سرپرست جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از افزایش 56 درصدی تولیدات سیب آذربایجان غربی در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، قادر مختاری در نشست خبری که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد، با اشاره به تولیدات سیب استان، اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌های ابتدای سال جاری انتظار تولید یک میلیون و 100 هزار تنی سیب در استان را داشتیم که طبق آمارهای جدید میزان تولید سیب استان به یک میلیون و 200 هزار تن رسیده است.

وی افزود: امسال در مقایسه با سال گذشته با رشد چشمگیر تولید سیب به میزان 56 درصدی در استان روبه‌رو بودیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 750 هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه صادرات سیب استان آغاز شده است و با توجه به وضعیت صادرات، اکنون نگرانی اصلی مجموعه جهاد کشاورزی این است که آیا 750 هزار تن سیب ذخیره شده در سردخانه‌های استان خواهد توانست به دست مصرف‌کنندگان برسد یا نه؟.

مختاری با بیان اینکه دلیل کاهش صادرات استان از بازارچه‌های مرزی را باید از دیدگاه جهاد کشاورزی بیان کنیم، اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های جدید جهاد کشاورزی استان که فراهم کردن امکان رقابت‌پذیری محصولات کشاورزی با محصولات کشورهای همسایه و سایر کشورهاست بنابراین در ابتدا باید آسیب‌پذیری صادرات کشاورزی را از دیدگاه کشاورزی بیان کنیم و سپس زیرساخت‌هایی که در مرزهای استان قرار دارد برای انجام صادرات بهتر آماده شوند.

وی ارتقای باغات استان از درجه سه به یک را از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی استان در این راستا عنوان کرد.

سرپرست جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود از رشد 38 درصدی تولیدات باغی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و بیان کرد: تولیدات باغی استان در سال جاری به بیش از یک میلیون و 485 هزار و 500 تن رسیده است.

مختاری به رتبه تولیدات باغی استان در کشور اشاره کرد و گفت: آذربایجان غربی در حال حاضر 6/99 درصد تولیدات باغی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به تولید گندم استان در سال جاری تصریح کرد: در سال جاری 350 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت گندم رفته‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان آذر ماه سال جاری به بیش از این مقدار هم دست یابیم.

به گفته وی این در حالی بوده است که سطح زیر کشت گندم استان در سال گذشته 340 هزار هکتار بوده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.