یک فوق تخصص غدد متابولیسم گفت: علت اصلی مساله کوتاهی قد عوامل ژنتیکی و ارثی است و بر خلاف برخی از باورها، این نوع کوتاهی قد با هیچ دارو و آمپولی برطرف نمی شود.

پیمان عزیز محمدی فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: رشد قد انسان در مراحل مختلفی صورت می گیرد و عوامل متعددی در میزان رشد قد تاثیر گذار هستند.

وی با بیان این که در دو سال اول زندگی به طور متوسط 25 تا 30 سانتی متر به قد کودک افزوده می شود، تصریح کرد: پس از دو سالگی سرعت رشد انسان اندکی کاهش می یابد و هر سال حدود شش سانتی متر به قد افزوده می شود.

عزیز محمدی گفت: با نزدیک شدن به سنین بلوغ، سرعت رشد قد کمتر می شود و اگر چه با آغاز دوران بلوغ یک جهش در رشد قد به وجود می آید، اما پس از جهش افزایش قد تقریباً متوقف می شود.

وی با بیان این که عوامل متعددی در کوتاهی قد موثرند، تاکید کرد: از جمله عوامل اصلی مساله کوتاهی قد، عوامل ژنتیکی است و در واقع در بسیاری از حالات میزان رشد قد انسان با قد والدین در ارتباط نزدیک است.

عزیز محمدی یادآور شد: بسیاری از والدین برای جبران کوتاهی قد فرزندان خود دست به هر اقدامی می زنند و بسیاری از داروها را برای افزایش قد فرزندانشان امتحان می کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به این که علت اصلی مساله کوتاهی قد، عوامل ژنتیکی و ارثی است برخلاف برخی از باورها این نوع کوتاهی قد، با هیچ دارو و آمپولی برطرف نمی شود.

عزیز محمدی با اشاره به این که پس از دوران بلوغ صفحات رشد بسته می شود، خاطر نشان کرد: با بسته شدن صفحات رشد یا همان صفحات غضروفی استخوان، قد انسان دیگر رشد نمی کند و مساله کوتاهی قد ناشی از هر عاملی که باشد، به هیچ عنوان جبران نمی شود.

مشکلات تیروئیدی و هورمونی نقش مهمی در کوتاهی قد دارند

این فوق تخصص غدد و متابولیسم در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: علاوه بر عوامل ژنتیکی، اختلالات و بیماری های متعددی می توانند در مساله کوتاهی قد نقش داشته باشند.

وی با بیان این که مشکلات و اختلالات تیروئیدی و هورمونی نقش مهمی در کوتاهی قد دارند، تاکید کرد: کم کاری غده تیروئید ،کمبود هورمون رشد و پرکاری غده فوق کلیوی در بروز مساله کوتاهی قد بسیار موثرند.

عزیز محمدی با اشاره به این که برخی از بیماری ها در مساله کوتاهی قد نقش دارند، یادآور شد: بیماری های قلبی و سوء تغذیه از جمله بیماری های مرتبط با کوتاهی قد است.

وی خاطر نشان کرد: مصرف برخی از داروها همچون کورتیکواستروئیدها نیز می تواند در کوتاهی قد کودک بسیار موثر باشد./ع2
برچسب ها: آمپول ، قد ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار