رئیس دیوان عدالت اداری گفت: امروز بعد از گذشت 64 سال بد نیست سازمان ملل مروری کند بر رفتار مدعیان حقوق بشر و داعیه‌داران آن که تا چه میزان آن را رعایت کرده‌اند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در جلسه هیات عمومی با اشاره به سالگرد تصویب اعلامیه حقوق بشر اظهار داشت: در سال 1948 میلادی یعنی 64 سال پیش از این اعلامیه‌ای را با عنوان حقوق بشر در سازمان ملل تصویب کردند که اگر این اعلامیه را با "رساله‌الحقوق" حضرت امام سجاد(ع) مقایسه کنید در می‌یابید که کلام آن حضرت تا چه میزان جامع‌تر از این اعلامیه است. این درحالی است که بخشی از این اعلامیه برگرفته از همان مبانی و دیدگاه‌های اسلامی است.

وی با طرح این سوال که آیا سازمان ملل همان اعلامیه که به تصویب رسانده است را به مرحله اجرا در می‌آورد؟ افزود: امروز بعد از گذشت 64 سال بد نیست مروری کنند بر رفتار مدعیان حقوق بشر و داعیه‌داران آن که تا چه میزان آن را رعایت کرده‌اند. این همه ظلم و ستمی که در دنیا به دست عوامل امریکا و صهیونیست و غربیان انجام می شود در کمتر دوره‌ای از تاریخ شاهدیم. طی این سال‌ها در حوادثی که در عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه، فلسطین و شمال آفریقا روی داده است، همواره این پرچمداران حمایت از حقوق بشر به عنوان عاملان جنایت و ستم حضور داشته‌اند.

رئیس دیوان عدالت اداری همچنین ضمن تسلیت شهادت حضرت امام سجاد(ع) اظهار داشت: کتاب "رساله الحقوق" این امام بزرگوار، مجموعه‌ای ارزنده، جالب و جامع است که تمام حقوق انسانی را در آن جمع‌آوری و حق خدا، پیامبر، دین، جامعه، اولاد و حتی حقوق حیوانات را نیز دسته‌بندی کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری ادامه داد: حضرت امام سجاد(ع) در فرازی از این رساله می‌فرمایند: یکی از حقوقی که مسلمانان و مومنین به گردن تو دارند، این است که در دل برای آنها سلامت بخواهی، با آنها مهربان باشی و با آنان که گناه می‌کنند و لغزش‌هایی دارند با مدارا رفتار کنی ...و همچنین درباره آنها که هم کیش تو نیستند، وقتی خداوند برای آنها مقرره‌ای را قرار داد، مادام که اینها بر پیمان خود باقی هستند، حق نداری به آنها ظلم و ستمی روا کنی.

بر اساس اين گزارش به نقل از روابط عمومي ديوان عدالت اداري؛ رئيس ديوان عدالت اداري با تاکید بر این که این دیدگاه ظریف و کامل اسلام است، خاطرنشان كرد: برای اهل ذمه، به طوریکه برای غیرمسلمانانی که نظام اسلامی را پذیرفتند، حقوق و تکالیفی را برای آنان قرار داده است که چنانچه آنها التزام به این تکالیف داشته باشند به عنوان شهروند، حقوق شهروندی آنان باید محترم شمرده شود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار