورد مطالعه به طور قابل توجهي توانست ميزان تنگي نفس كه علامت شايعي در بيماران مبتلا به سرطان پستان است را كاهش دهد و آنان را در بهتر انجام دادن فعاليت‌هاي روزانه مانند بالا رفتن از پله‌ها، لباس پوشيدن و انجام خريد ياري كند.

نتايج ديگر اين مطالعه حاكي است كه به نظر مي‌رسد اثر رفلكسولوژي رواني نبوده و عمدتاً با تغيير نشانه‌هاي فيزيكي در اين بيماران همراه بوده است و مهم‌ترين تغييرات حاصل از آن با بهبود علائم فيزيكي مستند شدند.

به گفته محققان رفلكسولوژي بر پايه ايده‌اي از تحريك نقاط خاص پا كه مي‌تواند عملكرد ارگان‌هاي مربوطه، غدد و ساير نقاط بدن را بهبود بخشد، پي‌ريزي شده است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار