فيلم "پروانگي" كه هم اكنون مراحل پاياني تدوين خود را مي گذراند، داستان پسر جواني است كه آشنايي او با مادر يك شهيد گمنام اتفاقات جديدي را برايش رقم مي زند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ فيلمبرداري فيلم "پروانگي" به نويسندگي و تهيه كنندگي محمد افشار و كارگرداني علي جامي پايان يافت. محمدرضا شمس مدير توليد فيلم "پروانگي" مدت زمان تدوين فيلم را حدود يك ماه پيش بيني مي كند و مي گويد: سعي ما بر اين است كه تا اواخر دي ماه مجوز اين فيلم  را براي پخش در رسانه ملي بگيريم، مجوز فعلي اين فيلم براي نمايش در شبكه ويدئويي دريافت شده است.
محمد افشار نويسنده و تهيه كننده فيلم "پروانگي" با اشاره به داستان فيلم مي گويد: داستان اين فيلم درباره پسري به نام "آرش" است كه به خاطر مسائل و مشكلاتي كه با پدرش دارد، يك روز با قهر از خانه بيرون رفته و اتفاقاتي برايش پيش مي آيد كه باعث بوجود آمدن تغييراتي در زندگي و روحيات وي مي شود.
وي اضافه كرد: آرش يك جوان امروزي است مثل همه جوان ها با دغدغه ها و خصوصيات اخلاقي اين نسل، اما آنچه نسل امروز را از نسل ما و پدرو مادرهاي ما متفاوت مي كند آگاهي آنهاست؛ كه به عقيده من از انقلاب و شهداي ما حاصل شده است.
اين تهيه كننده فيلم كوتاه و مستندهاي تلويزيوني، انقلاب را نقطه عطفي در تغيير باورها و رفتارها عنوان كرد و گفت: شايد جنگي صورت نمي گرفت اما در آن صورت اين حجب و حياي خانواده ها نيز نبود.
وي ادامه داد: امروز الگوي جوانان را بايد در باطن آنان جست. ممكن است، جوانان در ظاهر نگويند از فلان شهيد تأثير گرفته اند اما رفتار و اخلاق آنها از بركت وجود شهداست.

**جنگ و انقلاب در تمام خانواده هاي ايراني تاثير گذاشته است

افشار در ادامه در خصوص چگونگي ايده شكل گرفتن فيلم "پروانگي" توضيح داد: دوران سربازي من با دوستي همراه بود كه بعدها در زمان جنگ مفقود الاثر شد، بعد از مفقود شدن او هميشه با خود مي گفتم اي كاش با او رفته بودم اگر چه اين امر محقق نمي شد اما مي خواستم به نوعي حق او را به جا آورم.
وي ادامه مي دهد: اين موضوع سالها در ذهن من باقي مانده بود و با خودم عهد كردم تا يك روز آن را بنويسم، يكسال روي فيلمنامه كار كردم تا تمام شد.
علي جامي كارگردان "پروانگي" نيز در توضيح خود از اين فيلم بيان مي كند: اين فيلم با موضوعي اجتماعي و رويكردي دفاع مقدسي به مسائل جوانان و دانشجويان امروز و مشكلات و اختلافاتي كه با والدين خود دارند مي پردازد.
وي مي گويد: جامعه ما يك جامعه مذهبي است از طرفي جنگ و انقلاب نيز در تمام خانواده هاي ايراني تاثير گذاشته و پيامدهايي در بر داشته كه مجموع اينها داستان اين فيلم را ساخته است.
اين كارگردان فيلم هاي كوتاه در خصوص انتخاب فيلمنامه "پروانگي" توضيح مي دهد: اتفاقات موجود در داستان فيلمنامه برايم جالب بود از يك طرف نگاه متفاوت قشر جوان در ساحت دانشجو مخصوصاً دانشجوي رشته هنر و از طرفي نگاه سنتي و ماديگراي پدر و در كل اختلاف نسل ها مسئله اي است كه هميشه موضوعيت دارد.
وي ادامه مي دهد: اين دانشجو از رسم و رسوم، سنت ها و مذهب فرار مي كند اما آشنايي او با پيرزني كه مادر يك شهيد گمنام است و اعتماد پيرزن به او باعث پذيرش دوباره سنت ها، مذهب شهادت و ديگر مسائل اعتقادي مي شود.

**اعتماد به دانشجوي مدرن امروز او را در جايگاه شهيد ديروز قرار مي دهد

كارگردان "پروانگي" در پاسخ به سوالي مبني بر نقش شهدا در اين فيلم مي گويد: نقش شهدا در اين فيلم بسيار پررنگ است اما اصراري ندارم كه به طور مستقيم و به صورت گل درشت اين تاخير را بيان كنم.
وي با بيان اينكه شباهت ميان آرش و شهيد مفقود الاثر باعث اعتماد به اين جوان از طرف مادر شهيد مي شود، گفت: وقتي به اين دانشجو مدرن امروز اعتماد مي شود در جايگاه همان شهيد قرار مي گيرد همانطور كه آنها در آن زمان انقلاب را پيش بردند اگر به جوانان امروز فرصت داده شود جامعه را پيش برده و اتفاقات مهمي را رقم خواهند زد.
محسن اكبري بازيگر نقش آرش كه پيش از اين بيشتر كارگرداني فيلم هاي كوتاه را برعهده داشته است، درباره آرش و تاثير اين نقش مي گويد: من كاراكتر آرش را دوست داشتم وبه دليل اينكه خودم دانشجوي هنر بودم رابطه بهتري با اين نقش برقرار كردم.
وي در پاسخ به سوالي درباره تقابل كليشه اي نقش منفي آرش در مقابل يك كاراكتر مثبت توضيح مي دهد: آرش منفي نيست، بلكه پسر ناز پرورده اي است كه طعم سختي را نچشيده و با اتفاقاتي كه برايش رخ مي دهد به مرور زمان وبه طور ناخودآگاه خلق و خوي وي تغيير مي كند.

**پرهيز از اغراق در فيلم هاي دفاع مقدس آنها را باور پذير م يكند

اكبري كه فارغ التحصيل رشته بازيگري است تجربه و دانش آكادميك را مكمل يكديگر مي داند و مي‌گويد: هريك از اينها جايگاه خود را دارند و فرد بايد هم به لحاظ تئوري و هم در عمل بتواند حرفه مورد نظر خود را لمس ودرك كند.
وي با اشاره به زمان پخش فيلم هايي با مضمون جنگ و دفاع مقدس؛ از مناسبتي بودن اين فيلم ها گلايه كرده و مي گويد: اين فيلم ها بايد هر از گاهي پخش شوند تا در ذهنيت مخاطب ماندگار شود.
وي در ادامه مي گويد: آنچه اهميت دارد اين است كه واقعيت در اين فيلم ها نشان داده و از نمايش داستان هاي اغراق آميز پرهيز شود. اين باعث لذت بيشتر مخاطب از اين فيلم ها شده و شخصيت ها را براي او باور پذير مي كند.
محمدرضا شمس مدير توليد و سرمايه گذار فيلم پروانگي درباره روند توليد اين فيلم مي گويد: از 21 مهر تصوير برداري و ضيط فيلم شروع شد پيش بيني اوليه براي فيلمبرداري كار 20روز بود كه تا 27 روز طول كشيد و هم اكنون مراحل تدوين آن در حال انجام است.
وي درباره لوكيشن فيلم مي گويد: 90درصد كار در شهريار بسته شد وهب دليل موضوع فيلم كه حول محور شهدا بود بنياد شهيد شهرستان شهريار امكان استفاده از لوكيشن هاي مناسب را فراهم كرد.
مدير توليد فيلم "پروانگي" در بيان هدف خود از سرمايه گذاري بر روي اين فيلم؛ مي گويد: داوطلب شدن اين همه جوان به سوي جبهه هاي جنگ و شهادت نمايش نيوده بلكه حقيقت آن فداكاري هايي است كه اتفاق افتاده بيان اين فداكاري ها امروز كمرنگ شده و ما تلاش مي كنيم پررنگ تر شود.
لازم به ذكر است؛ در اين فيلم محسن اكبري، سولماز احمدپور، رحمان مقدم، اصغر فرزام، ماندانا نصرتي و محمد دولت فرحي بازي مي كنند.
همچنين؛ در اين فيلم محمد افشار نويسنده و تهيه كننده علي جامي كارگردان، شمس مدير توليد و سرمايه گذار، مرتضي عظيمي به عنوان مدير فيلمبرداري و صدابرداري برعهده سعيد بوربور مي باشد.
گفتني است؛ حسين منفرد بازيگردان و دستيار كارگردان، زهرا رضا زاده روابط عمومي و طراح صحنه عطا موذن مي باشد./ص
برچسب ها: سینما ، پروانگی ، تدوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.