ديپلمات‌هاي غربي معتقدند اين افشاگري‌ها ممکن است نتيجه معکوس داشته باشد و تحقيقات تحت مجوز سازمان ملل را در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي گذشته و مقاصد کنوني ايران به خطر اندازد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله‌ای به قلم یکی از معتبرترین سردبیران خود خبر داد که اسراییل پس پرده سندسازی‌ها علیه برنامه هسته ای ایران قرار دارد اما آژانس از این اقدامات مطلقا راضی نیست و حس می‌کند موضعش در مقابل ایران تضعیف شده است.

متن کامل مقاله جولیان برگر که روز سه شنبه 21 آذر 1391 (11 دسامبر 2012) منتشر شده رد ادامه می‌آید.

در افشاي اطلاعات مربوط به تحقيقات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ( ديده بان هسته اي سازمان ملل) درباره برنامه هسته اي ايران سوء ظن‌ها متوجه اسرائيل است. اسرائيل مظنون به يک سري افشاگري‌ها درباره دخالت ايران در آزمايش‌هاي مربوط به تسليحات هسته‌اي است با اين هدف که فشار بين المللي بر تهران تشديد و برنامه هسته‌اي آن متوقف شود.

ديپلمات‌هاي غربي معتقدند اين افشاگري‌ها ممکن است نتيجه معکوس داشته باشد و تحقيقات تحت مجوز سازمان ملل را در خصوص فعاليت‌هاي هسته اي گذشته و مقاصد کنوني ايران به خطر اندازد. جديدترين مطلب افشا شده که بوسيله خبرگزاري اسوشيتدپرس منتشر شد، ادعا مي‌شود يک طرح ايراني است که فيزيک يک انفجار هسته‌اي را نشان مي‌دهد اما دانشمندان به سرعت اشتباهي را خاطر نشان کردند که اهميت و صحت آنرا با ترديد مواجه ساخت.

 در مقاله‌اي در مجله دانشمندان هسته‌اي اعلام شد: «اين طرح چيزي بيش از يک تجزيه و تحليل سرهم بندي شده يا يک حقه غيرحرفه‌اي نيست.» طرح منتشر شده پس از آنکه معلوم شد بخشي از يک پرونده اطلاعاتي در آژانس درباره فعاليت‌هاي ادعا شده ايران در زمينه تسليحات هسته‌اي است، سوالاتي را درباره تحقيقي که بوسيله بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي(IAEA) در دست انجام است، مطرح ساخت.

انتشار خلاصه‌اي از آن پرونده در نوامبر 2011 بوسيله آژانس به اعمال دور جديدي از تحريم‌هاي تنبيهي اتحاديه اروپا و آمريکا کمک کرد. مقامات غربي مي‌گويند براي اين سوء ظن شان که اسرائيل در پس جديدترين افشاگري و يک سري افشاگري‌هاي قبلي در ارتباط با تحقيقات آژانس بوده است،‌ دلايلي دارند. آنها به ناشکيبايي اسرائيل در مورد آنچه که از نظر آن آسودگي خاطر بين المللي در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران است، اشاره مي‌کنند.

اين افشاگري ها بخشي از تشديد جنگ پنهان در مورد برنامه اتمي ايران در وين مقر آژانس است. سازمان جاسوسي اسرائيل، موساد، در پايتخت اتريش بسيار فعال است، همانطور که سازمان اطلاعات و ايران و سازمان‌هاي اطلاعاتي عمده جهان فعال‌اند.

اين امر منجر به مقايسه‌هاي مکرر فعاليت‌هاي جاسوسي کنوني در اين شهر با تاريخچه آن به عنوان عرصه نبرد جاسوسان در سال‌هاي اول جنگ سرد مي‌شود.

دولت اسرائيل به درخواست براي اظهار نظر پاسخ نداد و اي پي منبع جديدترين افشاگري را فقط «مقامات يک کشور منتقد برنامه اتمي ايران» عنوان کرد. خلاصه اطلاعاتي که همراه با طرح افشا شده در اختيار اي پي قرار گرفت، ظاهرا پاي دو ايراني را که دو سال قبل هدف عمليات ترور قرار گرفتند، در آزمايش تسليحات هسته‌اي به ميان مي‌کشد.

يک از آنها مجيد شهرياري است که در نوامبر 2010  در تهران ترور شد و ديگري فريدون عباسي دواني که در حمله‌اي در همان روز زخمي شد. يک منبع غربي گفت، خلاصه اطلاعاتي که همراه با طرح افشا شده ارائه شد مانند تلاشي براي توجيه ترورهاي صورت گرفته به نظر مي‌رسد.

 اما به گفته يک ديپلمات غربي، تاثير اصلي اين افشاگري اين خواهد بود که تحقيق جاري اين آژانس به بررسي اين مسئله تنزل مي‌يابد که آيا ايران در هيچ مرحله‌اي سعي داشته است سلاح هسته‌اي بسازد يا نه. وي گفت: «اين مسئله فقط يک تصوير کوچک از آن چيزي است که آژانس بر روي آن کار مي‌کند و بخشي از يک مجموعه اطلاعات بسيار وسيع تر از منابع چند گانه». به گفته اين ديپلمات، آن سند خاص اتفاقا دربردارنده يک اشتباه بزرگ است اما آژانس به آن واقف بود و به آن در بافت مجموعه اطلاعاتي که دارد، مي‌نگريست و نتیجه می‌گرفت که اين سند يک استدلال قانع کننده ارائه مي دهد. منابعي که آن اسناد را ديده‌اند، گفتند که آن طرح مبتني بر يک صفحه گسترده (يک نوع برنامه رايانه اي) از اطلاعات بود که در اختيار آژانس است و به نظر مي‌رسد انرژي متنشر شده بوسيله يک انفجار هسته‌اي را تجزيه و تحليل مي‌کند. اشتباه زماني روي داد که آن اطلاعات به طرحي متنقل شد که يکي از محورهاي آن اشکالاتي داشت.

در ميان دولت‌هاي غربي، روسيه، چين و اکثر کارشناسان مستقل در سطح وسيعي عقيده بر اين است که آن مدرک براي يک برنامه تسليحات هسته‌اي ايران تا سال 2003 بسيار مهم است. اما در مورد اينکه از آن زمان چه فعاليت‌هايي صورت گرفته است- اگر چنان فعاليت‌هايي انجام گرفته باشد- اجماع بسيار کمتري وجود دارد. در تحقيقات آژانس تاکنون مدرک غيرقابل انکاري پيدا نشده است.

تحليلگران مي‌گويند، افشاگري‌هاي اخير ممکن است دست آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را رو کرده باشد و آنچه را که مي‌داند و نمي‌داند افشا کرده باشد و بدين ترتيب موقعيت بازرسان آن را در گفتگوهاي فشده و تاکنون بي ثمر با مقامات ايران درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي آن در گذشته تضعيف کرده باشد.

ايران مدرک ارائه شده بر ضد آن کشور را جعلي خوانده و به اجازه دسترسي به دانشمندان هسته اي اش يا محلي موسوم به پارچين را که بازرسان آژانس معتقدند در آنجا ممکن است اجزاء بسيار انفجاري براي يک کلاهک هسته‌اي آزمايش شده باشد، نداده است. آژانس مي‌گويد شواهدي دارد مبني بر اينکه اين محل به منظور از بين بردن آثار برملا کننده آزمايشهاي گذشته پاکسازي شده است.

ديويد آلبرايت کارشناس هسته‌اي موسسه علوم و امنيت بين‌الملل در واشنگتن مي‌گويد، هيچ ايده در اين باره که چه کسي در پس اين افشاگري بوده است، ندارد اما هر کسي مرتکب اين اقدام شده باشد، اعتبار آژانس را تضعيف و کار را براي آن دشوارتر کرده است.

دور بعدي گفتگوهاي آژانس با ايران روز شنبه در تهران برگزار خواهد شد. آمريکا گفته است اگر ايران تا ماه مارس با تحقيقات آژانس همکاري نکند، اين موضوع بايد به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع داده شود.

براساس اين گزارش به نقل از ايران هسته‌اي؛ شوراي امنيت به کرات درخواست کرده است ايران غني سازي اورانيم را به حال تعليق در آورد تا جامعه بين‌الملل را مجاب نمايد که يک برنامه تسليحاتي پنهان را دنبال نمي‌کند. ايران با رد اين درخواست بر صلح آميز بودن کامل برنامه‌اش تاکيد دارد و با تشديد عمليات غني سازي تهديدهايي را از سوي اسرائيل مبني بر اقدام نظامي موجب شده است. دور جديد مذاکرات بين ايران و 6 قدرت جهان با هدف محدود کردن غني سازي در ازاي کاهش تحريم‌ها، قرار است ظرف چند هفته آينده آغاز شود اما تاريخي براي آن تعيين نشده است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار